Güncelleme Tarihi:
Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Ekrem Demirtaş, İzmir’in Venedik yerine başlangıç limanı (homeport) olabileceğini söyledi. Demirtaş, “Artık kruvaziyer gemileri Venedik’e girmekte zorlanıyor. Gerekli hamleleri yaparsak İzmir, 2016’da homeport olabilir” dedi.
Hürriyet Ege’nin konuğu olan İTO Başkanı Ekrem Demirtaş, hem kruvaziyer, hem de son günlerde İzmir gündemini meşgul eden ‘liman tartışmaları’ hakkında çarpıcı açıklamalarda bulundu.
YOL HARİTASINI ÇİZDİ
Alsancak Limanı’na dev yolcu gemilerinin yanaşmasında önemli payı olan Ekrem Demirtaş, kruvaziyer alanında kartların yeniden karıldığını belirterek, burada İzmir’in büyük avantajı bulunduğuna dikkat çekti. Demirtaş, şöyle devam etti:
“Kruvaziyerin en büyüğü, ‘uçak olanağı sağladığın taktirde, havalimanı ile liman arasında gümrük ve check-in işine çözüm üretirseniz, biz sizi 2016 programlarına koyarız’ diyor. Bu İzmir’i homeport yapar. Bizde TAV ile konuştuk. Onlar, havalimanından alacakları vergide indirim yapacaklarını, gelen yolcuyu özel bir kanaldan çıkarıp limana gönderebileceklerini söylediler. Ama bu yeterli değil. Check-in işlemlerini havalimanlarında yaptırabilirsek ve bagajlarını da gümrüklü olarak mühürlü araçlarla doğrudan gemiye götürebilirsek homeport olarak kullandırabiliriz. Ayrıca iki tane de parmak yaptırılması gerekiyor. Bunu kruvaziyer firmaları bile yapabilir, biz de yapabiliriz. Bunun için bir an önce adım atmak gerekiyor.”
YENİ EV BİZ OLALIM
Homeport olarak kullanılan Venedik’in artık büyük gemileri almadığını söyleyen Demirtaş, “Artık o yoğunluğu Venedik istemiyor. Gemiler yeni bir ev arıyor. Costa, Venedik’ten çıkardılar İstanbul’a geldi. Ancak İstanbul
pahalı, trafiği yoğun. İzmir’in bir şansı var. Venedik’in yerine İzmir olmalı” dedi.
DALGA KIRAN SİTE TAKILDI
Ekrem Demirtaş, Pasaport Dalgakıran Projesi’nin Sit Kurulu’na takıldığı açıkladı, “Orada trafiği artıracağımız ve kentin siluetini bozacağımız gerekçesiyle böyle bir karar alındı. İzmir Büyükşehir ve Konak belediyelerinin görüşü bu. Oysaki projenin bulunduğu alanın tarihi siluetinde gemiler vardı. Eski limandı” dedi.
TARAMA YOKSA KUĞU DA YOK
Demirtaş, bugüne kadar özellikle büyük yük gemilerinin Alsancak Limanı’na yanaşması için konuşulan körfez dip taramasında hala bir sonuç alınamadığına dikkat çekerek, “Tarama pahalı olabilir. 50 milyon dolar gibi maliyet hesaplamıştık. Ama 500 dönümlük Melez Çayı’nın ağzında bir alan elde edilecek. Bunun değeri 50 milyondan kat kat fazla. Yani dışarı atılmış bir şey değil. 11 km uzunluk, 250 metre derinlik taranacak. Bu yapılmazsa ilerde Ekonomi Bakanı Nihat Zeybekçi’nin ‘Alsancak’a kuğular yakışır’ sözleri de anlam taşımaz. Çünkü artık yolcu gemileri büyüyor. 6 bin kişilik oluyor. Bunlar bugün tezgahta ve 2016’da suya inecek. Dolayısıyla bugünkü şartlarda bu gemiler bizim limana giremez. Dolayısıyla acilen tarama gerekiyor. Ben başkan olduğumdan beri ‘liman taranacak’ deniyor. Ama sonuç yok. Bugüne kadar tarama hep yük gemileri için konuşuldu. Artık kruvaziyer boyutu da var. Şu anda firmalar 2016 programlarını yapıyor. Burada yerimizi almamız için tarama şart” diye konuştu.
ANKARA’NIN KAFASI KARIŞIK
Liman tartışmalarıyla ilgili değerlendirmelerde bulunan Ekrem Demirtaş, İzmir’in yüzyıllardır ticari gemilerin uğradığı bir liman kenti olduğunu belirterek, şöyle konuştu: “İzmir’i emekli kenti yapmak, kolunu kanadını kırmak istiyorlar. Yük gemileri şehrin dışına çıkarılırsa geriye ne kalacak. Onlar bu kentin süsü. Sanayi zaten kentin dışında. Liman da giderse İzmir ne olur bilmiyorum. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’nda limanlarla ilgili olarak müsteşar yardımcısıyla görüştüm. Yaşananları aktardık. Yapılması gereken yatırımların neden durduğunu sorduk. Müsteşar yardımcısı, ‘İzmir’de her kafadan bir ses çıkıyor. Biz de burada ne yapacağımızı şaşırıyoruz’ dedi. Söylemlerin kendilerini etkilediğini söyledi.”