Güncelleme Tarihi:
DÜNYANIN en önemli sorunları arasında yer alan trafik güvenliği konusunda Milli Eğitim Bakanlığı, Ulaştırma Bakanlığı, TÜVTÜRK Araç Muayene İstasyonları ve Goodyear Lastikleri arasında imzalanan protokolle 2012’de hayata geçirilen "Trafikte Gençlik Hareketi", liseli gençlerde trafik güvenliği ve bireysel sorumluluklar konusunda farkındalığı artırmaya devam ediyor. Proje çerçevesinde, gençlerin trafik güvenliği konusunda sorumluluk almalarını ve yaparak-yaşayarak öğrenme süreçlerine dahil olmalarını teşvik etmek amacıyla "Trafikte Genç Fikirler" yarışması düzenleniyor. İlk yılında elde edilen başarılı sonuçlar sayesinde 2014’ten itibaren ulusal ölçekte gerçekleştirilen yarışmada liselilerden tespit ettikleri bir trafik sorununa yönelik kampanya tasarlamaları ve uygulamaları isteniyor.
İLK ÜÇ İZMİRLİLERİN
Bu yılki yarışmaya toplam 52 başvuru oldu.Ön eleme sonucunda 10 ekip kampanyalarını final jürisi önünde sunma fırsatı elde etti. Yarışmada ilk 3 sırayı ikisi aynı okuldan olmak üzere İzmirli öğrenciler paylaştı. Değerlendirme sonucunda Ali Osman Konakçı Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi "Emniyet Kemeri Can Kurtarır"la birinci, Ali Osman Konakçı Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi "Kırmızı Işıkta Kalp Durmasın Sen Dur"la ikinci, Cengiz Aytmatov Sosyal Bilimler Lisesi de "Geleceğin Işıkları"yla üçüncü oldu.
"Emniyet Kemeri Can Kurtarır"
Yarışmada birinci olan ‘Emniyet Kemeri Can Kurtarır’ kampanyasını başlatan İzmir Ali Osman Konakçı Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi öğrencileri:
Projenizi anlatabilir misiniz?
- Türkiye’de her yıl 4 bin kişi yollarda hayatını kaybediyor ve çoğunun nedeni de emniyet kemeri takmamak. Çarpışmalara ilişkin izlenim edinmek amacıyla çarpışmalarda hasar görmüş araçları bulduk, içine girdik ve birbirimizi fotoğrafladık. Korkunç bir duyguydu. Fotoğrafın çok etkili bir kitle iletişim aracı olduğunu bildiğimiz için “Bir Saniye” isimli yürüyen sergimizi başlattık. Boyunlarımıza taktığımız fotoğraflarla birçok yere yürüdük. Sinemanın da etkili bir öğrenme yöntemi olduğu bilinciyle emniyet kemeri konulu liselerarası kısa film yarışması düzenledik.
Başka hangi farkındalık yöntemlerini kullandınız?
- Konserlere gittik, pankartımızı açtık, sergimizi gezdirdik, broşür dağıttık. İlkokullara, ortaokullara, liselere, üniversitelere giderek farkındalık yarattık. Köprülerde, benzin istasyonlarında pankartımızı astık. Metro girişlerinde, çarşıda, meydanlarda, AVM’lerde sergi ve pankart açtık. Ayrıca, simülatör araca arkadaşlarımızı bindirdik, emniyet kemeri takılıyken ve değilken takla atan araçta sonuçları yaşayarak öğrendik. Katılanlar hem eğlendi, hem de çok korktu.
İlk 3 sırayı İzmirlilerin alması hakkında ne diyeceksiniz?
- İzmir; insanıyla, yaşantısıyla demokratik ve çağdaş modern bir şehir. Bundan dolayı da insanları her zaman gelişmeye açık ve gelişmenin de eğitimle gerçekleşeceğini biliyor. İzmir insanı da bu bilinçle topluma yönelik projelere olabildiğince sahip çıkıyor.
"Kırmızı ışıkta kalp durmasın sen dur"
Yarışmada ikinci olan "Kırmızı Işıkta Kalp Durmasın Sen Dur" kampanyasını başlatan İzmir Ali Osman Konakçı Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi öğrencileri:
Projenizi anlatabilir misiniz?
- Biz projenin konusunu trafik ışıkları olarak seçtik. Çünkü trafik ışıkları basit bir kural olmasına karşın bu kurala bile uymayan bir toplumuz. Projemizde çocuklara yöneldik çünkü ölen her 4 yayadan biri çocuk.
Sesinizi nasıl duyurdunuz?
- Küçük kardeşlerimize seminer verebilmek için ilk önce kendimiz "Bostanlı Beyaz Kırlangıçlar Bisikletli Trafik Polisleri"nden 1 hafta eğitim aldık. 30’dan fazla ilkokul ve ortaokulda eğitim verdik. Yaklaşık 30 bin öğrenciye ulaştık. Gittiğimiz okullarda hikaye kitabı, boyama kitabı, yapboz, takım logomuzdan ve sloganımızdan oluşan mıknatıs ve broşür hazırlayıp dağıttık. İlkokul ve ortaokullar arasında "Kırmızı ışıkta kalp durmasın sen dur" konulu resim yarışması düzenledik. Milli Eğitim Bakanımız Nabi Avcı’ya ulaştırmak üzere de “Çocuklar ölmesin, kırmızı ışıkta kalp durmasın sen dur” adlı imza kampanyası başlattık.
İzmirlilerin en iyi 3 projeyi hazırlaması hakkında ne söyleyeceksiniz?
- 4 grup birbirimizi tanıyorduk ve rekabet içindeydik. Sürekli birbirimizden daha fazla şeyler yapmaya çalıştık. Birbirimizi geçmek için de uğraştık.
"Geleceğin ışıkları"
Yarışmada üçüncü olan "Geleceğin Işıkları" kampanyasını başlatan Cengiz Aytmatov, Sosyal Bilimler Lisesi öğrencileri:
Sizce bu projenin önemi nedir?
- Projede 1, 2 ve 3’üncü sınıflardaki öğrencilere trafik eğitim sunumları yaptık. Özellikle dikkatlerini çekebilecek müzik ve videolarla sunuma renk kattık. Hem eğlenip, hem de trafik hakkında bilgi edindiler. Bu proje sayesinde halkın büyük bir kesimi trafik hakkında bilgi almakla yetinmeyip bunun yanında trafiğe ailecek katıldı. Ayrıca, Urla Sanat Sokağı’nda stant açtık. Afişler hazırlayıp çevreye astık.
Topluma nasıl bir mesaj vermeye çalışıyorsunuz?
- Trafik sokağa adım attığımız anda başlar. Toplumda büyük trafik sorunu var. Bu sorunun altında ise bilinçsizlik yatıyor. Biz de bu sorunların küçük yaşta giderebileceğini anlatıyoruz. Bu projeler var oldukça yeni fikirler ortaya çıkıyor ve toplumsal gelişme sağlanıyor. İlk üç sırayı İzmir’den okullar elde etti.
Bunun sebebi sizce ne?
- Belki de İzmir insanı proje yapmayı seviyordur.