Son dakika haberi: Birçok sektörde sistem çöktü! Denizbank ve THY'den açıklama.. Bankacılık işlemleri, uçuşlar ve televizyon yayınlarında büyük aksamalar yaşanıyor...

Güncelleme Tarihi:

Oluşturulma Tarihi: Temmuz 19, 2024 13:32

Son Dakika Haberler... Dünya genelinde CrowdStrike güvenlik programının yok açtığı sorun nedeniyle birçok ülkede uçuşlar aksıyor. Havayolu şirketleri bilet rezervasyon işlemlerini gerçekleştiremiyor. Bankacılık işlemleri de sekteye uğrarken ünlü TV kanalları yayın yapamıyor. Türk Hava Yolları'ndan da arıza nedeniyle açıklama geldi. THY Basın Müşavirliği operasyonların normale döndüğünü ifade etti. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Uraloğlu yaşanan arızanın siber saldırı nedeniyle olmadığını belirterek Türkiye'deki aksaklığın önemli ölçüde atlatıldığını söyledi.

Haberin Devamı

CrowdStrike güvenlik programının yol açtığı arıza nedeniyle dünya genelinde birçok sektördeki aksamalar, son dakika haberler arasında yer almaya devam ediyor.  Yazılım sistemindeki küresel sıkıntı nedeniyle Avustralya'daki Melbourne Havalimanında check-in işlemleri yapılamıyor. Amsterdam'ın Schiphol Havalimanında da gecikmeler yaşandığı bildirildi. Japonya'nın Narita Havalimanı tarafından yapılan açıklamada, JetStar, Jeju Air, Qantas, HK Express ve Spring Japan Havayolu şirketlerinin sistemlerinde sorunlar yaşandığı açıklandı.

Hindistan'da ise Delhi Havaalanında bazı hizmetlerin geçici olarak etkilendiği bildirildi. Berlin Brandenburg Havalimanından yapılan açıklamada, teknik sorun nedeniyle işlemlerde gecikmeler yaşandığı aktarıldı. İspanya'da da tüm havalimanlarının teknik sorundan etkilendiği ifade edildi. 

THY'den yeni açıklama: Aksaklık büyük ölçüde giderildi

THY yaptığı son açıklamada "Küresel çapta yaşanan teknik aksaklık büyük ölçüde giderilmiştir. Tüm birimlerimiz, operasyonlarımızın normal seyrine dönmesi için hız kesmeden çalışmalarına devam etmektedir. Uçuşlarınız ile ilgili değişiklik ve iade işlemlerinizi web sitemiz veya mobil uygulamamız üzerinden yapabilirsiniz." ifadelerine yer verdi.

Denizbank'tan yeni açıklama

Denizbank, global çaptaki  siber güvenlik ürünü CrowdStrike’la ilgili yaşanan erişim sorunuyla ilgili yeni bir açıklama yayınladı.



Açıklamada şu ifadelere yer verildi:

"Global çapta Microsoft ile entegre çalışan siber güvenlik ürünü CrowdStrike’ı kullanan tüm kurum ve kuruluşların etkilendiği, Bankamızın sistemlerinde de kesintiye neden olan sorun kademeli olarak giderilmektedir.

 

Söz konusu aksaklık, dünyada ve Türkiye’de ulusal ve uluslararası önemli kuruluşların (bankacılık, perakende, havayolları, e-ticaret gibi) kullandığı global yazılımın son sürümünün hata vermesi sonucu meydana gelmiştir. Bankamız da, bilgi güvenliğine verdiği önem doğrultusunda, ilgili versiyonu kullanmaktadır.

 

Mevcut durumda,  CrowdStrike sistem hatasını düzeltmiş; Bankamız sistemleri de kontrollü ve kademeli olarak devreye alınmaya başlanmıştır. Şubelerimiz ve diğer dijital kanallarımızdan en kısa sürede bankacılık hizmetlerine erişebilmeniz için çalışmalarımız devam etmektedir.

 

Söz konusu aksaklığın tüm kanallarımızda giderilmesiyle birlikte, gerek şubelerimiz gerek Genel Müdürlüğümüz son işlem gerçekleşene kadar açık kalacaktır.




