Güncelleme Tarihi:
IŞIKKENT’te ayakkabı üreticilerini biraraya toplamak için on yıl önce kurulan Ayakkabıcılar Sitesi’ndeki işletmelerin yüzde 50’den fazlası el değiştirdi. Yapısal sorunlara kriz de eklenince 2 bini aşkın atölyede çalışan 35-36 bin işçinin yüzde 35’i işsiz kaldı. İşletmeler, şirket evlilikleri, markalaşma ve tanıtım etkinlikleri ile ayakta kalmaya çalışırken, devletten sektörel teşvik bekliyor.
2000 yılında Işıkkent’e taşındıklarında esnafın yüzde 99’unun kendi dükkanına sahip olduğunu belirten İzmir Ayakkabıcılar Odası Başkanı Tahsin Güzel, “Kayıtdışılık ve kalitesiz ayakkabı ithalatına küresel kriz de eklenince işletmelerin yarısı el değiştirdi. Ayakkabıcının ortağı finans kuruluşları oldu. Esnaf bankaların kiracısı haline geldi” dedi.
Kaçan kayıtdışına
Işıkkent’te bulunan işletmelerde çalışan 12 bin kişinin işsiz kaldığını aktaran Güzel, “Vergisini ödeyen, ama kayıtdışı yüzünden haksız rekabete maruz kalan esnaf da kaçıyor. Şu anda buraya taşınmadan önce kullanılan ve atıl olan yerlerde yüzde 25’in üzerinde doluluk var, buradan kaçan kayıtdışına yöneliyor” diye konuştu.
Kurulu kapasite ile yıllık 420 milyon çift ayakkabı üretilebileceğine dikkat çeken Başkan Güzel, “Eğer olumsuzluklar giderilirse emek yoğun olan ayakkabıcılık sektörü işsizliğin yüzde 13’lük kısmına çare olabilir. Çünkü 62 milyar dolarlık dünya pazarında ciddi bir açık var” dedi.
SURİYE TEHLİKESİ
Güzel, Çin’in ucuz ve kalitesiz ayakkabılarının yarattığı haksız rekabete yenilerinin eklendiğine de dikkat çekti. Özellikle Suriye ve İran’dan ayakkabı ithal edildiğini kaydeden Güzel, “Böyle giderse Suriye tarafı da 5 sene sonra ciddi bir tehlike haline gelecek” diyerek, kalitesiz hammaddelerden üretilen ayakkabılarda uyarı bulunmasını istedi, “Bu ürünleri satın almak vatandaşın tercihine bırakılmalı” diye konuştu.
100 FİRMA BİRLEŞTİ
Tahsin Güzel, gelinen noktada sektörün de hataları bulunduğuna işaret ederek, “Artık bölgede bulunan 100’ün üzerinde firma birbiriyle şirket evliliği yaptı. Uluslararası fuarlara devlet desteği almaları için de çalışma yürütüyoruz. Esnaf artık ‘ben yaparım alan olur’ devrinin bittiğinin farkında. O yüzden markalaşmaya, tanıtım ve Ar-Ge’ye daha çok önem verir hale geldi” dedi.