Elif DEMÄ°RCÄ° / Ä°ZMÄ°R, (DHA)
OluÅŸturulma Tarihi: Åžubat 03, 2016 11:27
İZMİR’de AK Parti hükümeti ile CHP’li yerel yönetimin yüzde 50 ortaklıkla işlettiği banliyö sistemi Torbalı’ya kadar uzayacak. İktidar ile ana muhalefet partisinin hemen her alandaki siyasi rekabeti İZBAN’da Türkiye’ye örnek olacak işbirliğine dönüşürken Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım ve İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu’nun bu cumartesi günü yapacağı açılış, Bakan Yıldırım’ın yurt dışı gezisi nedeniyle ertelendi.
Â
Ä°zmir’in kent içi ulaşım sorununa kalıcı bir çözüm üretmek amacıyla, AK Parti iktidarı ile CHP’li yerel yönetim iÅŸbirliÄŸi yaptı. Metro standardında hizmet verecek olan raylı sistem iÅŸletmeciliÄŸinin yapılabilmesi için, 2005 yılında TCDD ile Ä°zmir BüyükÅŸehir Belediyesi arasında protokol imzalandı. 2007 yılında TCDD’nin ve belediyenin yüzde 50 oranında hisse payına sahip olduÄŸu, Ä°zmir Banliyö Sistemi Ä°ÅŸletmeciliÄŸi A.Åž. (Ä°ZBAN A.Åž.) kuruldu. 3 Mart 2006 tarihinde Karşıyaka istasyonunda temel atma töreni yapılarak, inÅŸaat çalışmaları baÅŸlayan AliaÄŸa - Cumaovası arasında hattın tamamının Genel açılışını dönemin BaÅŸbakanı Recep Tayyip ErdoÄŸan ile Genel BaÅŸkanı Kemal KılıçdaroÄŸlu 6 Mart 2011 tarihinde Alsancak Garı’nda yaptı. AliaÄŸa’dan baÅŸlayarak Menemen, ÇiÄŸli, Karşıyaka, Alsancak, Adnan Menderes Havaalanı ve Cumaovası’na kadar olan ilk bölüm hizmet veriyor. Ä°ZBAN’la 2011 yılından, 1 Åžubat 2016 tarihine kadar 340 milyon yolcu taşıdı, 450 bin 500 sefer yaptı. 24 milyon 910 bin kilometre yol aldı.Â
AÇILIÅž ERTELENDÄ°Â
AliaÄŸa - Cumaovası arasında 10 dakika ara ile iÅŸletilen 200 adet banliyö treni ile günlük ortalama 260 bin- 280 bin yolcu taşınıyor. Ä°ZBAN’ın güneyde Cumaovası’ndan Tepeköy’e uzatılması amacıyla TCDD ve Ä°zmir BüyükÅŸehir Belediye BaÅŸkanlığı arasında 14 Mart 2011 tarihinde protokol imzalandı. Sistem iÅŸletmeye açıldığında 78 km’lik banliyö hattı, 108 kilometreye çıkacak.TCDD protokol kapsamında, Cumaovası - Tepeköy istasyonları arasındaki mevcut demiryolu hattına yeni iki hat ilave ederek, hattın alt ve üst yapısını gerçekleÅŸtirdi, hattın kesintisiz iÅŸletimini saÄŸlayacak ihata duvarlarını yaptı, sinyal- elektrifikasyon ve telekomünikasyon tesislerini inÅŸa etti. Ä°zmir BüyükÅŸehir Belediyesi de altı adet istasyon, yedi adet karayolu alt geçit ve iki adet karayolu üst geçidini yaptı. Hatta ilk etapta 30 dakika ara ile 38 gidiÅŸ 38 dönüş olmak üzere 76 tren çalıştırılacak. Torbalı hattının UlaÅŸtırma, Denizcilik ve HaberleÅŸme Bakanı Binali Yıldırım ve Ä°zmir BüyükÅŸehir Belediye BaÅŸkanı Aziz KocaoÄŸlu tarafından 6 Åžubat Cumartesi günü açılması içi her türlü hazırlık yapıldı. Ancak son anda tören Bakan Yıldırım’ın BaÅŸbakan Ahmet DavutoÄŸlu ile birlikte katılacağı Kazakistan ziyareti nedeniyle ertelendi. Törenin daha sonra yapılacak olmasına karşın seferlerin hafta sonu baÅŸlayıp baÅŸlamayacağına henüz karar verilmedi.Â
"MESELE Ä°ZMÄ°R’E HÄ°ZMETSE SÄ°YASET TEFERRUATTIR"Â
UlaÅŸtırma, Denizcilik ve HaberleÅŸme Bakanı Binali Yıldırım, Ä°ZBAN’ın Torbalı’ya ulaÅŸmasıyla ilçedeki ekonomik ve sosyal hayatın canlanacağını, özellikle sanayi bölgelerine çoÄŸunluÄŸu Ä°zmir’den gelen yaklaşık 60 bin işçinin ulaşımının kolaylaÅŸacağını belirterek, ÅŸunları söyledi:Â
