Güncelleme Tarihi:
Yetkililerin son yüz yılın en şiddetli kuraklığı nedeniyle geçiş sayısını 32’ye kadar düşürmesi, milyonlarca dolarlık ürün taşıyan devasa gemilerin Panama Kanalı’nın girişinde demir atmasına neden oldu.
İKLİM KRİZİ VURDU
Kanal yönetimi, gemi geçişlerinde kullanılan depodaki su miktarının yağışların azalması yüzünden düşmesiyle 2 Eylül’e kadar geçiş kısıtlamasına gitmek zorunda kaldı. Wall Street Journal’a konuşan Panama Kanalı Yöneticisi Ricaurte Vásquez Morales, bölgedeki yağış miktarında son 20 yıldır düşüş görüldüğünü belirterek “Kapasitemizin zirveye ulaştığı aylarda iklim kriziyle başa çıkmak zorunda kalıyoruz” dedi. Morales, kısıtlamaların yılın geri kalanında da devam edebileceği uyarısında bulunurken uzmanlar kanalın ana su kaynaklarından Gatun Gölü’nde su miktarının rekor sıcaklıklar yüzünden düştüğünü kaydetti.
EKONOMİK SONUÇLARI OLACAK
Trafiğin büyük bir bölümünü kanaldan geçiş için genellikle son dakika izin alan yük gemileri ve petrol tankerleri oluşturuyor. Pek çoğu 20 gündür demir atmış olan bu gemilerin gecikmesinin yaratacağı maliyetin, ABD’de market fiyatlarına kadar yansıyabileceği hesaplanıyor. Gemilerin, kanaldaki su yüksekliğinin düşmesi yüzünden geçebilmek için taşıdıkları konteynerlerin sayısını azaltması da bir başka maliyet arttırıcı etken. Bazı şirketler gemilerini bekletmemek için alternatif rotalara başvuruyor. Kuraklığın sürmesi durumunda kanalın gelirlerinde gelecek yıl 200 milyon dolarlık bir düşüş yaşanmasından endişe ediliyor.
BİLGİ NOTU: Asya’dan Amerika’ya deniz ticaretinin üçte biri Panama Kanalı’ndan gerçekleştiriliyor. Normal şartlarda kanaldan günde ortalama 40 gemi geçiyor.