Güncelleme Tarihi:
Kalkınma Bakanlığı, Türkiye’de kamu özel ortaklığıyla yapımı devam eden 34 projenin sözleşme büyüklüğü 72.1 milyar dolara ulaştığına dikkati çekip, bu projelerde uzun vadeli fon sıkıntısı yaşanabileceği uyarısında bulundu. Bakanlık, kamunun bu nedenle oluşacak yükümlülükleri iyi analiz etmesi gerektiğini de vurgulayıp, özetle "Projelerin başarılı olması için, ön fizibilite etüdü hazırlanmasından, sözleşme metinlerinin değerlendirilmesine kadar geçen süreçte tüm aşamaların yeknesak, belirli kalite düzeyinde ve öngörülen sürede tamamlanması gerekiyor" açıklaması yaptı.
Bakanlığın açıklamasında yer verdiği 34 proje arasında 10.6 milyon dolarlık Muğla Ören Yat Limanı, 17.7 milyon dolarlık Dalaman Yat Limanı ve Deniz Otobüsü Yanaşma Yeri ile 15.4 milyon dolarlık Datça Yat Limanı da yer aldı. Bakanlığın bu açıklaması Muğla’da fazla yankı bulmadı.
"20 YILDIR BEKLEMEDEYİZ"
219 dönüm deniz, 424 dönüm karada olmak üzere toplamda 643 dönüm alana yapılacak, 750 yat ve 2 deniz otobüsü kapasiteli Dalaman Yat Limanı ve Deniz Otobüsü Yanaşma Yeri ile ilgili CHP’li Dalaman Belediye Başkanı Muhammet Şaşmaz, bakanlığın açıklamasını ardından DHA muhabirine yaptığı açıklamada "Ortada bir şey yok ki neyi konuşuyorlar" dedi.
Başkan Şaşmaz, "Marina Doğuş Holding tarafından yapılacaktı. Burada bakanlığın ayırdığı bir bütçe zaten yok. Daha doğrusu marinanın devletle ilgisi yok. Yap-işlet-devret modeliyle yapılacak bir yer ama daha davalar sonuçlanmadı ki nasıl yatırım olsun? Bu tür konular zaman zaman gündeme getirilerek, konular kaşınıp tekrar ortaya çıkarılıyor. Biz 20 yıldır bekliyoruz" dedi. Başkan Şaşmaz süren davalar hakkında ise şu bilgileri verdi:
"Aydın-Muğla-Denizli Bölgesi’ne ilişkin 1/100 bin ölçekli çevre düzeni planına göre Dalaman Yat Limanı alanının kaplumbağa yuvalama alanında, önemli doğa alanında, doğal SİT alanları içerisinde ve Göcek Özel Çevre Koruma Bölgesi sınırında olduğu iddiasıyla TEMA Vakfı tarafından Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’na dava açıldı. Danıştay 6’ncı Dairesi tarafından liman projeleriyle ilgili olarak yürütmeyi durdurma kararı verildi. Bu karara Çevre ve Şehircilik Bakanlığı itiraz edince dosya İdari Dava Daireleri Genel Kurulu’na gönderildi. 1/25 bin ölçekli Çevre Düzeni İmar Planı iptali için, TMMOB Şehir Plancıları Odası İzmir Şubesi tarafından, kapatılan Özel Çevre Koruma Kurumu Başkanlığı’na karşı, ’Dalaman Yat Limanı ve Deniz Otobüsü Yanaşma Yeri 1/25 bin ölçekli çevre planı değişikliği iptal istemi’ ile Muğla 2’nci İdare Mahkemesi’ne dava açıldı. Mahkeme imar planının değişikliğinin iptaline karar verdi. Bu karar Doğuş A.Ş. tarafından temyiz edildi. 1/5 bin ve 1/1000 ölçekli imar planlarının iptali için ise planlar askı aşamasındayken, TMMOB Şehir Plancılar Odası İzmir Şubesi tarafından Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’na karşı dava açıldı. Danıştay 6’ncı Dairesi yürütmeyi durdurma kararı verdi. Yine aynı oda, kapatılan ÖÇK tarafından onaylanan 08.08.2012 tarihli Dalaman Yat Limanı ve Deniz Otobüsü Yanaşma Yeri 1/5 bin ve 1/1000 ölçekli imar planlarının iptaline ilişkin dava açtı. Danıştay 6. Dairesi yürütmeyi durdurma kararı verdi. Bir de Muğla Mimarlar Odası Çevre ve Şehircilik Bakanlığına karşı 1/5 bin ölçekli nazım imar planının iptali istemi ile Muğla 1. İdare Mahkemesi’ne dava var. Bu davada da mahkeme, Danıştay 6. Dairesi’nin esas kararı verilinceye kadar bekletilmesine karar verdi. Henüz bu davalar sonuçlanamadığı için marina ile ilgili hiçbir işlem yapılamıyor."