Bankamızdan kaynaklanmayan bu aksaklıktan ötürü siz değerli müşterilerimizden özür diler; tekrarının gerçekleşmemesi için gerekli önlemlerin alındığını kamuoyuna saygıyla duyururuz."

 

CrowdStrike'dan açıklama: Sorun tespit edildi, izole edildi

CrowdStrike'dan yapılan açıklamada kesintilerin güvenlik veya siber saldırı sonucu olmadığı açıklandı.CrowdStrike CEO'su George Kurtz sosyal medya hesabından yaptığı açıklamada Windows ana bilgisayarları için tek bir içerik güncellemesinde bulunan bir kusurdan etkilenen müşterilerle aktif olarak çalışıldığını açıkladı. Paylaşımda “Bu bir güvenlik olayı ya da siber saldırı değildir. Sorun tespit edildi, izole edildi ve bir düzeltme dağıtıldı” ifadeleri yer aldı.

Bilişim uzmanlarına göre aksaklığın nedeni güncellemede oluşan bir hata

Bilişim uzmanları  CrowdStrike uygulamasında yaşanan arıza ile ilgili açıklamalarda bulundu. Siber güvenlik uzmanı Dan Card, İngiliz Guardian'a yaptığı açıklamada aksaklığın programdaki güvenlik güncellemesinde yaşanan "bug" adı verilen bir hatadan kaynaklanmış olabileceğini ifade ediyor. Card sistemin muhtemelen manuel olarak düzeltilebileceğini ifade etti. Bilişim uzmanı Mark Lloyd ise "Bu kesinti, dünyanın bulut hizmetlerine ne kadar bağımlı olduğunun açık bir göstergesi. Üretkenlik araçlarından kritik altyapıya kadar teknolojinin büyük bir kısmı bulut platformlarında çalışıyor. En büyük teknoloji devleri bile kesintilere karşı bağışıklı değil. Veri yedekleme ve felaket anında kurtarma planlarına duyulan ihtiyaç, günümüzde her zamankinden daha kritik." dedi.

Fransız kanalları da yayın yapamıyor... Disneyland da etkilendi

Avrupa'daki diğer hava yolu şirketleri gibi Fransız hava yolu şirketi Air France da bilgisayar sistemlerindeki kesinti nedeniyle bazı uçuşlarda aksamalar olacağını duyurdu.

Ayrıca Fransız TF1 kanalından Cnews'a ve Fransız gazetesi Le Figaro'ya kadar birçok basın yayın kuruluşu kesintiden etkilendi. Avrupa'nın en büyük eğlence parkı Disneyland Paris'in sitesinde ve parkın içindeki reklam panolarında hata uyarıları veriliyor.

THY'den yeni açıklama

THY Basın Müşaviri Yahya Üstün, yaşanan küresel sorunla ilgili "Dünyada farklı sektörlerden birçok şirketi etkileyen yazılım kaynaklı problemin çözümü doğrultusunda operasyon yoğunluğumuzu düşürmek için çalışmalar yapmaktayız. Uçuşlarda aksama yaşanmaması adına bazı seferler iptal edilecek olup, uçuşlarımız en kısa sürede kademeli olarak normal seyrine dönecektir. Yaşanan aksaklıktan dolayı siz değerli misafirlerimizden özür dileriz." açıklamasını yaptı

Rusya'dan ilk tepki

Rusya Dijital Kalkınma Bakanlığı, küresel iletişim kesintisi nedeniyle ülkedeki havalimanlarında sorun yaşanmadığını belirtti. 

Almanya’da acil ameliyatlar ertelendi

Dünya genelinde yazılım sisteminde yaşanan sorunlar nedeniyle Almanya’da bazı hastanelerde acil ameliyatlar iptal edildi. Alman hava yolu şirketi Lufthansa’dan yayınlanan açıklamada şirketin rezervasyon alma işlemlerinde problem yaşanabileceği ve bir çözüm üzerinde çalışıldığı duyuruldu. Alman Eurowings havayolları ise çevrimiçi check-in sisteminin an itibarıyla hizmet dışı olduğunu açıkladı.


