İzmir'e göç zamanı

Güncelleme Tarihi:

İzmire göç zamanı
Oluşturulma Tarihi: Şubat 17, 2013 18:16

Büyükşehir’in çevre yatırımlarıyla hız kazanan temizlenme süreci sonuç verdi. İç Körfez’de çözülmüş oksijen seviyesinin yükselmesiyle birlikte canlı türü sayılarında ciddi artış sağlandı.

Haberin Devamı

İZMİR Körfezi’nde, Büyükşehir Belediyesi’nin çevre yatırımlarıyla hız kazanan temizlenme süreci hızla devam ederken, sualtının eski sakinleri de evlerine dönmeye başladı. Deniz altındaki yaşamı tespit amacıyla çekilen fotoğraflara çok sayıda denizyıldızı, denizatı, karides ve balıkların takılması yetkililerin yüzünü güldürdü.
İç Körfez’de çözülmüş oksijen seviyesinin yükselmesi ile birlikte canlı türü sayılarında da ciddi artış sağlandı. 2000’li yıllara kadar açık lağım gibi kullanılan Körfez’in eski gözdeleri barbun, karagöz, kupez ve karidesler çoğaldı. Deniz yıldızları, deniz tavşanları, deniz çayırları, süngerler ile mercanlar ve anemonlar, oksijen miktarı artan deniz dibinde rengarenk görüntü oluşturdu.

İzmire göç zamanı

Haberin Devamı

Fotoğraf morali
Büyük çevre yatırımları sonrasında İzmir Körfezi’nde yaşanan değişimi Dokuz Eylül Üniversitesi Deniz Bilimleri ve Teknolojisi Enstitüsü’nün bilimsel çalışmalarıyla yakından takip eden Büyükşehir Belediyesi yönetimi, gelen son raporlar ve çekilen su altı fotoğraflarıyla büyük moral buldu. 2012 raporu, Körfez’deki iyileşmeyi net bir şekilde gözler önüne serdi.
DEÜ tarafından gerçekleştirilen “Büyük Kanal Projesi’nin İzmir Körfezi Denizel Ortamında Fiziksel, Kimyasal, Biyolojik ve Mikrobiyolojik Etki ve Sonuçlarının İzlenmesi” başlıklı çalışma kapsamında hazırlanan 2012 raporunda, Körfez’in su kalitesinde büyük bir iyileşme yaşandığı ve buna bağlı olarak da denizdeki biyolojik çeşitliliğin ve popülasyonun giderek arttığı açıklandı.
Üniversite tarafından deniz altındaki yaşamı tespit etmek amacıyla Urla İskele, Narlıdere Güneybatı Atık Su Arıtma Tesisi, İnciraltı Sahilevleri, Konak ve Bostanlı iskeleleri olmak üzere beş ayrı bölgede dört mevsim çekilen su altı fotoğraflarında, bol oksijenli sularda yaşayabilen deniz atları ve deniz çayırları, temiz suları yaşam alanı olarak seçen deniz yıldızları, deniz şakayıkları ve deniz tavşanları ile temiz sularda yaşayan ve Türkiye’de sadece Urla’da görülen taş mercanları tespit edildi. Raporda, 2000’de Çiğli, 2002’de Güneybatı ve 2008’de Urla ileri biyolojik atık su arıtma tesislerinin devreye alınmasıyla başlayan deniz suyundaki iyileşme sürecinin, Körfez’i terk eden canlıların yeniden yaşam bulmaya başlamasında etkili olduğu vurgulandı.

Haberin Devamı

4 mevsim izleniyor
DEÜ Deniz Bilimleri ve Teknolojisi Enstitüsü’nce yürütülen çalışmada proje koordinatörü olarak görev yapan öğretim üyesi Prof. Dr. Filiz Küçüksezgin, İç Körfez’de çözülmüş oksijen seviyesinin yükselmesiyle birlikte canlı türü sayılarında artış olduğuna dikkat çekti. Son iki yıldır proje kapsamında su altındaki canlıların değişimini de izlediklerini söyleyen Küçüksezgin, “1996’dan bugüne İZSU Genel Müdürlüğü’nün desteğiyle İzmir Körfezi’nin ekolojik durumunu izliyoruz. Dört mevsim aldığımız örneklerle fiziksel, kimyasal, biyolojik parametreleri ölçüp takip ediyoruz. Ayrıca yılda bir kez aldığımız sediment (çökelti) ve balık örnekleriyle ağır metal ölçümlerini gerçekleştiriyoruz. Elde edilen sonuçlar, biyolojik ölçümlerle gerçekleştirdiğimiz sonuçlarla büyük paralellik gösteriyor” diye konuştu.
Büyük Kanal Projesi’nin devreye girmesinin ardından Körfez’de gözle görülür bir iyileşme yaşandığına dikkat çeken İZSU Genel Müdürü Ahmet Alpaslan ise Körfez’in kuzeyinde yaşanan sığlaşmanın önüne geçmek ve Körfez’deki su sirkülasyonunu artırmak amacıyla şimdi de “Büyük Körfez Projesi”ni yürüttüklerini belirtti. Kuzeyde açılacak sirkülasyon kanalıyla Körfez’e temiz su girişi sağlayacaklarını kaydeden Alpaslan, “Bu, oksijen miktarını daha da artıracak. Şu anda zaten balık oranı ve deniz canlıları arttı. Bu projeyle Körfez’in yüzülebilir hale gelmesini hedefliyoruz” dedi.