"DEVLETTEN DESTEK BEKLİYORUZ"
Yap-işlet-devret modeline göre yapılarak geçen ekim ayında hizmete giren 416 yat kapasitesine sahip, 130 teknelik çekek yeri olan Ören Yat Limanı yatırımcısı Remzi Önder Karaduman, Ortadoğu’daki yaşanan durumlar nedeniyle turizmden çok etkilendiklerini ve Rus tekne sahiplerinin de teknelerini marinalardan almalarıyla daha da ciddi bir sıkıntı yaşayabileceklerini söyledi. Karaduman, "2016 yılı zor geçecek. Türkiye neyden etkilendiyse marinalar da bundan nasibini alan sektör. Burası da kamu-özel işbiryiğiyle yapılmış bir yer. Başbakan, 9 maddelik Turizm Eylem Planı’nı açıkladı. Bu açıklamalardan sonra yatırımcının ecrimisil, kira gibi ödemelerinin taksitlere yayılması gibi beklentisi var. Devam eden yatırımlarla ilgili olarak alınan krediler yeniden yapılandırılabilir. Devlet bankaları buna destek olabilir diye düşünüyorum. Düşünecek olursak eğer ülkede bir sıkıntı olursa bunu biz de yaşayacağız. Rus tekneleri ülkemizden çekiliyor. Charter müşterimiz de ister istemez azalacak. Bütün bunların dikkate alınarak bizlere destek olunması gerekir diye düşünüyorum."
Muğla’nın Datça İlçesi’nde, 2012 yılı Eylül ayında yap-işlet-devret modeli ile inşaatına başlanan yat limanı inşaatına da iki yıldır tek bir çivi bile çakılamıyor. İskele Mahallesi Mandayla Koyu Mevkisi’nde, 15.4 milyon dolarlık bir yatırım ile gerçekleştirilmesi planlanan 460 yat kapasiteli limanı inşaatının bürokratik engeller nedeniyle yapılamadığı ortaya çıktı. Marinanın yapım işi ve 25 yıllık işletme ihalesini alan Datça Marina Turizm ve Ticaret A.Ş. Şantiye şefi Ali Ulvi, konu ile ilgili yaptığı açıklamada, 2010 yılında proje revizyonunun yapılmasının ardından 2012 yılında yat limanı inşaatına başlandığını söyledi. İlk iki yıl içersinde devlete ödenen kiralama bedelleriyle beraber toplam 7 milyon dolarlık bir yatırımın gerçekleştirildiğini ifade eden Ulvi, "Ancak ihaleye çıkılırken, yat limanı bölgesinde bulunan yaklaşık 1000 metrekarelik Topan Ada o dönemde denizalanı içersinde gösterilmiş. Daha sonra bu adanın Maliye’ye ait ayrı bir tapusu ortaya çıktı. Deniz ve kara alanların kiralamasında ki farklılıklar nedeniyle inşaat durduruldu. Sorunun aşılması için uğraşıyoruz. Bu yıl umutluyuz" diye konuştu.
Yat limanı inşaatını kendi öz kaynakları ve banka kredileri ile yaptıklarının altını çizen Ulvi, bakanlığın açıkladığı uzun vadede fon sıkıntısı yaşanabileceği uyarasının kendilerini ilgilendiren bir konu olmadığını da söyledi.