"Bizim bu projeyi tek başıma yapma imkanımız ve hakkımız olmasına raÄŸmen projenin verimliliÄŸi ve iÅŸbirliÄŸine örnek model olması için hükümetimiz dönemin BaÅŸbakanı ÅŸimdiki CumhurbaÅŸkanımız Recep Tayyip ErdoÄŸan’ın yönlendirmesiyle böyle bir karar aldık. Bu kararın ne kadar isabetli olduÄŸunu ÅŸimdi görüyoruz. Bu birlikteliÄŸin örnek olmasını isterim. Biz hep ne dedik, ’mesele Ä°zmir’e hizmetse siyaset teferruattır.’ Ä°ZBAN hattı hakikaten Ä°zmir halkı için yüz akı bir projedir. Torbalı tarım ve sanayi ilçesi. Yıllık 800 milyon dolarlık ihracatla 61 ili geride bırakan, 800 fabrika, 46 bin işçisiyle ekonominin lokomotifi bir ilçe. Torbalı’nın bu baÅŸarısını Ä°ZBAN’la taçlandıracağız. Ä°ZBAN iki sanayi bölgesi Torbalı ile AliaÄŸa’yı birbirine baÄŸlayacak. Ãœniversite öğrencileri artık ailelerinin yanında kalabilecek. Torbalı’da ekonomik ve sosyal hayat canlanacak. Metropolis antik kentine, yörenin güzel köyleri dolup taÅŸacak. Torbalı’da yaÅŸayan yaklaşık 150 bin kiÅŸinin Ä°zmir kent merkezine ulaşımı kolaylaÅŸacak. Ucuz, kaliteli ve emniyetli ulaşım imkanı olacak. Ulaşımda Ä°zmir merkez ve merkeze baÄŸlı ilçelerle arasında ayrıca AliaÄŸa-Pancar-Torbalı OSB’lerinin baÄŸlantısı da saÄŸlanmış olacak. Ä°zmir’in AliaÄŸa’dan baÅŸlayan kuzey aksı ile Torbalı’da sonlanan güney aksının birleÅŸmesi ile birlikte günlük yolcu sayısının yaklaşık 30 bin artması bekleniyor. Sanayi bölgelerinne çoÄŸunluÄŸu Ä°zmir’den gelen yaklaşık 60 bin işçinin ulaşımı kolaylaÅŸacak."Â
EN Ä°YÄ° Ä°ÅžBÄ°RLİĞİ ÖDÃœLÜİzmir BüyükÅŸehir Belediye BaÅŸkanı Aziz KocaoÄŸlu, Cumhuriyet tarihinin en büyük kent içi toplu ulaşım projesi olan Ä°ZBAN’da altı istasyondan oluÅŸan 30 km.’lik hattın devreye girmesiyle birlikte banliyö hattının uzunluÄŸunun 110 km.’ye ulaÅŸtığını belirterek, hattın Torbalı’nın geliÅŸimi ve sanayi potansiyeli açısından dönüm noktası olacağı söyledi. KocaoÄŸlu, şöyle konuÅŸtu:Â
"İZBAN, Uluslararası Toplu Taşımacılar Birliği (UITP) Dünya Kongresi kapsamında düzenlenen yarışmada ’En İyi İş Birliği’ kategorisinde birinciliğe layık görülen bir proje. Zaten Bakanlık ve Belediye arasındaki bu işbirliği kurulmasaydı, böyle bir projenin hayata geçmesi de mümkün değildi. Bu projeyi yaparken, bir kurum daha fazla iş yapmış, bir kurum daha az yapmış olabilir. Biz bir kader birlikteliği yapmışız. Gerisi lafı güzaftır. Doğru olan, bu kente yakışan bu projelerin gerçekleştirilmesidir. Her bir etabı başlı başına dev bir proje niteliği taşıyan bu yatırımın 26 km.’lik Selçuk ayağındaki çalışmalarımız da tüm hızıyla devam ediyor. Bizim için bu projenin olmazsa olmaz diye tanımlayacağımız son noktası Bergama’dır. Böylece İzmir’in kuzey ve güneyindeki iki antik kent ve iki büyük turistik merkezi Efes ve Bergama’yı raylı sistemle birbirine bağlamış olacağız. İnanıyorum ki, bu konuda da önemli adımlar atılacaktır. İzmir’in raylı sistem ulaşımındaki genel fotoğrafına baktığımızda ise bizim için gerçek bir gurur tablosu oluştuğunu söyleyebilirim. Torbalı hattı ve metro ile birlikte şu an çalışır durumda 130 km. uzunluğunda raylı sistem ağına sahibiz. Selçuk hattı devreye girdiğinde 156 km.’ye ulaşacağız. Konak ve Karşıyaka tramvaylarının yapımı sürüyor. Sırada Narlıdere ve Buca metroları var. Bergama hattı için de bir an önce ihaleye çıkılması gerekiyor. Kısacası İzmir Büyükşehir Belediyesi olarak önümüzde kentin toplam raylı sistem ağını 250 kilometreye çıkaracak bir hedef var ve buna ulaşacağız."