Haberin Devamı

İzmire göç zamanı


AVRUPA STANDARDINDA

İzmir Büyükşehir Belediyesi’nce yapılan arıtmalarda Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın gerçekleştirdiği denetlemeler de çıkış suyu değerlerinin kirlilik sınırlarını belirleyen standartların çok altında olduğunu ortaya koydu. Büyükşehir Belediyesi, 12’si ileri biyolojik olmak üzere toplam 24 atıksu arıtma tesisi işletiyor. Arıtma tesis sayısının fazlalaşması ve çıkış suyu kalitesinin yüksek olması sadece İzmir Körfezi’nde değil, kentin turistik yörelerindeki deniz suyu kalitesini de artırıyor.

İzmire göç zamanı

NEREDEN NEREYE

1960’lı yıllardan itibaren İzmir Körfezi giderek kirlenmeye başladı. Her türlü atık, arıtmaya tabi tutulmadan Körfez’e aktı. Bu süreç 2000’e kadar devam etti. O yıl devreye giren Büyük Kanal Projesi ile tüm atık sular arıtma tesislerinde arıtılarak Körfez’e deşarj edilmeye başlandı. 2002’de de Güneybatı Atık Su Arıtma Tesisi hizmete girdi. Bunu Ragıp Paşa Dalyanı’nın yıkılması, Meles Deltası’nın ıslahı, endüstriyel kuruluşlara arıtma tesislerinin yaptırılması ve ıslah çalışmaları izledi. Dere yataklarının içindeki kanal hatları iptal edilerek dere kenarlarına alındı. Derelerin sadece yağmur suyunu Körfez’e taşıması sağlandı. Böylelikle İzmir, atık su alt yapısıyla gelişmiş ve çağdaş metropollerle yarışır bir konuma ulaştı. Can çekişen Körfez, eski yıllarda olduğu gibi mavi rengiyle tekrar bütünleşti.
Büyükşehir Belediyesi, ilçe ve beldelere kurduğu biyolojik arıtma tesisleriyle Gediz, Nif ve Küçük Menderes havzalarını kirlilikten kurtardı. İzmir Yüksek Teknoloji, Urla, Ayrancılar-Yazıbaşı, Torbalı, Bayındır, Menemen, Seferihisar, Kemalpaşa ve Aliağa arıtmaları işletime alındı. 892 bin 500 kişinin evsel atığını arıtacak kapasitede olan bu arıtmaların yatırım maliyeti yaklaşık 50 milyon lira oldu. Özdere ve Ürkmez ileri biyolojik atık su arıtma tesisleri tamamlandı. Bu iki tesis de kısa sürede hizmete girecek. Çiğli Atıksu Arıtma Tesisi’nin kapasitesini yüzde 35 oranında artıracak 4. fazın yapımına başlanacak.
Büyükşehir Belediyesi ayrıca, yine Çiğli Atık Su Arıtma Tesisi alanı içinde Türkiye’nin en önemli çevre yatırımına imza atacak. 60 milyon liralık yatırımla çamur çürütme ve kurutma tesisi inşaatına başladı. Giderek sığlaşan ve deniz alanlarının azaldığı gözlenen İzmir Körfezi’nin kurtarılması için “Büyük Körfez Projesi” başlatıldı. İzmir Körfezi’ne akan dere ağızlarının temizlenmesi, Körfez’in kuzeyinde bir sirkülasyon kanalı açılması ve tabandaki malzemelerin temizlenmesi için 9.3 milyon liralık yatırımla kazıcı-emici ve destek tipi olmak üzere iki yeni gemi alındı.

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!