AA
Oluşturulma Tarihi: Haziran 19, 2012 14:23
Yılbaşından itibaren aralarında İzmir Gevreği, Ordu İncir Reçeli, Antep İçli Köftesi ve Erzurum Oltutaşı'nın da olduğu 68 ürün için coğrafi işaret başvurusu yapıldı.
Bugüne kadar 156 ürünün coğrafi işaretini tescilleyen Türk Patent Enstitüsü'ne (TPE), yılbaşından itibaren aralarında İzmir gevreği, Ordu incir reçeli, Antep içli köftesi ve Erzurum oltutaşının da olduğu 68 ürün için coğrafi işaret başvurusu yapıldı.
TPE Başkanı Prof. Dr. Habip Asan, belirli bölgeden kaynaklanan bir ürünün, sadece o bölgede bulunabilecek karakteristik özellikler taşıdığını ifade eden ad ve işaretlere “coğrafi işaret” dendiğini belirterek, coğrafi işaretlerin menşe adı ve mahreç işareti olmak üzere ikiye ayrıldığını söyledi.
Coğrafi işaretle tescilin temel amacının, belirgin nitelikleriyle ün kazanmış ürünlerin gerçek üreticileri adına kayıt altına alınması olduğunu ifade eden Asan, coğrafi işaret tescili ile hiçbir üreticiye tekel hakkı verilmediğini vurguladı.
196 başvuru için işlemler sürüyor
Coğrafi işaret tescilinin bölgeler arası yarış gibi algılanmasından ziyade, özendirici kabul edilmesinin daha doğru bir yaklaşım olduğunu dile getiren Asan, şunları kaydetti:
“TPE, ilk olarak 21 Haziran 1996'da Hereke İpek Halısı ile coğrafi işaret tescilleri yapmaya başladı. Sonraki süreçte aralarında Adana Kebabı, Afyon Mermeri, Aydın İnciri, Anamur Muzu, Antep Baklavası, Edirne Tava Ciğeri, Isparta Gülü ve Kayseri Mantısı'nın da olduğu 156 coğrafi işaret tescil edildi. 196 coğrafi işaret başvurusunun ise tescil işlemleri devam ederken, yılbaşından itibaren aralarında İzmir Gevreği, Ordu İncir Reçeli, Antep İçli Köfte ve Erzurum Oltutaşı'nın da olduğu 68 ürün için coğrafi işaret başvurusu yapıldı.”
Coğrafi işaret potansiyeli 2 bin 500
TPE Başkanı Asan, 15 yılda yapılan toplam başvuru ve tescilli başvuru sayıları dikkate alındığında, başvuruların yüzde 62'lik kısmının tescil ile sonuçlandığına dikkati çekerek, yerel yönetimlerin ve sivil toplum kuruluşlarının bölgelerine özgü değerlere sahip çıkmasını istedi.
Türkiye'nin coğrafi işaret potansiyelinin 2 bin 500 olduğu dikkate alındığında alınacak çok mesafenin bulunduğunu ifade eden Asan, şunları kaydetti:
“Bizim için sevindirici olan yılbaşından itibaren 68 başvurunun yapılması. Önceki yılların aynı döneminde 30-40 arasında olan başvurulardaki artış, markada oluşan bilincin coğrafi işarette de oluştuğunu gösteriyor. Bu bilincin daha da artması için TPE olarak her platformu değerlendiriyoruz. Antalya Expo Center'da 20-24 Haziran'da düzenlenmesi planlan YÖREX Antalya Yöresel Ürünler Fuarı'nda TPE olarak yerimizi alacağız. Burada çok sayıda yöresel ürün üreticisiyle bir araya gelip, onlara coğrafi değerlerin korunması için başvurmaları yönünde bilgi ve cesaret vereceğiz. Bunun geri dönüşlerini en kısa sürede alacağımıza inanıyorum.”