Güncelleme Tarihi:
İZMİR Körfez'inde hızlı ve konforlu ulaşım amacıyla 117 milyon Euro'luk ihaleyle satın alınan 15 adet katamaran tipi gemiden ilkinin karbon-kompozitten üretilen gövdesi tamamlandı. Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, geminin omurgasını kızağa koyma töreni için gittiği Yalova'daki tersanede ilk gemiyi yılsonunda teslim alacaklarını açıkladı.
İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, İzmir Liman Başkanı Durmuş Ünüvar, İzmir Deniz Ticaret Odası Meclis Başkanı Geza Dologh, Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk ve Gemi Mühendisleri Odası İzmir Şubesi Başkanı Emrah Sezginer, basın mensupları ve belediye bürokratlarından oluşan bir heyetle İzmir Körfezi'nde toplu ulaşımda kullanılacak karbon kompozit malzemeden imalatı süren katamaran tipi yolcu gemilerinin yapımını görmek için Yolova'daki tersaneye gitti. Öz Ata Tersanecilik sahibi Özdemir Ataseven tarafından karşılanan heyet, tersanede Körfez'in ilk katamaranının omurgasının kızağa konma törenine katıldı.
Aziz Kocaoğlu, tersanede düzenlenen törende yaptığı konuşmada yeni gemilerin tipi ve kullanılacak malzemeye karar verme aşamasındaki sıkıntılı süreçle ilgili açıklamalar yaptı. Kocaoğlu, “Bir yolculuğa çıktık. Özdemir Bey, 40 yıla yakın bir süre tersane sektöründe çalışmış, çeşitli kademelerde görev yapmış, sektörü iyi bilen bir arkadaşımız. Bu işe bizimle birlikte o da gönlünü ve yüreğini koydu. Bugün bu gemi imalatıyla Türkiye gemiciliği büyük bir adım attı. Bir sıçrama yaşadı ve yaşayacak” dedi. Kocaoğlu, hem 4 milyon İzmirli ve kente gelen konuklara süratli ve konforlu ulaşım hizmeti sağlayacak olmaktan, hem de Türkiye gemi sanayini bir üst aşamaya yükseltecek bir yatırıma imza atmaktan dolayı büyük mutluluk duyduğunu söyledi. Bu sürecin sadece 15 gemi alımından ibaret olmadığını belirten Kocaoğlu, “Ufuk açıcı, teknik kazanımları, yan getirileri var. Bu proje hem bizim, hem imalatçının, hem de denizcilik sektörünün göğsünü kabartır” dedi.
ARALIK SONUNDA TAMAMLANACAK
Kocaoğlu, törenin ardından basın mensuplarının ilk ihale öncesi çıkan tartışmalarla ilgili soruları üzerine yaptığı açıklamada ise, “İhalenin yapılış usulü tartışılmadı. Sadece seçilen malzeme ve katamaran tipi olması, yani modeli ve dizaynı konuşuldu. Süreç yaşandı. Ama bugün de biz ne kadar haklı olduğumuzu gösterdik. Gemiyi, malzemeyi, imalatı gördünüz. İlk gemimiz Aralık ayı sonu itibarıyla tamamlanacak. İnşallah buradan gelip hep beraber İzmir'e götüreceğiz. Daha sonrasında üç ayda bir yeni gemiler de gelecek. Üç ayda bir dediğimiz de toplam 14 gemi 42 ayda teslim edilecek ”dedi.
GEMİYE GÖRÜNCE SIKINTILAR BUHARLAŞTI
Başkan Kocaoğlu, tersande gemi yapımını incelerken çok mutlu olduğunu söyledi. Gemilerin Körfez'e inmesiyle mutluluğun iki kat artacağını belirten Kocaoğlu, “Niye mutluyum? Bu gemilerin seçiminde karar verirken çok zorlandık, çok itildik kakıldık. Kararı verirken de ciddi bir sıkıntı yaşadık. Bugün böyle gemileri görünce ister istemez bütün yorgunluğumuz, bütün o çektiğimiz sıkıntılar buharlaştı. Mutlu olduk” dedi.
SEKTÖR GÖZÜNÜ YALOVA'YA ÇEVİRDİ
Özata Tersaneleri Yönetim Kurulu Başkanı Özdemir Ataseven ise havacılık ve uzay teknolojisinde kullanılan “karbon kompozit” malzeme ile yapılan dünyadaki en büyük yolcu gemilerinin İzmir için üretildiğini söyledi. Ataseven, İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin bu yatırımının dünya denizcilik sektörünün de gözünü Yalova'ya çevirmesini sağladığını belirtti. Haziran 2012'de sözleşme imzalandıktan sonra İzmir Büyükşehir Belediyesi ile koordineli olarak projelendirme çalışmalarına başladıklarını dile getiren Ataseven, “İzmir'e yakışan güzellikte, konforda ve beklenen teknik kapasiteye sahip, çevreci gemiler yapmak için ortaklaşa çalışmalar yürütmeye başladık. Yola çıktığımız hedefte, çalışmalarımızın sonucunda, İzmir halkının da büyük memnuniyet sağlayacağına emin olduğum modern çizgilere sahip güzel bir gemi dizayn ettik. Ürettiğimiz model Polonya'da katamaran tekneler konusunda uzman bir laboratuvarda yapılan testlerden başarıyla geçti. Bir yandan dizaynımızı hazırlayıp geliştirirken, diğer yandan tersanemizin alt yapısını karbon kompozit üretimi için uygun hale getirdik. Halen devam eden yatırımlarımızın şu ana kadar oluşan toplam değeri 9 milyon Dolar'a ulaştı” dedi.
