Güncelleme Tarihi:
Hattın Kuşçuburun’daki şantiyesinde inceleme yaparak yetkililerden bilgi alan Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, hattın altyapı işlerinin tamamlanmak üzere olduğunu, üst yapıya yönelik olarak elektrifikasyon ve sinyalizasyona yönelik çalışmaların başladığını söyledi. Hattın en geç önümüzdeki yıl kasım ayında banliyö seferlerine başlayacağını dile getiren Bakan Yıldırım, “İZBAN hattının Cumaovası’ndan 30 kilometrelik Torbalı’ya kadar olan bölümünde 3 dakika sıklıkla tren seferleri yapılmış olacak. 88 kilometre olan hat böylelikle 112 kilometre olacak. Hedefimiz bununla sınırlı değil. Torbalı’dan sonraki etap Torbalı- Selçuk etabı bu da 26 kilometre yani İZBAN’ın güney hattı. Bu hattın inşaatına da önümüzdeki yıl başlamış olacağız yatırım programına alındı. Çalışmalara da önümüzdeki yıl başlayacağız” dedi. İZBAN’ın devamı olan 52 kilometrelik Aliağa-Bergama hattındaki proje çalışmalarının da bu yıl sonuna kadar tamamlanacağını, hattın ihalesine önümüzdeki yıl çıkılacağını belirten Bakan Yıldırım, bütün çalışmalar tamamlandığında Bergama-Selçuk arasında 188 kilometrelik hattın İzmirlilerin kullanımına sunulacağını, hali hazırda Türkiye’nin en uzun toplu ulaşım hattı olan İZBAN’a 100 kilometre daha ekleneceğini dile getirdi.
Mart 2011’den bu yana İZBAN’ın 84 milyon yolcu taşıdığını, günlük yolcu kapasitesinin şu an 180 bin civarında olduğunu hattın tam kapasiteyle çalıştığında günlük 550 bin kişinin taşınacağını anlatan Bakan Yıldırım, “İzmir’de toplu taşıma ihtiyacı artıyor. Şu anda İZBAN’ın en büyük sorunlarından biri tren setleri yeterli değil. 33 set vardı bunun üzerine 10 set de biz Başkentray için yapılmış setleri verdik. Böylece 40 seti geçti. Fakat İZBAN ve İzmir Büyükşehir Belediyesi yetkilileri bu setlerin de yeterli olmadığını ve mutlaka yeni bir takviyeye ihtiyaç olduğunu ifade ettiler. TCDD’ye talimat verdim. ‘Elimizde ne imkan varsa İzmir’e mutlaka yardımcı olalım İzmir’in ihtiyacını öncelikle karşılayalım’ dedim. Kısa süre içinde inşallah İzmir’e bir müjdemiz olur diye düşünüyorum” dedi.
VERDİĞİMİZ SÖZLER HAYATA GEÇİYOR
İzmir’e verdikleri sözlerin birer birer hayata geçiyor olmasının kendilerini mutlu ettiğini söyleyen Bakan Yıldırım, “İzmirlilere karşı verdiğimiz bu sözlerin gecikmeden yerine gelmesi de bizim hizmet anlayışımızın ayrı göstergesi olarak gözüküyor. Bu 30 kilometrelik hat 60 milyon dolardır. Bu sadece TCDD’nin yaptığı kısımdan ibaret. Bunun üzerine belediye istasyonlar yapacak. İhalelerini yaptı. 7 istasyon ve bazı üst geçitler yapacak. Bu hatta hemzemin geçit olmayacak. 35 projenin 14 ünde fiilen çalışmalar başlamış durumda. Diğer projelerden de 16’sı planlamaları devam ediyor. Ele almadığımız proje kalmadı. İzmir’le ilgili önümüzdeki yıl da yine bu 14’e ek en az 5 projenin temelini atmış olacağız. Böylece ‘35 İzmir 35 Proje’de belki de hedeflerin önünde gitmek suretiyle 2023 ten önce bütün verdiğimiz sözleri inşallah yerine getireceğiz” dedi.
TARTIŞMANIN ANLAMI YOK
Gazetecilerin sorularını da yanıtlayan Bakan Yıldırım, “İzmir’de metro mu tramvay mı” tartışmasına girmenin anlamı olmadığını belirterek, “Bildiğiniz gibi sahilin iki yakasına İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin yüzeysel raylı sistemi yani tramvay projesi var. Karşıyaka ve Alsancak tarafı. Bu projelerin bir tanesinin onayı verildi, diğeri onay safhasında. Yine İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin Üçyol- Üçkuyular metro çalışması da çok uzun bir süreden beri devam ediyor. Bunun dışında üç yeni hattın bakanlığımız tarafından yapılması için belediyenin müracaatı var. Ancak ortada proje yok. Hatların isimleri var ama bugüne kadar İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin bütün dokümanlarında, yatırım programlarında vaatlerinde bu hatların yapılacağı bahsediliyor, bakınca görülüyor ama projeler hazır olmayınca hemen işe başlamak mümkün olmuyor. O yüzden şu anda projelerin hazırlık süresi, etüt devam ediyor. Bittiğinde bu hatlar da programa alınacak” diye konuştu.
İZMİRLİYE SAYGISIZLIK
Bakan Yıldırım, İzmir Büyükşehir Belediyesi ile TCDD’nin İZBAN’daki ortaklığı, hangisinin daha fazla yatırım yaptığının tartışıldığına yönelik soruya ise “İzmir’e bir iş yaptık. İZBAN diye bir taşıma sistemi ortaya koyduk. İşte 2 yıla yaklaşan bir süredir hizmet veriyor, milyonlarca İzmirli yararlanıyor. İzmirlinin herhangi bir itirazı yok, ses ettiği yok ama İZBAN sürekli siyasetin bir aracı olmaya devam ediyor. Ben bunu İzmirlilere yapılan haksızlık olarak görüyorum. Ortaklığın sağlıklı devam etmesine de olumlu bir katkısı olduğunu düşünmüyorum. Biz bu hesaplara girecek değiliz. Kimin ne kadar yaptığını hangi imkanları ortaya koyduğunu defalarca söyledik. Bu anlamsız tartışmayı gündeme getirmenin yersiz olduğunu düşünüyoruz. Kimin ne kadar katkı koyduğu değil, önemli olan yapılan iş İzmir’e kattı sağladı mı, onların hayatını kolaylaştırdı mı buna bakmak lazım. Bundan sonra bizim taraftan en azından dahil olmayacağız bu tartışmaya girmeyeceğiz. Bunu İzmirlilere saygısızlık görüyoruz. Belediye de bakanlık da cebinden yapmıyor. Vatandaşın vergilerinden aktarılan kaynaklarla hizmet ediyoruz. Bu önemli hizmeti siyasetin ucuz bir aracı olarak kimse kullanmasın. Ortaklık bitmenin ötesinde daha da derinleşiyor. Konu hizmet olunca biz teferruata bakmayız. Devlette duygusallık olmaz. Herkes söylediğini söyler noktayı vatandaş koyar” yanıtını verdi.