Microsoft: Hizmetlerde iyileşme görülüyor

Microsoft 365'in internet sitesinde yer alan bir açıklamada, Microsoft 365 uygulamaları ve hizmetleri için etki azaltma çalışmalarına devam edildiği belirtildi. Mevcut sorunun çeşitli Microsoft 365 uygulamalarını ve hizmetlerini kullanmaya çalışan tüm kullanıcıları etkiliyor olabileceği ifade edilen açıklamada, etkilenen uygulama ve hizmetler arasında Microsoft Defender, Microsoft Teams, Microsoft Purview ve OneDrive'ın da bulunduğu bilgisi verildi.

Sorunun ana nedeni olarak Azure bulut sistemindeki bir yapılandırma değişikliğinden dolayı depolama ve bilgi işlem kaynakları arasında yaşanan kesintiye işaret edildi. Açıklamada, "Biz hafifletici önlemler almaya devam ederken hizmetlerimizde sürekli iyileştirmeler görülüyor." ifadesi kullanıldı.

THY: Operasyonlarımız normal seyrine dönmektedir

Konuyla ilgili sosyal medya hesabından bir açıklama yapan Türk Hava Yolları (THY) Basın Müşaviri Yahya Üstün, "Değerli yolcularımız, bilgi sisteminde yaşanan sorunlar nedeniyle biletleme ve rezervasyon işlemlerinde aksamalar yaşanmaktadır. Sorunun giderilmesi ve yolcularımızın mağdur olmaması adına gerekli çalışmalar yapılmaktadır. Sözkonusu aksaklık için özür dileriz. En kısa sürede sizlere bilgi vereceğiz. Dünyada havacılık da dahil farklı sektörden birçok şirketi etkileyen yazılım kaynaklı bir problem yaşandığı tespit edilmiştir. Kısmi olarak etkilenen operasyonlarımızdaki bu sorunun giderilmesi için gerekli aksiyonlar alınmaktadır. Operasyonlarımız kademeli olarak normal seyrine dönmektedir. Yaşanan aksaklıktan dolayı siz misafirlerimizden özür dileriz" dedi.

Bakan Uraloğlu: Siber saldırı söz konusu değil

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, uluslararası kaynaklı yaşanan yazılım kriziyle ilgili açıklama yaptı."Bir siber saldırı söz konusu değil." diyen Bakan Uraloğlu, sorunun kısa sürede çözüleceğini belirtti. Bakan Uraloğlu, "İlgili kurumlarla derhal irtibata geçtik. Buradaki aksaklıkların önemli bir bölümünü atlattığımızı söyleyebilirim. Birkaç saat içerisinde sistem artık vatandaşı etkiler durumdan çıkarılmış olur. Bunun tekerrür etmemesi için gerekli önlemleri planladık. İlgili kurumlarımızla özel sektör ve kamu ile iletişim halindeyiz. Bir siber saldırı söz konusu değildir." dedi.

BTK: Sorunun nedeni CrowdStrike programı

Bilgi Teknolojileri Kurumu "Yaşanan aksaklığın siber saldırı kaynaklı olmadığı, kesintinin CrowdStrike ürününü kullanan kurum ve kuruluşlarda meydana geldiği tespit edildi" açıklamasında bulundu. 

'Aksaklık siber saldırı kaynaklı değil'

Ulusal Siber Olaylara Müdahale Merkezi, "Windows işletim sistemi kullanan cihazlarda CrowdStirke programı nedeniyle global çapta meydana gelen kesintiye ilişkin yapılan inceleme neticesinde yaşanan aksaklığın siber saldırı kaynaklı olmadığı tespiti yapılmıştır." dedi. 

Edinburgh'ta biniş kartları manuel olarak kontrol ediliyor

Dünya genelinde yazılım sisteminde yaşanan sıkıntı nedeniyle İngiltere'deki Edinburgh Havalimanı'nda otomatik biniş kartı tarayıcıları devre dışı kaldı. Biniş kartları manuel olarak kontrol ediliyor.

'Belki de dünyanın en büyük siber saldırısı'

Bilişim Uzmanı Prof. Dr. Ali Murat Kırık, CNN TÜRK canlı yayınında "Özellikle dünya genelinde ciddi bir siber saldırı riski ile karşı karşıyayız. Belki kişisel veri güvenliği açısından ciddi problemleri getirecek potansiyele sahip. Belki de dünyanın görmüş olduğu en büyük siber saldırıdan bahsediyoruz" dedi.