GECİKME OLMAYACAK
İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin karbon kompozit katamaran gemilerin alımı hakkında verdiği kararın Türk denizciliği adına tarihi önem taşıdığına vurgu yapan Özdemir Ataseven, “Bu karar, Türk denizciliğinin yeni bir alanda dünyaya hizmet verebilmesi adına en önemli ve isabetli kararlardan biridir. Üretimimiz ilerledikçe başlangıçta cesurca olduğunu düşündüğüm bu kararın tartışılmayacak kadar doğru olduğunu şimdi anlıyoruz. Bu kararın açmış olduğu yol bize bir misyon yükledi. Projenin ana yüklenicisi olarak, yerli üreticilerin bu proje içine dahil edilmesini esas görevlerimizden biri olarak görüyoruz. Katıldığımız Norveç'deki denizcilik fuarında gemilerimiz büyük ilgi gördü. Ayrıca Azerbaycan'dan da karbon kompozit gemileri incelemek için geldiler” dedi. Özata Tersaneleri Yönetim Kurulu Başkanı Özdemir Ataseven, gemilerin dizayn ve üretim kontrolünün, dünyada tecrübesiyle öne çıkan klas kuruluşu Norveç Loydu DNV tarafından yapıldığını söyledi. Ataseven, projenin başında hazırlamış oldukları termin planına göre ilerlediklerini ve herhangi bir gecikme yaşanmadan gemileri İzmir halkının hizmetine sunacaklarını açıkladı.
NORVEÇ FUARINDA İLGİ GÖRDÜ
Özdemir Ataseven, İzmir Büyükşehir Belediyesi için üretilen gemilerin dünya çapında ilgi uyandırdığını da belirterek, “Geçen ay katıldığımız, Norveç'te gerçekleşen dünyanın en büyük denizcilik fuarında en çok ilgi çeken ürünün inşa etmekte olduğumuz katamaran gemiler olduğunu bire bir yaşayarak gözlemledik. Bu yolu bize açan başta İzmir Büyükşehir Belediye Başkanım olmak üzere, projenin yaratılmasında emeği geçen herkese teşekkürlerimi sunarım” diye konuştu.
Konuşmaların ardından katamaran tipi geminin gövdesinin kızağa indirme töreni gerçekleşti. Kurdele kesiminden sonra Kocaoğlu ve heyette yer alanlar katamaran geminin tamamlanan gövdesini gezdi. Sektör temsilcilerinin beğenisini kazanan geminin kaptan köşküne çıkan Kocaoğlu, basın mensuplarına poz verdi. Heyet daha sonra diğer gemilerin parçalarının yapıldığı hangarları gezdi.
Erginer: “Hayırlı olsun”
İhale sürecinde, İzmir Büyükşehir Belediyesi'ni en çok eleştiren isimlerin başında gelen Gemi Mühendisleri Odası İzmir Şube Başkanı Emrah Erginer de Yalova'ya gelen ekipte yer aldı. Erginer, gemiyi çok beğendiğini söyledi. Erginer, “Hayırlısı olsun. İhalesi yapılmış, bir Türk firması ihaleyi almış. Biz daha önce yaptığımız acıkmalarda ‘yerli firma alamaz' demedik. Açıklamalarımızda ‘alması zor' demiştik. Çalışmayı çok güzel buldum. Bizim söylediklerimiz duruyor. Teknik raporu teslim etmiştik. İnşallah başarılı olur. Biz gemilerin Körfez'de yüzmesini istiyoruz. Zaten bu gemi yapım sistemi yıllardır kullanılıyor. Bunun ileriki aşaması robotik üretim. Kalıbı inşa ediyorsunuz. Robotlar üretimi gerçekleştiriyor. Dünya'da bunu yapan iki firma var. İnşallah bundan sonra son teknoloji olarak robotlar gelir. Biz Türk firmalarının aktif görev almasını istiyoruz. İzmir Gemi Mühendisleri Odası'nın başkanıyım. Uluslararası Gemi Mühendisleri Odası'na başkanlık yapmıyorum. Söylemlerimiz ortada. Siyasi tarafa çekilecek bir durumu yok. Bizim için önemli olan sonuçtur. Doğma büyüme İzmirliyim. Proje başarılı olsun isterim” dedi. Erginer, projede aktif görev alanların Türk mühendisler olması gerektiğini söyledi.
