Sivil havacılıkta ‘intihar uçuşu’ tartışması

Güncelleme Tarihi:

Sivil havacılıkta ‘intihar uçuşu’ tartışması
Oluşturulma Tarihi: Mart 26, 2015 17:41

Germanwings pilotunun kokpitte yalnızken uçağı kasten düşürdüğünün ortaya çıkması, unutulan bir tartışmayı da yeniden alevlendirdi: 'İntihar uçuşları' engellenebilir mi?

Sivil havacılıkta ‘intihar uçuşu’ tartışması
KENDİNİ KOKPİTE KİLİTLEYİP UÇAĞI DÜŞÜRDÜ

Haberin Devamı

Germanwings'in bağlı olduğu Lufthansa'nın CEO'su Carsten Spohr'un açıklamaları, Alman şirketinin pilotlarını rutin psikolojik kontrollerden geçirmediğini ortaya koydu.

Sivil havacılıkta ‘intihar uçuşu’ tartışması

Lufthansa'nın CEO’su, "Personelimizi çok çok dikkatli seçiyoruz" dedi. Ancak şirket bünyesindeki pilotlara her yıl yapılan sağlık muayenesinin, psikolojik testleri içermediğini söyledi. Böylece 4U 9525 sefer sayılı uçağı düşüren 28 yaşındaki ikinci kaptan Andreas Lubitz'in son dönemde psikolojik testten geçmediği ortaya çıktı.

Ancak uzmanlara göre, söz konusu psikolojik testler de pilotların bu tip eylemler gerçekleştirmesine engel değil. Zira birçok pilotun, işlerini kaybetmemek için, yaşadıkları psikolojik sorunları bu testlerde gizledikleri biliniyor.

Haberin Devamı

"ABD'DEKİ UYGULAMAYA GEÇİLMELİ"

Hurriyet.com.tr'ye konuşan tecrübeli bir THY pilotu da şirket politikası uyarınca, kendilerinin de rutin olarak psikologlarla görüştürüldüklerini ancak söz konusu görüşmelerin oldukça yüzeysel kaldığını belirtti.

THY pilotuna göre, intihar eylemlerini engellemenin tek yolu ise pilotların kokpitte yalnız bırakılmaması. ABD'deki havacılık kurallarını örnek gösteren Türk pilot, aynı uygulamaya geçilmesi halinde pilotların öngörülemez eylemlerde bulunma riskinin minimuma indirilebileceğini söyledi. ABD'deki sivil havacılık kurallarına göre, kokpitteki bir pilot dışarı çıktığında; kabin ekibinden bir kişi, içerideki pilotun yanında duruyor.

Sivil havacılıkta ‘intihar uçuşu’ tartışması
İŞTE DÜNYAYI SARSAN PİLOT

GEÇMİŞTEKİ VAKALAR
Germanwings faciasıyla ilgili açıklamalar, Mozambik Havayolları'na ait bir yolcu uçağının 29 Kasım 2013'te Namibya'ya düştüğü olayı akıllara getirdi. Uçaktaki 33 kişinin de ölümüne neden olan olayın ardından yapılan soruşturmada; Embraer 190 tipi uçağın, pilotun kasten yaptığı manevralar sonucu düştüğü ortaya çıkmıştı.

31 Ekim 1999'da da Mısır Havayolları'na ait bir yolcu uçağı, New York'tan havalandıktan 30 dakika sonra düştü. 217 kişinin öldüğü olayda uçağı ikinci pilotun kasten düşürdüğü öne sürüldü fakat yeterli kanıta ulaşılamadı.

Haberin Devamı

19 Aralık 1997' de ise Endonezya'dan Singapur'a giderken düşen uçaktaki 100 kişi öldü. Pilotun, işle ilgili sorunlar yaşadığı ve kayıt cihazlarını kapatarak uçağı düşürdüğü iddia edildi.

cozbek@hurriyet.com.tr

Cengiz ÖZBEK

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!