Güncelleme Tarihi:
İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin deniz ulaşımının geliştirilmesi amacıyla sipariş verdiği 15 yeni yolcu gemisinden 5'inin yapımının sürdüğü Yalova tersanelerinde heyecan yaşanıyor. İzmir'de merakla beklenen yüksek performanslı ilk yolcu gemisi, klas kuruluşlarının yapacağı son testlerin ardından önümüzdeki günlerde kente gelecek. İzmir Körfezi, her 90 günde bir yeni gemilerle renklenecek ve yıl sonunda 4 yeni gemi hizmete girmiş olacak. Üretici firma Özata Tersanecilik, ikinci ve üçüncü geminin gövdelerini tamamladı. Dördüncü ve beşinci geminin ise gövde imalatı devam ediyor
Yeni gemilerin İzmir'deki ilk yılında, deniz ulaşımından yararlanan toplam yolcu sayısını yüzde 25 oranında arttırması öngörülüyor. En son geminin geleceği 2017 yılında ise bu oranın yüzde 100'e ulaşması bekleniyor. Yani şu anda yıllık 13 milyon 500 bin olan yolcu sayısı ikiye katlanarak 27 milyon kişinin ulaşımda deniz yolunu kullanması hedefleniyor.
Karbon kompozit malzemeden üretilen 15 gemiden ilkinin ismi “Çakabey”, ikincisinin ismi ise İzmir'in kurtuluş günü olan “Dokuz Eylül” olarak belirlendi. Geriye kalan 13 geminin isimleri ise İzmirlilerin önerileri doğrultusunda konacak. İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin web sitesinde oluşturulacak bölümde önerilerini belirten İzmirliler, gemilerin isimlerini de belirlemiş olacak.
Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, hem 4 milyon İzmirli ve kente gelecek konuklara süratli ve konforlu deniz ulaşımı hizmeti sunacak olmaktan, hem de Türkiye gemi sanayini bir üst aşamaya yükseltecek bir yatırıma imza atmaktan dolayı büyük mutluluk duyduğunu söyledi. Projenin sadece 15 geminin alınmasından ibaret olmadığını vurgulayan Başkan Kocaoğlu, “Bu gemiler ile Türkiye gemiciliği büyük bir adım attı. Bir sıçrama yaşadı ve yaşayacak. Yeni gemilerimiz Körfez'e de ayrı bir renk katacak” şeklinde konuştu.
İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin sipariş ettiği 15 gemiden 13'ü iç körfezde sayıları arttırılacak iskelelerden seferlerini sürdürürken, daha süratli olarak üretilecek iki gemi de dış körfezde Güzelbahçe, Karaburun, Eski Foça ve Urla'ya seferler gerçekleştirmeye başlayacak. Bu seferlerde Konak-Eski Foça arasının en fazla 1 saatte kat edilmesi öngörülüyor.
Gemilerin imalatını yapan ÖZATA Tersanecilik Koordinatörü Gemi İnşa Mühendisi Serkan Çalbaş “Türkiye'de genelde denizde görmeye alışık olduğumuz gemiler metal gövdelere sahip. Bunlar genelde çelik ve alimünyum. Bizim İzmir Büyükşehir Belediyesi için ürettiğimiz gemiler, ender rastlanan bir teknolojiye sahip. Daha çok uzay sanayi, havacılık ve nükleer sanayide kullanılan bir hammaddeyle yapıyoruz. Gövdemiz karbon malzeme temelli kompozit bir gövdedir. Bu malzeme çelik ile karşılaştırıldığında son derece hafif bir malzeme. 5 kat hafif ama üç kat kuvvetli. Dayanımı oldukça yüksek. En büyük özelliklerinden bir tanesi uzun ömürlü olması. Çünkü deniz şartlarında, malzeme denizle etkileşime girmediği için oldukça uzun seneler hizmet verecek. Hafif olmasının işletmecilik yönünden avantajları var. Bunların en önemlisi az yakıt tüketmesi. Daha düşük makineler ile 18 knot servis hızına çıkabilecek. Bu küçük makinelerle yüksek hızlara çıkması işletme açısından da büyük avantaj sağlıyor. Hem operasyonel açıdan masrafları düşürüyorsunuz, hem daha az yakıt sarf ettiğiniz için emisyon oranlarında da büyük düşme sağlanıyor. Yani çevreci gemiler” dedi.
TEKNİK ÖZELLİKLERİ
yeni gemiler katamaran gövde tipinde olacak. Yapı ana malzemesi, çelikten daha sağlam, alüminyumdan daha hafif, dayanıklı, daha uzun ömürlü, işletme maliyetleri düşük ‘karbon kompozit' malzemeden olacak. 13 adet geminin işletme hızı (saatte) 18 deniz mili, 2 adet geminin işletme hızı saatte 30 deniz mili olmak üzere 15 adet gemi inşa edilecek. Gemilerin boyları 38 metre, enleri ise 11,5 metre olacak, İç körfez gemileri 420, dış körfez gemileri 400 kişi kapasiteli olacak. Gemilerin ön tarafında yolcuların hızlı iniş-binişlerini sağlayacak genişlikte, engelli vatandaşların yardımsız olarak kullanımına uygun kaptan tarafından otomatik olarak kumanda edilecek rampalar bulunacak. Gemiler iki katlı olacak. Birinci kat kapalı alan, ikinci kat kapalı ve açık alanlı olacak.
İzmir'in yeni gemilerinden ilkine adı verilen Çakabey, 1071’deki Malazgirt Meydan Muharebesi’nin hemen sonrasında Selçukluların Anadolu coğrafyasına yayıldıkları dönemde Smyrna (İzmir) merkezli bağımsız bir beylik kuran ve yöneten 11. yüzyıl Selçuklu komutanı ve denizcisidir. Türk tarihinin ilk donanmasını oluşturduğundan “tarihteki ilk Türk amirali” olarak kabul edilmektedir.