Oluşturulma Tarihi: Mart 06, 2008 00:00
Geçen cumartesi günü güçlü rüzgárda Hamburg’a inmeye çalışırken yalpalayan ve üstün pilotaj sayesinde yere çakılmaktan son anda kurtulan Lufthansa uçağı ile ilgili soruşturmadan çıkan ilk sonuç basına sızdı. Tehlikeli iniş sırasında uçağın kumandasının 24 yaşındaki kadın yardımcı pilotta olduğu, kanadın yere çarpması üzerine kaptan pilotun yönetimi devralıp mucizevi bir hamleyle 131 yolcunun hayatını kurtardığı anlaşıldı.
FELAKETE KIL PAYI KALMIŞTI...
AVRUPA’yı geçen hafta sonunda kasıp kavuran Emma Kasırgası sırasında, Münih-Hamburg seferinin sonunda türbulansa yakalanan Lufthansa yolcu uçağının 24 yaşındaki kadın yardımcı pilot Maxi J’nin yönetiminde olduğu anlaşıldı. Almanya Federal Uçak Kazaları Soruşturma Bürosu, 131 yolcusu ve 6 mürettebatı bulunan Airbus A-320 tipi uçağın kaptan pilotunun kontrolü yardımcısından son anda devraldığını ve müthiş bir manevrayla uçağı çakılmaktan kurtardığını tespit etti.
MÜTHİŞ MANEVRA
Hızı saatte 250 kilometreye varan kasırga, iniş sırasında uçağın dengesinin bozulmasına neden olmuş ve sol kanat yere
çarparak hasar görünce Airbus düşme tehlikesi geçirmişti. Kumandayı yeniden ele alan kaptan pilot Oliver A. (39) inişi iptal ederek müthiş bir pilotaj başarısıyla uçağı çakılmaktan kurtarmıştı. Uçağı daha sonra güvenli bir biçimde indiren kaptan pilotun bu müthiş manevrasının görüntüleri, internette de yayımlanarak büyük ilgi çekmişti. Tehlikeli iniş denemesi sırasında bazı yolcular şok geçirmişti. Kanadı hasar gören uçak onarılarak dün yeniden hizmete sokuldu.
BAŞARILI BİR EKİPLufthansa, bu tür olaylarda denetimi elinde bulunduran pilotun ismini açıklamama politikasını sürdürse de, Bild Gazetesi’nin verdiği detaylar, bazı federal yetkililer tarafından doğrulandı. 70 kadın kaptan pilot, 230 kadın yardımcı pilot çalıştıran Alman havayolu şirketi, uçağın ikinci denemede "takım çalışması sonucu güvenli bir iniş" yaptığını açıklamakla yetindi.
Ülkedeki sivil hava
trafik kontrolünden sorumlu olan Alman Uçuş Güvenlik Örgütü yetkilisi Axel Raab, "Yapılan manevra, Alman havacılık tarihinde bildiğim en müthiş olaydır. Bu olağanüstü bir başarı. Bir Alman havaalanında böyle bir şey görmedim" dedi ve pilotu "gerçek bir kahraman" diye övdü. Raab gibi, Alman Pilotlar Birliği (Cockpit) de kimsenin suçlanamayacağını açıkladı.
Kurumun sözcüsü Markus Kirschneck, pilotların, hava trafik kontrolünün veya Hamburg havalimanın kusurlu görünmediğini vurgulayarak "Şu anda bilinen verilere göre suçlanabilecek birini görmüyorum" dedi.
Ters rüzgárda suçlu kontrol kulesi mi
TİCARİ uçuşlarda kaptan ve yardımcı pilotların kalkış ile iniş de dahil olmak üzere uçağın kumandasını nöbetleşe yürütmesi sık rastlanan bir uygulama. Son iniş sırasındaki fırtınaya rağmen kaptan pilotun görev paylaşımına sadık kalıp kumandayı genç yardımcısında bırakması da uzmanlar tarafından eleştirilmiyor.
Kaptan pilotlar yalnızca görüş mesafesinin sınırlandığı durumlarda yardımcılarına iniş yaptırmıyorlar. Genç yardımcının, usta pilotlar için bile zor olabilen "ters rüzgarda iniş" (cross-wind landing) sırasında uçağın dengesini sağlayamadığı belirtiliyor.
Ancak havacılık forumlarında, asıl suçlanması gerekenin, uçağı ters rüzgar almayan ikinci piste yönlendirmeyen havalimanı kulesi olduğunu iddia edenler de var.