Oluşturulma Tarihi: Mart 23, 2008 00:00
Çoğumuz hayatımızı sevmediğimiz ve yaparken keyif almadığımız işlerle geçiririz. Pek azımız Tülay Bilgin gibi, ne istediğimizi ve neyi yapmaktan keyif aldığımızı keşfederiz.
Onun hayatındaki büyük değişikliğe, bir rahatsızlık ve sonrasındaki ameliyat neden olmuş. Kimbilir, belki de böyle kötü bir olay yaşamadan da her günümüzü mutlu geçirmemizi sağlayacak uğraş bulmak zor değildir. Tek gereken cesaret, kararlılık ve eleştirilere kulak tıkamak...
Æ Bankacılıktan cam sanatına nasıl geçtiniz?
Æ Uzun yıllar bankacılık yaptım. Sonra bir rahatsızlık geçirdim ve 3,5 saat süren ameliyat oldum. O andan sonra kendimi sorgulamaya başladım. "Bundan sonra daha kaç sene yaşayacağım? Bu zamanı sevmediğim bir mesleği yaparak mı geçirmeliyim?" O nedenle ilk fırsatta ayrılmaya karar verdim.
Æ Ayrılıp kendinizi sanata mı verdiniz?
Æ Emekliliğime az kaldığından bekledim. Beklerken kendime yatırımlar yaptım. Cam sanatçılarının ve Bob Ross’un ABD’den gelen eğitmenlerinin derslerine katıldım. İzmir’de Bob Ross’un eğitmenlik yetkisi olan tek kişiyim.
Æ Herşeyi bırakıp kendinizi sanat vermenize aileniz ne dedi?
Æ Sanatla ilgilenmemi desteklediler ama ailemde ticaretle uğraşan yok. O yüzden ticaretle uğraşmama sıcak bakmadılar. Ben bugüne kadarki tüm birikimimi sanat eğitimlerime ve cam işine yatırdım.
Æ Herkes gayrimenkule, arabaya yatırırken siz hobinize ya da yapmak istediğiniz bir şeye yatırmışsınız?
Æ Bütün emekli ikramiyemi, maaşlarımı bu eğitimlere, işime yatırdım. Hala da eğitimler araştırıyorum, İtalya’ya gitmeyi düşünüyorum.
HER ÜRÜNDEN BİR ADET YAPIYORUM
Æ En çok kim rağbet ediyor cam boncuklu takılara?
Æ Tabii turistler. Geçen gün sekiz Japon geldi. Hatta onların önünde örnekler yaptım. Yaptığım herşeyin tek olduğunu, eşi olmadığını duyunca çok ilgilendiler.
Æ Neden ürünlerinizi sadece bir adet üretiyorsunuz?
Æ Çünkü istesem de, aynısını yapmaya çalışsam da birebir mümkün değil. Çünkü cam, ateşte o anki el hareketlerimle şekilleniyor. İstesem de tekrarını yapamam. Zaten ben de hep yeni şeyler yapmaktan keyif alıyorum.
CAM TEKNİĞİNİN PÜF NOKTASI ISI AYARIDIR
Æ Nelerden ilham alıyorsunuz?
Æ Eski Türk el sanatlarından etkileniyorum. Ama modern bir motif de beni etkileyebiliyor.
Æ Bir ürünün ortaya çıkması ne kadar sürüyor?
Æ Fırında çok vakit geçiriyorlar. Isıtma belki 15-20 dakika sürüyor ama oda sıcaklığına gelmesi için çok beklemek geliyor. Çünkü birden sıcaklık değişimi olursa camda stres oluyor ve çatlıyor.
Æ Cam tekniğinin en önemli püf noktası nedir?
Æ Isı ayarı. Bin 200 derece alevde cam akışkan hale geliyor. Akışkan hale geldikten sonra istediğimiz şekli verebiliyoruz. Devamlı çeviriyoruz ki yere akmasın. Ateşten çektiğimizde soğuyor ve aldığı şekli koruyor. Soğuttuktan sonra üzerine sıcak cam değerse kırılır. O yüzden ısı ayarı çok önemli.
AKLA İLK GELEN NAZAR BONCUĞU
Æ Cam tekniklerini nasıl uyguluyorsunuz?
Æ Hammaddeleri cam boncuklara dönüştürüyorum. Mesela füzyon tekniğinde yüksek ısıda 2-3 kat cam birbirine geçiyor ve tek kat oluyor. Onlara istediğim şekli verebiliyorum.
Æ Cam konusunda kültürümüz ne durumda?
Æ Bizde cam deyince en çok nazar boncuğu geliyor akla. Bildiğim kadarıyla Kemalpaşa ve Menderes’in bir köyünde hala yapılıyor ama tekniği benden farklı. Onlar kum boncuklarını eritiyorlar. Ben Murano’dan gelen camları kullanıyorum. Bu, klasik Türk boncuk tekniğinden farklı. 20-25 senelik geçmişi var. Cam Ocağı Vakfı sayesinde bu sanat tekrar güncelleşmeye başladı. Zaten dünyada da bu sanata bir eğilim var.
Æ Cam boncuk sanatçısı çok mu İzmir’de?
Æ Benden başka iki kişi daha biliyorum. Takıyı sevdiğim için camlarla beraber takılar da tasarlıyorum.
RESSAM BOB ROSS’UN TEKNİĞİNİN İZMİR’DEKİ TEK EĞİTMENİ BENİM
Æ Ne eğitimler aldınız?
Æ Japonların buluşu olan 999 ayar gümüş ve mine tekniği gibi eğitimleri aldım. Resmi seviyordum. 12 yıl önce ölen dünyaca ünlü ressam Bob Ross’un öğrencilerinden İstanbul’da eğitim aldım. Türkiye’deki 13 Bob Ross eğitmeninden biri oldum. Cam tekniği eğitimimi Hollandalı bir eğitmenden İstanbul’da aldım. Ondan beri eğitimlerim devam ediyor. En son Kadir Has Üniversitesi’nde iki sanatçının workshopuna katıldım.
Æ Resmi niye bıraktınız?
Æ Bob Ross tekniğinin İzmir’deki tek eğitmeniyim. Eğitim verebilmek için belli standartlar aranıyor. Bob Ross tekniğinde çok hızlı hareket gerekiyor. Dirseğim rahatsızlandı, kortizon iğneleri oldum. O zaman ara verdim.