Güncelleme Tarihi:
Turizm rüzgarının esintisiyle yıpranan Kuşadası'nda daha fazlasını kaybetmemek için karar alındı. Bir de bilimadamlarının desteklediği öneri: Güvercinada köprüsü kaldırılsın
KUŞADASI'nı, gelecekteki ekonomik beklentilere feda etmemek için tarihi bir dönemece girildi. Belediyenin düzenlediği, ‘‘Geçmişten Geleceğe Kuşadası'' sempozyumunun sonuç bildirgesi açıklanırken, ‘‘Doğal ve kültürel güzelliğinin en azından bugünkü peyzajıyla korunması...'' önerisi dikkat çekiyor. Bu ifade, kaybedilenlere yenilerinin ekleneceği kaygısını da içeriyor.
SEMPOZYUMDAN bir sonuç çıkarmak için Ege Üniversitesi Çevre Sorunları Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürü Prof. Dr. Ümit Erdem başkanlığında bilim kurulu Kuşadası Belediye Başkanı Fuat Akdoğan'ın da katılımıyla toplandı. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Metin Tuncel ve Yıldız Teknik Üniversitesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Ülkü Altınoluk, Güvercinada'yı kıyıya bağlayan köprünün kaldırılmasını istedi. Bu istek destek ve taraftar buldu.
Mendirekle başladı
GÜVERCİNADA'nın 1826'da İlyas Ağa tarafından yaptırılıp 1950'li yıllarda karaya mendirekle bağlandığına da dikkat çekildi. Ve kayıpların bundan sonra başladığı vurgulandı. İnsanın, ilişkiye geçtiği çevreyi daima egemenliği altına alma arzusu burada da gerçekleşti. Kule ve kale duvarlarının tahrip olduğu, ağaçların kuruduğu adada son yıllarda turizm adına işletmecilik yapanların rant kavgası da eklenince adayla bağlantının, doğayla insan arasındaki eşitlik ilkesine bürünmesi kaçınılmaz hale geldi. Bunun için de adayı karaya bağlayan köprünün kaldırılması önerildi.
Güvercinler istiyor
GÜVERCİNADA'nın kazanılması, kaybedilenler arasında geri alınabilecek en büyük tarihi miras sayılır. Kuşadası'na adını veren Güvercinada ve kaleye gitmek bir ayrıcalık olmalı. Bazen, yaşamları kurtarıp, dünya üzerinde yaşam alanlarını genişleten köprüler, bazen de, yaşama ilişkin değerleri siliyor. Denizi doldurup, güvercinleri yerlerinden eden girişimler bir insan eylemiydi. Şimdi Kuşadası'nı, adasına kavuşturma ve güvercinlere yuvasını teslim etme fırsatı doğdu. Bu, ne Güvercinada'yı süsleyen ağaçlara dilek bağlayanların, ne de turizm adına rant kavgası yapanların insafına bırakılabilir. Kuşadası halkı kadar, buraya yaşamında bir kez de olsa yolu düşenlerin Güvercinada'yı geri isteme hakkı var.
Yangın yarası sarılıyor
MARMARİS'in yeşil örtüsünü kaldıran yangınlardan sonra başlatılan ağaçlandırma çalışmalarında 9 bin hektarlık ormanlık alan kazanıldı. Sadece 1996'da 7 bin 90 hektar alanın yandığı Marmaris'te 2000 yılına 9 bin 93 hektar orman eksilerek ulaşıldı.
ORMANLARIN kaybıyla boşalan alanların doğal ve suni olarak ağaçlandırıldığını belirten Hisarönü Orman İşletme Şefi Nevzat Boran, yangına kısa sürede ulaşmak amacıyla 40 bin kilometre yol açıldığını da söyledi.
MARMARİS'teki çam ormanlarının çoğunlukta olması da dikkate alınarak, yol kenarlarına 10 sıra kara selvi dikildi. Palamut, Kovalıca ve Altınsivri tepelerinde gözetleme kuleleriyle yol kenarlarını kontrol eden görevli sayısı artırıldı. Kıyılar da Kenan Evren Vakfı'nın bağışladığı botlarla kontrol ediliyor.
Otopark kurbanı
AYDIN Belediyesi, Adnan Menderes Bulvarı Güzelhisar Mahallesi'ndeki 5 bin metrekare alana yapılacak 300 araçlık otopark inşaatının ikinci etabı için ortalama 50 yaşında 7 çamı söktü. Altında çocukların oynayıp, büyüklerin gölgesinde dinlendiği ağaçların sökülmesine yönelik tepkiler artarken yetkililer, ekonomik kazanımın önemine dikkat çekti. Peyzaj Mimarı Banu Yüksel, yetişkin iğne yapraklı ağaçların yerinin değiştirilmesiyle canlı kalmasının mümkün olmadığını belirtti, ‘‘Özellikle fidan halinden çıkıp, dal budak saldıktan sonra bir çam ağacının yeniden hayat bulması mümkün değil'' dedi. Otopark için asırlık ağaçlar sökülürken, duyarlı vatandaşlar büyük tepki gösterdi. Ancak, karar kesindi ve uygulandı.
ÇEVRE PRENSİBİ
İnsanlar maddeyi yaratamaz ve ortadan kaldıramaz. Sadece bir şekilden başka şekle değiştirebilir. Atılan birşey yok olmaz.
(Maddenin Sakımı Yasası)