Güncelleme Tarihi:
İzmir’de imar planları açılan davalarda sürekli iptal edilen Dünya Ticaret Merkezi 14 yıldır yapılamadı. 2013 yılında ise Dünya Ticaret Merkezi’nin yeni projesine olanak sağlayan imar planları Konak ve Büyükşehir Belediyesi tarafından onaylandı. Planlama ve imar sorunlarını çözen projedeki tek engel TMSF, Güçbirliği, EGS hissedarları ve belediyenin anlaşması ve yeni yatırımcı kaldı. Bu arada TMSF 2013 yılından başlayarak hisseleri satmak iradesini ortaya koydu. Bir yıl önce ortaklara görüşlerini sordu. Büyükşehir Belediyesi satışa karşı çıktı. TMSF ise satış işlemlerinin kamum yararı adına gerekli olduğunu, iktisadi bütünlük kararı aldıklarını belirterek satış kararında ısrarcı olduğunu bildirdi. Belediye satış kararına karşı dava açmak için harekete geçti. Bunun üzerine Büyükşehir Belediyesi ve TMSF arasında yapılan görüşmeler uzlaşmayla noktalandı. TMSF hissedarlar Güçbirliği ve EGS’nin de onayıyla yüzde 12 olan hissesini yüzde 30’a yükselten Büyükşehir Belediyesi’ne satışta bu hisse oranının korunacağı garantisi verdi. İktisadi bütünlükte Büyükşehir Belediyesi’nin yüzde 30 hissesini onayladı.
TMSF, Büyükşehir Belediyesi’yle de hisse ve satış konusunda uzlaştıktan sonra yaptığı çalışmaları sonuçlandırarak Dünya Ticaret Merkezi’yle ilgili satış işlemini başlattı. TMSF, Ege Dünya Ticaret Merkezi Ticari ve İktisadi Bütünlüğü’nün borçları kapsam dışı olmak üzere 9 Eylül’de ihaleyle satılacağını duyurdu. Son teklif tarihini ise 8 Eylül saat 17.00 olarak duyurdu. Kulislerde Dünya Ticaret Merkezi’yle ilgili gruplar olduğu bunlar arasında Küçükbay Grubu, Akça Holding, Folkart’ın da aralarında bulunduğu bir konsorsiyum bulunduğu da ortaya çıktı.
Basbane çukuru sorununun çözümü için önemli bir adım olacak satış gerçekleşmedi. TMSF yetkilileri bugün (9 Eylül) yapılacak ihale sürecinin, şartnameye göre teklif süresinin 8 Eylül saat 17.00’de dolduğunu ve hiçbir teklifin kendilerine iletilmediğini açıkladı. TMSF yetkilileri, "İhalel süreci sona erdi. Yeniden ihaleye çıkılacak" dedi.
Öte yandan, kulislerde ilk ihaleye tekliflerin fiyatı düşürmek için verilmemiş olabileceği öne sürüldü.
****
NE YAŞANDI
35 dönümlük arazinin proje macerası 1997’de başladı. Basmane’de eski otobüs terminalini ticaret merkezi yapmak isteyen Kemal Zorlu, Güçbirliği Holding adına girdiği ihaleyi 35 milyon dolar ödeyerek kazanmıştı. Belediyeye vereceği büyük bir opera binası ve otoparkın yer aldığı proje için dönemin belediye başkanı Burhan Özfatura ile protokol yapıldı. 1999’da eski belediye başkanı Yüksel Çakmur emsal olarak imar mevzuatına aykırı olduğunu iddia ettiği proje için dava açtı. İnşaat durduruldu.
Proje iptal
Özfatura’nın ardından başkan olan Ahmet Priştina döneminde imar değişiklikleri yapıldı. Ancak Çakmur’un yeniden itirazıyla proje tamamen iptal edildi. 2001 krizinden sonra da zora düşen EGS Bank nedeniyle TMSF ile tanışan Zorlu, sonradan borçlarını ödese de arazinin yüzde 35’i TMSF’ye kaldı. Fon 2007 yılında arazideki hissesini satmak istedi. Bu kez Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu satışa onay vermedi. Kocaoğlu daha sonra yeni imar planlarının hazırlanmasını istedi. Hazırlanan planlar mecliste kabul edildi. Bu arada dava gerekçesinde yer alan kamu yararını sağlamak isteyen belediye, hissesini yüzde 12’den 30’a çıkardı. Opera binası ise belediye hizmet alanı olarak belirlendi.