Güncelleme Tarihi:
Çin, krizin çözülmesi için ABD'den ısrarla özür istiyor
Çin uçağının ABD keşif uçağıyla çarpışmasıyla başlayan casus olayı ‘özür krizi’ne dönüştü. Çin kazada pilotu öldüğü için ABD'den resmen özür dilemesini istiyor.
ABD, yaptırımlarla Çin'i dize getirmeyi düşündü. Ancak Başkan Bush'un danışmanları, yaptırımların çare olmayacağı görüşünde. ABD yeni çözüm arayışlarında.
Washington, 1 Nisan'da Amerikan casus uçağıyla bir Çin savaş uçağının çarpışmasıyla, Pekin ile ortaya çıkan krizde çaresiz kaldı. Çin, pilotun öldüğü olaydan sonra, sorumlu gördüğü Amerikan EP-3E tipi casus uçağının 24 kişilik mürettebatını tutukladı ve ısrarla ABD'nin kendilerinden özür dilemesi gerektiğini açıkladı.
Ancak ABD, sadece ‘üzüntülerini bildirmekle’ yetindi. Bu nedenle ‘özür’ krizi, giderek tırmandı ve sonunda ABD çıkmaz bir sokağa girdiğini anladı. Danışmanlarıyla Beyaz Saray'da bir toplantı yapan ABD Başkanı George Bush, ‘Çin bu tutumunu sürdürürse, ilişkilerimiz onarılamayacak yaralar alır’ diyerek Pekin'e gözdağı vermeye çalıştıysa da, aslında fena halde köşeye sıkıştığı ortaya çıktı.
Danışmanları Bush'a, konunun iyice karıştığını, kendileri için manevra alanı kalmadığını belirttiler. Beyaz Saray, Çin'in casus uçağın mürettebatını iade etmemesi halinde, şu yaptırımları uygulamayı planlıyordu:
Tayvan'a silah satılması.
Çin ile ticaretin kısıtlanması.
Çin'in 2008 Olimpiyat Oyunları'nı almasının engellenmesi.
Danışmanları Bush'a, söz konusu yaptırımların, Amerikalı mürettebatın salıverilmesini sağlamaya yetmeyeceğini ve bu durumun, uzun vadede ülkenin Asya'daki çıkarlarına zarar vereceği uyarısında bulundular.
Çin, Amerikan casus uçağıyla Çin savaş uçağının çarpışması nedeniyle ABD'nin kendilerinden ‘daoqian’, yani resmen özür dilemesini istiyor. Çin toplumunda ‘daoqian’ büyük önem taşıyor. Böylece kusurlu taraf hatasını kabul etmiş, mağdur taraf da olaydan yüzünün akıyla çıkmış oluyor. Çin, şimdi bu olayda hatasının olmadığını dünyaya ilan etmek için illa da ‘daoqian’ diye inat ediyor.
ABD cephesi
Colin Powell
ABD Dışişleri Bakanı. Pilotun ölümünden ‘üzüntü duyduklarını’ belirterek ortamı biraz yumuşattı.
Richard ArmItage
Powell'in yardımcısı. Washington'da Çin Büyükelçisi Jiechi ile pazarlıkları yürütüyor.
CondOleezza Rice
Ulusal Güvenlik Danışmanı. Bush'a uçak kriziyle ilgili gelişmeleri iletiyor.
Joseph Prueher
ABD Büyükelçisi Çin'de pazarlıkları yürütüyor.
Çin cephesi
Zhu Rongji
3 trilyon dolarlık ekonominin başındaki Başbakan, krizin ekonomiyi etkileyeceğinin bilincinde.
Qian Qichen
Başbakan Yardımcısı ve dış politikanın baş mimarı.
Zhang Wannian
Merkezi Ordu Komisyonu üyesi. General, diplomasiye yabancı, ABD'ye kuşkuyla yaklaşıyor.
Zeng Quinhong
Devlet Başkanı Zemin'in eski danışmanı, perde arkasında partiyi yönettiği söyleniyor.
Soğuk Savaş'ı geri getiren uçak
EP-3E ARIES II
Azami menzil: 4.408 km
Azami hız : 648 km/h
Fiyatı : 36 milyon dolar
1 saatlik uçuş maliyeti : 2.100 dolar
Personel: 24 kişi görev alıyor.
İstihbarat uzmanları, uçak dışındaki hassas radarları belirliyor.
Manuel operatörler
Radarlara ait özellikleri deşifre ediyor.
Kısa dalga tarayıcıları
Hava kontrol kulesi, erken uyarı, yangın kontrol ve meterolojik radarlarla ilgili sinyalleri takip ediyorlar.
Uzun dalga tarayıcıları
Savaş uçakları ve güdümlü mermi sistemlerinin radar sinyallerini belirliyorlar. Operatör 30 saniyede bir radarın hedefe kilitlenip kilitlenmediğini tesbit ediyor.
‘Büyük Göz’ operatörü
Sinyalleri tesbit edip, ilgili bölüme aktarıyor.
HABERLEŞME EKİBİ
Şifreciler genellikle yabancı bir dili akıcı olarak konuşamazlar. Ancak askeri aktivite, ekipman ve lojistikle ilgili anahtar kelimeleri bilirler. Elektronik cihazlarla bu tür kelimelere kulak kabartıp, gerekli gördükleri konuşmaları merkeze aktarırlar.
Haberleşme ekibi düşmanın radyo haberleşmesine girip, gerektiğinde konuşmaları orijinal ses tonuymuş gibi değiştirebiliyor. ‘Pentagon’ bu eyleme ‘spoofing’, yani muziplik diyor. Ancak çok ender durumlarda başvuruyor.
UZMANLAR
İki ayrı uzmanlar grubu elde edilen bilgileri değerlendirip ilgili merkeze yolluyor.