Turan GÜLTEKİN/ İZMİR (DHA)
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 23, 2012 00:00
İzmir Çevreyolu’nun Aliağa’ya kadar uzatılması projesinin güzergahına Aliağa’nın beş köyünden itiraz geldi. 10 bine yakın zeytin ağacını kesileceği projede köylülere İzmir İl Genel Meclisi’nden destek geldi.
Güzergahın değiştirilmesi için imza toplayan köylüler bir de alternatif güzergah önerisiyle başvurmadık yer bırakmadı.
Aliağa’nın Yukarı Şehit Kemal, Çıtak, Samurlu, Güzelhisar ve Uzunhasan köylerinden, Aliağa OSB’ye kadar uzatılacak İzmir Çevreyolu’nun güzergahına itiraz geldi. Tarım alanları, zeytinlikler ve jeotermal alan üzerinden geçmesi planlanan yolun kendilerine zarar vereceğini ileri süren köylüler yaklaşık bin imza topladı. Topladıkları imzaları daha kısa olan alternatif güzergah önerisi ile Cumhurbaşkanlığı, Başbakanlık ile Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’na gönderen köylüler, kamulaştırma çalışmaları başlamadan önerilerinin dikkate alınmasını istedi. Köylülere İzmir İl Genel Meclisi’nden destek geldi. Projelendirilen ve önerilen güzergahlar üzerinde inceleme yapan Çevre ve Sağlık, İmar ve Bayındırlık ile Köylere Yönelik Hizmetler komisyonlarının güzergahın değiştirilmesi yönündeki tavsiye kararı oy birliği ile kabul edildi.
İL GENEL MECLİSİ’NE GİTTİLER
Aliağalı köylüleri adına İzmir İl Genel Meclisi’ne önerge veren CHP Aliağa İzmir İl Genel Meclisi Üyesi ve İl Encümeni Özer Örnek, yolun herhangi bir mağduriyete sebep olmasını istemediklerini söyledi. Örnek, “Otoyolun geçeceği güzergah belirlendikten sonra köylerde oturan vatandaşlar konuyu aktardılar. Biz de incelenmesi için önerge verdik. Vatandaşlar güzergahın tarım alanlarını yok ettiğini, on bine yakın zeytin ağacının kesileceğini, hayvancılığı kötü etkileyeceğini, jeotermal alanın ortasından geçtiğini ve Aliağa merkezine çok yakın bir yerden geçtiğini söylediler. Bunun üzerine incelenmesi için önerge verdik. Komisyonlarımız konuyu inceledi ve biz de güzergahın değiştirilmesi için temenni kararı aldık. Bu kararımızı da yolu yapacak olan Karayolları 2. Bölge Müdürlüğü başta olmak üzere ilgili yerlere göndereceğiz” dedi.
RAPORLARA GÖRE ALTERNATİF DAHA İYİProjelendirilen ve önerilen güzergahlar üzerinde inceleme yapan Çevre ve Sağlık, İmar ve Bayındırlık ile Köylere Yönelik Hizmetler komisyonlarının raporlarında köylüler tarafından önerilen alternatif güzergahın daha iyi olduğu belgelendi. Karayolları 2. Bölge Müdürlüğü’nün, komisyonların teknik personel isteğini yerine getirmediği belirtilen ortak raporda uzunluğu 12,49 km olan mevcut güzergahın tarım topraklarını ve zeytin ağaçlarını yok ettiği, Güzelhisar, Samurlu, Aliağa ve Yukarı Şehitkemal arasında bulunan jeotermal alanın ortasından geçtiği, Aliağa’nın kentsel gelişimine olumsuz etkisi bulunacağını,
trafik yükünü Aliağa dışına çıkartmayacağı ve kısa bir süre içinde de yolun kent içinde kalacağı önerilen 11,23 km uzunluğundaki alternatif güzergahın ise daha az kamulaştırma, daha az tarım toprağı, daha az zeytin ağacını yok edeceğini ayrıca yeni güzergahın Aliağa’yı, İzmir- İstanbul otoyoluna bağlayacak olan Manisa üzerinden geçecek yola daha kolay ulaşmayı sağlayacağını ve Çandarlı Limanı’ndan çıkan trafiğin şehir içine girmeden otoyola çıkmasını sağlayacağı dile getirildi.
PROJEDE DEĞİŞİKLİK YOK
İzmir Kuzey Çevreyolu’nun devamı olarak Çiğli- Aliağa arasında iki kısım olarak toplam 47 kilometre olarak hazırlanan projenin 1 milyon 399 bin TL’ye mal olacağını açıklandı. Karayolları 2. Bölge Müdürlüğü’nden Bölge Müdür Yardımcısı Faruk Arslan imzasıyla yapılan açıklamada, yolun her iki kısmının proje çalışmalarının tamamlandığı, ilk on kilometrelik bölümde çalışmaların sürdüğü ve 2013 yılında açılmasının hedeflendiği dile getirildi. Yolun kamulaştırma planlarının tamamlandığı ifade edilen açıklamada, “Proje güzergahı belirlenirken otoyol proje kriterlerinde verilen maksimum eğim ve minimum kurp yarıçapları seçilerek otoyol standartları oluşturulmuştur. Ayrıca güzergahla ilgili tüm kurumlardan görüş alınmış, doğal-tarihi sit alanlar, kurutma kanal, kanaletlerin, nehirlerin, arazilerin tarımsal verimlilikleri, jeotermal alanlar, şehir geçişleri gibi hususlar değerlendirilerek proje çalışmaları tamamlanarak kamulaştırma genişlikleri belirlenmiştir” denildi.