Güncelleme Tarihi:
Geçtiğimiz yaz Almanya, Polonya ve Çek Cumhuriyeti'ni perişan eden sel baskınları Parisliler'in de gözünü korkuttu. Uzmanlar ve Parisli yöneticiler ‘kaçınılmaz sel felaketine’ karşı şimdiden ciddi şekilde hazırlanıyor. Darısı...
1910 Kışı. Sen Nehri azmış, Paris sular altında. Parisliler Saint-Germain Bulvarı'nda, Haussmann Bulvarı'nda kayıklarla geziyor. Millet vekilleri meclise Deniz Nakliyat Şirketi'nin kayıklarıyla gidiyor. Şehrin göbeğinde 20 bin apartman oturulmaz halde. Zarar, bugünün parasıyla 7 milyar frank yani en az 200 trilyon lira.
1997 yazı. Oder nehri azmış, Avrupa sular altında. Almanlar, Çekler, Polonyalılar perişan. Kızıl Haç örgütü halka gıda maddesi, su ve battaniye dağıtıyor. Zarar hâlâ tespit edilebilmiş değil.
Şimdi Paris'i bir korku almış durumda : Sen, ya bir daha ayaklanırsa!
SEN TEHDİT EDİYOR
Sen Nehri, dünyanın en güzel şehirlerinden biri olan Paris'in atar damarı. Şehir, kendini Sen ile o kadar özleştirmiş ki, Paris'in tarihi sloganı ‘Fluctad nec mergitur’ yani ‘Sular tarafından dövülür ama batmaz.’
Sen Nehri, şehre girmeden önce su tutma barajlarıyla kontrol altına alınıyor. Buna rağmen, uzmanlar Paris'in ‘yakında’ sular altında kalmasının ‘kaçınılmaz’ olduğu görüşünde. Çevre Bakanlığı'nın düzenlediği özel kongrede konuşan bir uzman ‘Her kış felaketin eşiğinden dönüyoruz. Sen’in taşması Paris'e 50 milyar franga (1.45 katrilyon TL) patlar. Ve, en kötüsü, Paris'i kurtaracak teknik çareleri de henüz bulamadık' diyor.
Hemen her kış böyle bir felaket yaşayan ‘bazı’ şehirlerin yöneticileri tam anlamıyla ‘uyurken’, Sen'in yaklaşık 90 yıldır taşmamasına, şehrin sel felaketi yaşamamasına rağmen, Fransız ve Paris'li yöneticiler ‘muhtemel’ bir su baskınına şimdiden, çok ciddi bir şekilde, hazırlanıyor. Tehdit tartışılıyor, tedbirler araştırılıyor : mevcut altyapı nasıl düzeltilir? Bir sel halinde neler yapılmalı? Ve tabii bu arada, sel tehdidine maruz alanlarda şehirleşme nasıl önlenir?
Neler olabilir?
Sen Nehri 1910'daki gibi taşarsa, Paris'in başına neler gelir?
Metro suyla dolar, tren yolları kapanır. Şehir içi ulaşım felç olur; banliyö ve ülkeyle bağlantı kesilir.
Şehir içi kara ulaşımı da aksar : 100 kadar kavşağı su basar. Otoyollar yüksek olduğu için kurtulur.
500 bin Parisli elektriksiz, 350 bini de telefonsuz kalır. Doğal gaz boruları etkilenmese de, güvenlik açısından dağıtım kesilir. Birçok yerde merkezi ısıtma yapılamaz.
Şehrin 5 çöp istasyonundan üçü işlemez. Zaten çöp toplamak da mümkün olmaz.
Petrol boru hatları su baskınına karşı dayanıksız. Pompa istasyonları su altında kalır. Şehir benzinsiz ve motorinsiz kalır. Uçak benzini de temin edilemeyeceği için uçak seferleri aksar.
Su arıtım tesisleri dolacağı için şehre ‘temiz su’ temin etmek mümkün olmaz. Musluktan akan su kullanılamaz hale gelir. İçme suyu sıkıntısı yaşanır. (Parisliler genellikle musluk suyu içer).
Ulaşım aksayacağı ve şehrin çevresindeki hipermarketler sulan altında kalacağı için, gıda ve ihtiyaç maddesi sıkıntısı baş gösterir.