CUMAOVASI-TORBALI ARASINDA GÃœNDE 90- 120 TREN SEFERÄ° YAPILACAK- Ä°ZBAN’ın resmi açılışı, 6 Mart 2011 tarihinde yapıldı ve Cumaovası AliaÄŸa arası seferler baÅŸladı. Bu kesimde 32 istasyon bulunuyor.Â
- Cumaovası- Aliağa 80 km, Cumaovası-Tepeköy 30 km, Tepeköy- Selçuk 26 km, Aliağa-Bergama arası 51 km. olmak üzere, proje tamamlandığında toplam uzunluk 187 km. olacak.
-Cumaovası-Tepeköy arasında altı istasyon bulunuyor. Toplam istasyon sayısı 38’e çıkacak.
Ä°ZBAN’da 2011 yılında 39.5 milyon, 2012 yılında 55.1 milyon, 2013 yıllında 65 milyon, 2014 yılında 81.7 milyon, 2015 yılında 87.4 milyon yolcu taşındı. Hafta içi günlük yolculuk sayısı yaklaşık 300 bin. Ä°ZBAN açıldığı tarihten 1 Åžubat 2016 tarihine kadar 340 milyon yolcu taşıdı, 450 bin 500 sefer yaptı. 24 milyon 910 bin kilometre yol aldı.Â
-7 Ekim 2011 tarihinde Cumaoavası-Torbalı hattının temeli atıldı.
-17 Mart 2012 tarihinde İZBAN’a 40 yeni tren setinin alınma sözleşmesi imzalandı ve İzmirliler tarafından adı Körfez Yunusu olarak belirlendi.
-İlk Körfez Yunusu 30 Ağustos 2014 tarihinde işletmeye alındı. Son tren 31 Aralık 2015 gününde devreye girdi. Böylelikle İZBAN’ın taşıt filosu 33’ten 73’e çıktı. (219 vagon)
-Projenin hedefi günde 550 bin yolcu taşımak.
- Ä°lk etapta Cumaovası-Torbalı arasında günde 90-120 tren seferi yapılacak. Yolcu talebinin artması ile birlikte günlük sefer sayısı 190 adete çıkarılacak.Â
-Seyahat süresi 27- 30 dakika ilk yıl için günlük yolcu sayısının 25 bin- 30 bin arasında olması bekleniyor. İZBAN’da en yüksek hız, saatte 120 km. Ortalama ticari hız ise saatte 60 km. Dünya standartlarında banliyö ticari hızları saatte 50-70 km. arasında öngörülüyor.
TORBALI’DAN SELÇUK’A, ALÄ°AÄžA’DAN BERGAMA’YA - Ä°zmir Banliyö sisteminin Tepeköy’den Selçuk’a ve AliaÄŸa’dan Bergama’ya uzatılması için 13 Åžubat 2013 tarihinde ön anlaÅŸma imzalandı.Â
- Tepeköy-SaÄŸlık-Selçuk (26 km) arasının çift hatlı, elektrikli, sinyalli hale getirilmesi amacıyla yapım iÅŸleri 78. 891. 531. 73 liraya ihale edildi.Â
- İnşaat çalışmaları 7 Kasım 2014 tarihinde başladı.
- Tepeköy - SaÄŸlık istasyonları arasında 10 kilometrelik hat kesiminde alt yapı ve üst yapı çalışmaları devam ediyor.Â
- Protokol gereği Tepeköy- Selçuk arasında iki adet karayolu alt geçidi, İzmir Büyükşehir Belediyesi’nce iki adet istasyon, yedi adet karayolu alt geçit ve iki adet karayolu üst geçit inşaatı yapılacak.
- AliaÄŸa - Bergama arasına 50 kilometre uzunluÄŸunda çift hatlı demiryolu projelendirildi. Ä°zmir - Ä°stanbul Hızlı Tren Hattı da bu güzergahla çakıştığından 37 kilometrelik kısmı üç hatlı olarak planlandı.Â
- Kuzey Ege Limanı’nın (Çandarlı Limanı) kuzey ve güney akslarına bağlantısı sağlandı.
Proje kapsamında ilave yedi adet istasyon (Aliağa OSB, Yenişakran, Zeytindağ, Yenikent, Bozköy, Bergama Otogar. Bergama), 23 adet alt geçit ve 11 adet üst geçit yapılması planlandı.