Güncelleme Tarihi:
İzmir Ticaret Odası öncülüğünde bir araya gelen Türkiye kruvaziyer sektörünün temsilcileri ve liman kentlerindeki sektörle ilgili tüm bileşenler, İTO sözcülüğünde bir platform etrafında toplandı. Platformun kuruluşu ile ilgili niyet mektubu Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım ile Kültür ve Turizm Bakanı Yönetim Kurulu Ertuğrul Günay'a iletilecek, ardından da birlik kurma çalışmaları yapılacak.
Türkiye'nin liman kentlerinden gelen liman başkanları, ticaret ve sanayi odaları, deniz ticaret odaları, acenteler, belediyeler ve valilik temsilcileri İTO ev sahipliğinde gerçekleştirilen Türkiye Kruvaziyer Platformu'nun kuruluşu için İzmir'de buluştu. Yarın başlayacak olan Kruvaziyer Forumu öncesinde kurulan platform ile ilgili niyet mektupları ilgili bakanlıklara gönderilecek ve ardından da Türkiye Kruvaziyer Limanlar Birliği'nin kurularak sektörün resmi olarak da bir çatı altında toplanması sağlanacak. Yürütme Komitesi'ni oluşturan, başkanlık değil sözcülük sistemini benimseyen platform, Türkiye'de önemli bir turizm dalı olan kruvaziyer turizminden daha fazla pay alınmasını sağlayacak.
Platform kuruluş toplantısından önce bir açıklama yapan İTO Yönetim Kurulu Başkanı Ekrem Demirtaş, 8 ay önce yine kruvaziyer turizmi için toplandıklarını hatırlatarak Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım'ın o toplantıda “Birlik kurun” talimatını verdiğini ancak geç kalındığı için şu anda platform olarak faaliyet yürüttüklerini söyledi. Demirtaş, “Bakanımız o toplantıda birlik kurmamız gerektiğini söylediğimizde ‘hemen kurun' dedi. Bakanın talimatı bir yerlerde kaldı demek ki, resmi birlik kurulamadı. Bu böyle devam etmesin. Bir platform kuralım. Daha sonra tüzel kişiliği gelir diye düşündük. Bu yapı Bakanlar Kurulu kararı ile Türk Kruvaziyer Limanlar Birliği'ne dönüşecek” diye konuştu.
120 MİLYAR DOLARLIK PASTA
Kruvaziyer sektörünün son 60 yılda Avrupa ve ABD'de büyüme gösterdiğini, 2010 yılında 18.8 milyon yolcuya ulaşılarak neredeyse 4 kat artış sağlandığını anlatan Demirtaş, sektörün 2010 yılındaki mali büyüklüğünün ise 120 milyar dolar olduğunu belirtti. Demirtaş, bu yolcu sayısının 2012'de 20.2 milyona ulaşmasının beklendiğini de dile getirerek “Son yıllarda gelişme göstersek de pastadan ciddi pay alıyoruz diyemeyiz” yorumunu yaptı. Türkiye'nin 2003 yılında 821 gemi seferi ile 332 bin yolcu ağırladığını bu rakamın 2011'de bin 633 gemi seferi ile 2.2 milyon yolcuya ulaştığını anlatan Demirtaş, “Demek ki 2011 yılı sonunda 7 yılda 2.5 kat artışımız var. Mali büyüklüğümüz ülke olarak 200-300 milyon dolar. Ülkemiz Avrupa kruvaziyer gelirinin yüzde 1'ini dahi alamıyor” dedi.
“AKDENİZ YÜKSELEN YILDIZ”
Demirtaş, Akdeniz'in kruvaziyer sektörünün yükselen yıldızı olduğu ve “Yeni Karayipler” olarak adlandırıldığını kaydeden Demirtaş, “Türkiye kruvaziyerde mutlak büyüme için biçilmiş kaftan. Avrupa, Asya ve Afrika arasında önemli bir geçiş noktası. Kıyılarımız adeta bir turizm cenneti. Ülkemizde bir çok kültürün ortak mirası var. En önemlisi gelir ve kültür düzeyi yüksek en az 15 milyon potansiyel müşterimiz var” diye konuştu. Bu özelliklere dikkat çekmek gerektiğinin de altını çizen Demirtaş, kurulan bu platformun sektörün sesi olması gerektiğini söyledi.
AVM AÇIKLAMASI
Demirtaş ayrıca konuklara İzmir Limanı'nda ihaleye çıkılan kruvaziyer liman projesiyle ilgili bilgilendirme yaptı. Liman içinde AVM kurulması ile ilgili tartışmalara da değinen Demirtaş, “Nedense İzmir kamuoyunda AVM'ye tepki doğuyor. Alışverişin yapılacağı yerlerin açılmasına karşı çıkmayı anlamak mümkün değil. Biz karşıyız tabii ki ama biz iç ticareti düzenleyen yasanın çıkmamasına ve her sokak başında hipermarket açılmasına karşıyız” diye konuştu.
Daha sonra çeşitli liman kentlerinden gelen 20'ye yakın temsilci platformun gelişmesi için neler yapılabileceği konusunda görüşlerini dile getirdiler.
PLATFORM NEYİ AMAÇLIYOR?
Türk limanlarının kruvaziyer turizmindeki faaliyetlerini etkinleştirmek, destek verilerek geliştirilmesini sağlamak.
Türkiye'yi bir kruvaziyer destinasyonu olarak tanıtmak, limanlar arasındaki koordinasyonu sağlamak.
Türkiye limanlarında bulunan kruvaziyer yolcu trafiğini ve potansiyelini artırmak için girişimlerde bulunmak.
Devlet kurumları ile işbirliğinde çalışmak.
Türkiye'yi iyi bir tedarikçi olarak kruvaziyer şirketlerine tanıtmak.