Güncelleme Tarihi:
Önce dost sohbetlerinde başlayan, 2010 yılında kurulan Başka Bir Okul Mümkün (BBOM) Derneği ile somutlaşan alternatif eğitim girişimi, kooperatifleşti. Dünyadaki örneklerinin incelenmesiyle yola çıkan oluşum, BBOM Kooperatifi’ne ait, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı, geçerli diploma veren bir okul, ama kar amacı yok. Masrafları ortakların karşılayacağı okulda Milli Eğitim programı uygulanacak. Ancak AB’ye uyum sürecinde kabul edilen içerik serbestliği gereği de pek çok özgün yanı bulunacak.
Sınıf başkanı yok
Örneğin bu okulda “Hayat Bilgisi” dersi gerekirse tarlada, çöplükte, semt pazarında veya bir resim sergisinde yapılacak. Her çocuğun farklı öğrenme kapasitesine göre ders materyali geliştirilecek. Herkesin eşit söz ve oy hakkına sahip olduğu yapıda tabii ki sınıf başkanı da olmayacak. Okulu, öğrenci, öğretmen, veliler ve çalışanlardan oluşan meclis yönetecek. Eğitim dili Türkçe. Ama çocuklar 4-6 saatlik İngilizce’nin yanında diğer derslerin içinde aktif dil öğrenecek. Türkçe öğrenilen ders, yabancı dildeki oyunlarla pekiştirilecek. Resim ve müzik gibi dersler “sanatın saati olmayacağı” için sınırların dışına taşacak. Örneğin Türkçe dersi, gerektiğinde resim atölyesinde işlenecek.
Bisikletli hız problemi
En temel önceliklerden birisi çevreye duyarlılık. Işıkları söndürmek, muslukları kapatmak gibi yüzeysel çevre duyarlılığının aksine bir havuz problemi çözülüyorsa, suyun da tükenmez kaynak olmadığı hatırlatılacak. Hız problemlerinin kahramanı benzinle çalışan arabalar değil, bisikletler olacak. Çocuklara hangi sebzenin hangi mevsimin olduğu anlatılarak, doğaya yabancılaşmanın önüne geçilecek. Klasik ve toplu sınav yerine alternatif ölçme-değerlendirme yöntemleri kullanılacak.
14 Nisan’da toplantı
BBOM İzmir’den Canay Candan, kolektif bir yapıyla hareket etme mekanizmaları oluşturmaya çalıştıklarını, 14 Nisan’da Bayraklı’daki Tepekule Kongre Merkezi’nde saat 13.00’te yapacakları toplantıda daha çok insana ulaşmayı hedeflediklerini söyledi. Baskıcı olmayan, özgür bir eğitim ortamının yanı sıra ekolojik duyarlılığa sahip bir okuldan söz ettiklerini dile getiren Candan, “verilen” eğitim yerine “merak ve karşılıklı etkileşimle” öğrenmeyi savunduklarını vurguladı. İzmir’deki velilerden aldıkları tepkilerin de böyle bir okula ihtiyaç duyulduğunu ortaya koyduğunu kaydeden Candan, bu okullardan mezun olanların sonrasında başarılı olacağını dünyadaki örneklerinin kanıtladığını vurguladı.
Desteğe ihtiyaç var
BBOM İzmir gönüllülerinden Yasin Sancak da, “Çocukların binalardan çok, daha fazla, geniş ve özgürce kullanabilecekleri alanlara ihtiyacı var. Dolayısıyla BBOM okulu için arazi önemli. Özellikle yerel yönetimlerden, STK’lardan ekolojik farkındalığı yüksek bir eğitim anlayışıyla harekete geçen bu yapımıza destek olmalarını bekliyoruz. İlgilenenler Facebook’taki BBOM İzmir grubundan ve baskabirokulmumkun.net adlı web adresimizden bize ulaşabilirler” dedi.
Bodrum’da eylül ayında
BBOM Bodrum’dan Burak Ülman ise kooperatifi kurduklarını, eylül ayında okulun açılmasına çalışacaklarını belirterek, “Şimdilik 25 üyemiz var. Arsa çalışmalarına yoğunlaştık. Bürokratik aksaklıklar olursa kiralık bir binada da başlayabiliriz. Üye sayısının da artmasını bekliyoruz. 24’er çocuktan oluşan birer şubeli okul olacak. Hedefimiz 50 çocukla başlamak. Bunların yüzde 10’u tam burslu olacak. Burs oranını yüzde 25’e çıkarmayı amaçlıyoruz” dedi.
40 BİNDEN FAZLA
Dünyada çok örneği olan BBOM Okulları “demokratik” sınıflandırması içinde yer alıyor. BBOM, 30 farklı coğrafyada 40 binden fazla öğrencisi olan 200’ün üzerinde okulun üye olduğu “demokratik okullar ağı” IDEC’e de üye. Akıllara takılan, “Bu okullardan mezun olanlar sonrasında başarılı olabiliyor mu?” sorusunun yanıtı ise ABD’deki Sudbury Valley’in eski öğrencilerle araştırması. Buna göre ilköğretimde bu eğitimi alan öğrenciler sonraki yaşantılarında da “başarılı” olabiliyor. Çünkü öğrencilerin sadece akademik değil sosyal ve duygusal anlamda da başarıları hedefleniyor.