Güncelleme Tarihi:
Sorunun tanıtım eksikliğinden kaynaklandığını kaydeden Dologh, bunun yanında beslenme alışkanlığının da önemli rol oynadığını belirtti.
Türkiye’nin üç tarafı denizlerle çevrili ve 4500 deniz millik kıyı şeridi bulunuyor. Ancak, bu olumlu özelliklere karşın tüketilen balık miktarı diğer ülkelere göre çok düşük kalıyor. Bu durumda beslenme alışkanlıklarının da etkili olduğunu belirten Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi Başkanı Geza Dologh, “Türkiye’de protein ve enerji ihtiyaçları ağırlıklı olarak tahıl, bakliyat, kırmızı ve kısmen beyaz etten sağlanıyor. Beslenme bu yolla sağlandığı için balık tüketmek akla gelmiyor. Hatta Türkiye’de bazı bölgelerde çipura ve levrek kelimeleri dahi bilinmiyor. Özellikle Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde tüketim yok denecek kadar az. Bu bölgelerde görev, yerel yönetimlere ve sivil toplum kuruluşlarına düşüyor. Yetkililer soruna sahip çıkarak hem tanıtım yapmalı, hem de balığın beslenmedeki önemi anlatılmalı” dedi.
DTO İzmir Şubesi olarak toplumda tüketimin artırılması ve çocuklara balığın en önemli besin maddelerinden birisi olduğunu anlatmak için ‘Denizci Çocuk Şenlikleri’ kapsamında okullarda balık-ekmek dağıttıklarını anlatan Dologh, “Bu etkinliklerimizde çocuklar balıklarını yerken, aynı zamanda balığın faydaları hakkında bilgi edinmiş oldular” diye konuştu.
Dologh ayrıca, gelişmiş ülkelerin deniz kaynaklarından yüksek oranda faydalandığını, bu yolla ülkelerine önemli döviz girdileri sağladıklarını, Türkiye’nin denizcilik açısından elinde bulundurduğu potansiyeli en iyi şekilde kullanması gerektiğini sözlerine ekledi.
NELER YAPILMALI
Dologh, tüketimin artırılması için yapılması gerekenleri şöyle sıraladı:
Topluma, balığın sağlık açısından önemi anlatılmalı.
Kırmızı et yerine beyaz et tüketimi teşvik edilmeli. İlk ve ortaöğretim okullarındaki öğrencilerin ders kitaplarında tanıtıma yer verilmeli.
Çocuklara bırakılacak en güzel miras, haftada iki gün balık yeme alışkanlığı kazandırmak olmalı.
Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde tüketimi artırmak için yerel yönetimler tanıtıcı faaliyetler gerçekleştirmeli.
Toplum olarak genel olarak bilinen balık türlerinin dışında diğer su ürünlerinin de tanıtılması için medyanın tüm kanalları kullanılmalı.