Güncelleme Tarihi:
MALEZYA’nın başkenti Kuala Lumpur’dan Çin’e giderken cumartesi günü kaybolan Malezya Havayolları’na ait Boeing 777 tipi yolcu uçağı, o günden beri 12 ülkenin sivil ve askeri kurumlarının katıldığı yoğun aramalara rağmen bulunamıyor. Uçağın 239 kişiyle havalandıktan kısa süre sonra kaybolmasından bu yana ortaya atılan iddialara, dün bir yenisi eklendi. Bu son iddiaya göre, uçak, hava kontrol ile son görüşmesinden (8 Mart, YSİ 01.30) sonra yaklaşık 4 saat daha uçmaya devam etti. Bunun da dev Boeing 777’nin kaçırıldığı iddialarını güçlendirdiği öne sürülürken, Wall Street Journal gazetesine konuşan ABD’li uzmanlar, motorundan elde edilen verilere göre, uçağın toplamda 5 saat uçtuğunu belirttiler.
KAÇIRILIP İNDİRİLDİ Mİ
Amerikalı havacılık uzmanları ve ulusal güvenlik yetkilileri, bu iddianın terör şüphesini artırdığını, pilot ya da bir yolcunun uçağının yerinin bulunmasını engellemek için radyo vericilerini kasten kapatıp, Boeing 777’yi başka bir yere yönlendirmiş olabileceğini belirttiler. Uzmanlar, bu iddia doğruysa, uçağın olması gereken güzergâhtan yüzlerce kilometre uzakta seyrettiğini kaydederek Pakistan’dan Arap Denizi’ne kadar çok geniş bir bölgede indirilmiş olabileceğine dikkat çektiler. Malezya Savunma ve Ulaştırma Bakanı Hişammuddin Hüseyin, uçağın motorundan alınan son verilerin, kaybolmasından sadece birkaç dakika önce elde edildiğini belirterek iddiayı yalanladı.
UYDULAR DA BULAMADI
Çin de, yayınladığı uydu görüntülerinde uçağın son görüldüğü noktanın 250 kilometre uzağında enkaz parçalarına benzeyen cisimler görüldüğünü bildirdi. Ancak Vietnam ve Malezya makamları, bu bölgede yapılan aramalarda enkazın bulunamadığını duyurdu. Malezya Sivil Havacılık Direktörü Azharuddin Abdülrahman, Çin uydusunun uçağın enkazına ait olduğu sanılan üç parçanın görüntülerini göndermesinin ardından söz konusu bölgede aramaların yoğunlaştırıldığını ancak hiçbir sonuç elde edilemediğini açıkladı.
SON kez Güney Çin Denizi üzerinde görülen uçağın, batıda Malakka Boğazı’na doğru rota değiştirdiği ileri sürülmüş, Malezya ile Vietnam arasında yürütülen arama çalışmaları, yarımadanın iki tarafındaki Malakka Boğazı ve Andaman Denizi’ne doğru genişletilmişti. Arama çalışmaları, yaklaşık 92 bin kilometrekarelik alanda 12 ülkeden 42 gemi, 39 uçak ve çok sayıda görevlinin katılımıyla sürüyor. Çalışmalara Avustralya, Vietnam, Çin, Endonezya, Tayland, ABD, Yeni Zelanda, Singapur, Filipinler, Hindistan, Japonya ve Brunei destek veriyor. Hindistan, GSAT-7 uydusunun da uçağı aramaya başladığını açıkladı.
777’lerde çatlak uyarısı
İNGİLİZ Times gazetesinde çıkan bir haber de, kayıp uçakla ilgili kafaları daha da karıştırdı. Haberde, Amerikan Federal Sivil Havacılık Kurumu’nun, altı ay önce havayolu şirketlerine, “Boeing 777’lerin uydu iletişim anteninin altındaki gövde kaplamalarında oluşan paslanma ve çatlakları 9 Nisan’a kadar tespit ve giderme” uyarısı yaptığı yer aldı. Habere göre, Amerikalı havacılık yetkilileri, bu arızanın giderilmemesi halinde, dev Boeing 777’lerin kabin basıncında ani düşüşler yaşanabileceği ve uçağın gövdesinde yapısal bütünlüğün bozulabileceğini de uyarılarına eklediler. Haberde ayrıca, bir havayolları şirketine ait Boeing 777’lerden birinin gövdesinde 16 çatlak bulunduğu ve uçağın hemen hangara alındığı da belirtildi. Malezya Havayolları’na ait uçağın kaybolmasına da bu arızanın neden olabileceği iddia edildi.