DOLOGH: “KÖRFEZ KUĞULARINI BEKLİYOR”
Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi Meclis Başkanı Geza Dologh da, geminin çok güzel olduğunu söyledi. Dologh, “Doğum öncesi bir hali gördük. İzmir Körfezi bir kuğuya kavuşacak. Türk denizciliğine büyük katkı olacak bir yatırım. Öz Ata Tersanecilik'e çeşitli ülkelerden talepler var. Sadece yolcu gemisi değil askeri gemiler de üretilebilir. Bu işin öncüsünün İzmir olması bizim için gurur kaynağı. Ben Aziz Bey'i hep destekledim. Belki biraz fazla para verildi. Ama bunun çok kısa sürede dönüşü olacak. Gemi, katamaran tipi olduğu için hızlı olacak ve sürtünme katsayısı az olacağı için yakıt tasarrufu olacak. Ayrıca Körfez'in her tarafına gidilebilecek. Artık bu ‘Körfez kuğularını’ sabırsızlıkla beklemeye başladık” dedi.
ÖZTÜRK: “İZMİR'E ÇOK YAKIŞACAK”
Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk, gemilerin Türk emeğinin bir başarısı olduğunu söyledi. Öztürk, “Türk işçisinin, Türk mühendisinin, Türk tersanelerinin bir ürünü bu. Gurur duydum. Bir İzmirli olarak gerçekten gurur duydum. Oldukça güzel bir kabuk. İçine girdik, gezdik. İzmir'e ve Belediyemize çok yakışacağını düşünüyorum. Aynı zamanda çok uygun bir malzemeden üretiliyor. Hafif olmasının vermiş olduğu avantajlar çok, yakıt tüketimi de çok az, zaten hızlı olduğunu biliyoruz. İç körfezde ve dış körfezde çok rahat yolculuk yapacağımızı düşünüyorum” dedi.
İZMİR'İN YENİ GEMİLERİNİN ÖZELLİKLERİ
Yeni gemiler katamaran gövde tipinde olacak.
Yapı ana malzemesi, çelikten daha sağlam, alüminyumdan daha hafif, dayanıklı, daha uzun ömürlü, işletme maliyetleri düşük karbon kompozit malzemeden olacak.
13 adet geminin işletme hızı (saatte) 18 deniz mili, 2 adet geminin işleme hızı saatte 30 deniz mili olmak üzere 15 adet gemi inşa edilecek. Daha hızlı olan iki gemi Karaburun, Foça gibi dış körfezdeki noktalara sefer yapacak. (Mevcut gemilerin hızı saatte 9-10 deniz mili)
Gemilerin tam elektronik kontrol sistemi ve manevra yeteneği olacak. Bu sayede gemilerin iskelelere yanaşma ve ayrılmaları çok kısa sürede gerçekleşebilecek.
Gemilerin boyları en az 37 metre, enleri ise en az 11,5 metre olacak
Konforlu ve ergonomik oturma koltukları ile geniş koltuk arası mesafesi (diz mesafesi) olacak.
İç körfez gemileri 420, dış körfez gemileri 400 kişi kapasiteli olacak. Gemilerde ayrıca fiziksel engelliler için araçlarına uygun yer olacak.
Gemilerde büfe ve soğuk-sıcak içeceklerin satıldığı otomatik satış büfeleri (snack) bulunacak
Gemilerin ön tarafında yolcuların hızlı iniş-binişlerini sağlayacak genişlikte, engelli vatandaşların yardımsız olarak kullanımına uygun kaptan tarafından otomatik olarak kumanda edilecek rampalar bulunacak.
Gemilerde bebek bakım masası da bulunacak.
Normal tuvaletler ve engelli tuvaleti bulunacak
Gemi ergonomisi engelli vatandaşlar ve çocuk arabalarının kullanımına uygun olarak yapılandırılacak
Gemilerde gerekli yerlerde, görme engellilerin okuyabileceği şekilde kabartmalı (Braille Alfabesinde yazılmış) uyarı ve yönlendirme işaretleri olacak.
Gemiler iki katlı olacak. Birinci kat kapalı alan, ikinci kat kapalı ve açık alanlı olacak.
Gemide bisiklet parkları bulunacak. Böylece bisiklet kullanıcıları da gemilerde daha rahat bir yolculuk yapabilecek.
Gemiye binecek yolcuların evcil hayvanlarını taşıyabilmeleri için en az 3 adet birbirinden bağımsız evcil hayvan kafesi bulunacak.
Yolcuların bavul ve çantalarını koyabilecekleri bavul rafı ve alanları olacak
Yazın terletmeyecek, kışın üşütmeyecek derecede iklimlendirilmiş (klimalı) kapalı yolcu salonları oluşturulacak.
Gemiler, kurulacak bir merkezden ‘Filo işletme Sistemi' ile kontrol ve denetim sağlanarak yönetilecek. Aynı sistem aracılığıyla gemideki ve kıyı birimlerinde bulunan ekranlar vasıtasıyla yolcuların bilgilendirilmesi sağlanacak. Gemide ayrıca TV yayınları da izlenebilecek.
Gemilerde kablosuz internet donanımı bulunacak.
Gemilerin bakım/onarımlarının sorunsuz gerçekleştirilmesi içim ihale kapsamında yedek parçalarının alımı da gerçekleştirilecek.
Gemilerin isimlerini İzmirliler düzenlenecek anket-yarışma ile belirleyecek.