Güncelleme Tarihi:
Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü’nce gerçekleştirilen ihale için yetkililer, şartnamede değişikliğe gidilebileceğini belirtti.
Çandarlı Limanı, ilk olarak 2008’de gündeme geldiğinde İspanya, İtalya, Hollanda, Kore ve İsveç’ten 5 uluslararası firma projeyle ilgilenmiş, ancak aynı yıl çıkan küresel kriz nedeniyle proje durdurulmuştu. Bu yıl açılan ihaleye ise yabancı firmalar ilgi göstermedi. İhaleye girmek üzere Sabancı, MNG, Limak, Akfen, Yılport ve Arkas Grubu’na bağlı şirketlerin ihale dosyası almalarına rağmen, teklif vermemeleri dikkat çekti.
Sonuç sürpriz olmadı
Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk, sonucun kendisi için sürpriz olmadığını dile getirerek, şöyle konuştu:
“İhalenin şartnamesinden ucu açık olan konular var. Limanın anayola bağlantısını sağlayacak yollar ihaleyi kazanan firmanın üstlenmesi, bunlardan biri. Sözü edilen alanda sorunlu araziler var, kamulaştırması sıkıntılı. Sonuçta bu işler bir arz talep olayı. Bugün Türkiye’nin 7 milyon 250 bin TEU’luk konteyner elleçleme kapasitesi var. Dolayısıyla İzmir Limanı’nın varlığı, Aliağa’daki limanların durumu, firmaların çekimser kalmasına neden olmuş olabilir. Firmalar, daha uygun atmosfer bekliyor olabilir. Tren ve karayolu ulaşımının altyapısı tam oluşmadığı için Çandarlı Limanı, intermodal taşımacılık için uygun değil.”
41 YILLIĞINA KİRALANACAK
İhale şartnamesinde, geçici teminat tutarı 50 milyon lira olarak belirlenirken, kazanan şirketin kullanacağı krediler ve diğer harcamalar için Hazine garantisi verilmeyeceği hükmü yer almıştı.
Yapım için 4 olmak üzere 41 yıllığına kiralanacak olan Kuzey Ege Limanı’nın 3 etapta yapılması planlanıyor. İhaleyi kazananın, işletmeye başladığı ay, kira bedelinin yüzde 10’unu ödemesi, geri kalan tutarın ise yıllık olarak 14 eşit taksite bölünmesi öngörülüyor. Tekliflerin KDV dahil dolar üzerinden verilmesi, firma ilk etabı tamamladıktan sonra işletmeye başlaması, diğer 2 etabınsa işin başlamasının ardından 40 ayda tamamlanması planlanıyor.
Her bir etap yıllık 4 milyon konteyner yükleme-boşaltma kapasitesine sahip olacak. Çandarlı Limanı’nın 2 bin metre uzunluğunda, 18 metre derinliğinde rıhtım ve bin metre geri sahaya sahip konteyner terminal sahası bulunacak. Liman, her üç etabın tamamlanmasıyla yıllık 12 milyon konteyner yükleme-boşaltma kapasitesine sahip olacak. Temeli 2011’de atılan Çandarlı Limanı’nın alt yapı çalışmalarınınsa yüzde 90’ı tamamlandı.
RAKAMLARLA ÇANDARLI
* Limanın kapasitesi 12 milyon TEU olacak.
* Aynı anda 300 metrelik 6 konteyner gemisi yanaşabilecek.
* 800 bin metrekare depolama sahası olacak.
* Türkiye’nin yük elleçleme kapasitesini yüzde 70 artıracak.
* Dalgakıran uzunluğu 1800 metre olacak.
* Dalgakıran için 2 milyon 850 bin ton taş kullanılacak.
* 102 bin ton çelik boru kazık çakılacak.