THY'den açıklama: Arıza giderildi

Türk Hava Yolları (THY), bilgi sistemlerindeki küresel arıza nedeniyle biletleme ve rezervasyon sistemlerinde meydana gelen sorunun giderilmesi için çalışma yapıldığını bildirdi.

THY Basın Müşaviri Yahya Üstün, sosyal medyadan yaptığı açıklamada, bilgi sistemlerinde yaşanan sorunlar nedeniyle biletleme ve rezervasyon işlemlerinde aksamalar yaşandığını belirtti.

Üstün, "Sorunun giderilmesi ve yolcularımızın mağdur olmaması adına gerekli çalışmalar yapılmaktadır. Söz konusu aksaklık için özür dileriz. En kısa sürede sizlere bilgi vereceğiz." ifadelerini kullandı.

Denizbank'tan açıklama

Denizbank'ta da teknik aksaklık yaşandığı açıklandı. Mobil bankacılıkta sorunlar olduğu belirtildi. Bankadan yapılan açıklamada, ''Kullandığımız global yazılım sisteminin dünya genelinde yaşadığı teknik aksaklık nedeniyle ülkemizde de birçok kurumu etkileyen kesintiler yaşanmaktadır. Bankamız, söz konusu aksaklığın giderilmesi ve tüm kanallarımızın en kısa sürede hizmete açılması için çalışmaktadır. '' denildi.

İngiltere'de uçuş ve TV yayınlarında sorun
İngilterede uçuş ve TV yayınlarında sorun

İngiliz televizyon kanalı Sky News sabah saatlerinden bu yana yayın yapamıyor. İrlandalı hava yolu şirketi Ryanair ise kontrolleri dışında bir sorun yaşadıklarını ve yolculara mümkün olduğunca havalimanlarına erken gelmelerini söyledi. İngiltere ve İrlanda'nın yanında Avustralya, Yeni Zelanda, Hindistan ve Japonya'da sorunlar yaşandığı  bildiriliyor. 

İspanya'da uçuşlar gerçekleştirilemiyor

İspanya'da Ulusal havalimanı otoritesi AENA İspanya'dan yapılan uçuşlarda Cuma günü gecikmeler yaşanabileceğini söyledi. AENA, sosyal medya platformu X üzerinden yaptığı paylaşımda, sorunu mümkün olan en kısa sürede çözmek için çalıştıklarını ve manuel sistemlerle çalışmaya devam etmeye çalıştıklarını söyledi.

Havaalanlarının web sitelerine göre, Barselona ve Madrid havaalanlarından onlarca uçuş Cuma günü erken saatlerde ertelendi.

ABD Ulaştırma Bakanlığı'ndan açıklama

CrowdStrike güvenlik programı yüzünden kaynaklanan küresel arıza ABD'deki low-cost hava yolu şirketleri Frontier Airlines, Allegiant ve SunCountry operasyonlarını da etkiledi. ABD Ulaştırma Bakanı Pete Buttigieg, bakanlığın Frontier'daki uçuş iptalleri ve gecikme sorunlarını izlediğini belirterek kurumun tüm havayollarını yolcuların ihtiyaçlarını karşılama sorumluluklarına tabi tutacağını söyledi. Veri takip şirketi FlightAware'e göre Frontier, Perşembe günü 147 uçuşu iptal etti ve 212 uçuşu erteledi.

Microsoft: Sorunu araştırıyoruz
Microsoft: Sorunu araştırıyoruz

Microsoft 365 tarafından yapılan açıklamada, “Kullanıcıların çeşitli Microsoft 365 uygulama ve hizmetlerine erişimini etkileyen bir sorunu araştırıyoruz” denildi. Açıklamada, sorunu hafifletmeye devam ederken “Hizmet kullanılabilirliğinde olumlu bir eğilim gözlemlediğini” söyledi.

Sorunun kaynağı virüs programı mı?
Sorunun kaynağı virüs programı mı

Siber güvenlik uzmanları, dünya genelindeki bilişim sistemlerinin çökmesine antivirüs yazılımı Crowdstrike'taki bir sorunun neden olduğunu belirtti. Crowdstrike, internet sitesinde yaptığı paylaşımda, "Crowdstrike, Falcon Sensörü ile ilgili Windows'taki çökme raporlarının farkındadır." ifadelerine yer verdi.

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!