Güncelleme Tarihi:
İzmir - Manisa karayolu üzerindeki, keskin ve uzun virajları ve rampalarıyla bilinen 580 metre rakımıyla kışın zaman zaman buz pistine dönen Sabuncubeli'nde sık sık meydana gelen ölümlü ve yaralamalı kazaların önüne geçmek için iki yıl önce yapımına başlanan tüneller, hızla ilerliyor. Üç yıl sonra hizmete açılacak tüneller, yoldaki yüzde 8 eğimi yüzde 1.5'a düşürecek, mesafeyi bir kilometre kısaltacak. Zeminin yumuşak killi yapısı nedeniyle işçiler, iki saat kazıyor, 10 saat güçlendirme yapıyor.
İzmir ve Manisa'yı birbirinden ayıran dağlık bölgede keskin virajları ve dik rampalarıyla ‘ölüm yolu’ olarak bilinen Sabuncubeli, özellikle kış aylarında buzlanma nedeniyle hayati tehlike oluşturuyor. Araçların sabun gibi kaydığı bölge, 4 bin 70 metre uzunluğundaki tünellerle By-Pass edilecek. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım'ın geçen hafta yapımını yerinde incelediği tünellerin temeli, 2011 yılının Eylül ayında atıldı. İhaleyi kazanan Koçoğlu İnşaat, tünellerin yapım maliyetini 110 milyon lira olarak belirledi, ancak maliyet şimdiden yüzde 40 oranında arttı. Koçoğlu, yapım süresi de dahil 13 yıl işleteceği tünelleri, süre bitiminde Karayolları Genel Müdürlüğü'ne teslim edecek.
İĞNE İLE TÜNEL KAZMA
İzmir'den Manisa'ya giderken Beşyol Köyü civarından tünele girecek araçlar, iki şeritli yolda ilerleyecek. Manisa'dan İzmir'e gidenler ise Karakoca Köyü yakınlarından tünele girecek. İzmir'in en uzun tünellerinde yumuşak zemin yapısı nedeniyle günde 1.5 metre, iki tüpte toplam 3 metre kazı yapılıyor. Tüplerden birinde 403, diğerinde 350 metreye gelindi. Kırıcı ile yapılan kazı çalışması iki saat sürerken 10 saatte güçlendirme gerçekleştiriliyor. Tünel, yeni Avusturya modeli ile kazılıyor. Kırıcı ile delinen tünelden çıkan malzeme kamyonlarla tünel dışına taşınıyor. Kazının ardından destekleme başlıyor. İki kat çelik hasır, 35 santimetre püskürtme beton ve 6 metre boyunda kaya bulonlarla tünelin iç yapısı destekleniyor. 10'u mühendis, 150 kişinin üç vardiya şeklinde çalıştığı kazılarda, günde 400 metreküp toprak ve taş çıkıyor, bunlar 25 kamyonla taşınıyor. Yüksekliği 6 metre, genişliği sekiz metre olacak tünelin Manisa tarafındaki girişinde 156 adet fore kazık çakma çalışmaları tamamlandı, önümüzdeki hafta kazı çalışmalarına başlanacak. Manisa tarafındaki tünelde arazinin suya doygun killi toprak olması nedeniyle suyun tahliyesi için drenaj kanalları oluşturulacak.
KORKU YOLU KEYİF YOLU OLACAK
Karayolları 2. Bölge Müdürü Abdülkadir Uraloğlu, mevcut Sabuncubeli yolundaki eğimin yüzde 8 olduğuna, tüneldeki eğimin ise yüzde 1.5 olacağına dikkat çekerek, rakımın da 580'lerden 370'lere ineceğini vurguladı. Uraloğlu, “Tüneller tamamlandığında, rampasız, virajsız neredeyse dümdüz, standardı yüksek bir yolda seyahat edilecek. Korku yolu, keyif yoluna dönüşecek. Bölge ağır taşıt trafiğinden kurtulacak. İzmir'in en uzun tünelleri olacak. Tüneller sadece İzmir ve Manisa'yı birbirine bağlamayacak. Ülkemizin turizm merkezlerinden Aydın ve Muğla'nın İstanbul ve Avrupa'ya açılan kapısı konumunda da olacak. Ege Bölgesi'nin ekonomisi birleşecek, büyüyecek” dedi.
14 VİRAJ BY-PASS EDİLECEK
Yoğun yolcu ve yük taşımacılığına hizmet eden İzmir- Manisa karayolundaki Sabuncubeli Mevki'nde 14 viraj bulunuyor. Virajlarda boyuna eğim yüzde 9.5. Sabuncubeli, bu haliyle standardı düşük yol olarak biliniyor. 14 viraj tünelle By-Pass edilerek, güvenli ve konforlu tünel yapılacak. Sabuncubeli virajlarında kış aylarında yaşanan kazalar, yüksek maliyetli bakım ve işletme giderleri ve zamandan da tasarruf edilerek, 13 yıllık işletme dönemi içinde 50 milyon lira tasarruf sağlanması öngörülüyor.
TÜNELDE 24 SAAT KONTROL
Tünelde kazı ve güçlendirmenin ardından elektrik ve elektromanyetik işler yapılacak. Tünel havalandırma fanları, aydınlatma, sinyalizasyon, kameralı izleme, yangın algılama ve söndürme sistemleri kurulacak. Her türlü güvenlik sisteminin takibi için İzmir giriş tünelinin ağzında kontrol merkezi yapılacak. Tünel, buradan 24 saat kontrol altında tutulacak, gerekli durumlarda müdahale edilecek.