Güncelleme Tarihi:
Dünya toplu ulaşımında gelinen nokta ve gelecekteki beklentilerin tartışıldığı zirvede Metro İstanbul'un Genel Müdürü Özgür Soy, oy birliğiyle Avrasya Bölgesi Başkanlığına ve UITP Başkan Yardımcılığı görevine getirildi. Şehir Hatları Genel Müdürü Sinem Dedetaş, UITP'nin 2023-2025 Suyolu Taşımacılığı Komitesi Başkanı oldu. UITP birliğindeki Otobüs Komite Başkan yardımcılığına ise İETT Genel Müdür Yardımcısı Zeynep Pınar Mutlu getirildi.
Dünyada toplu taşımacılık sektörünün en büyük kuruluÅŸu olan Uluslararası Toplu Taşıma BirliÄŸi'nin (UITP) Barselona'da gerçekleÅŸen ve dünyanın toplu taşıma sektöründe geleceÄŸinin tartışıldığı zirvede, Ä°stanbul'dan da katılım yüksek oldu. Yenilikler ve çözümlerin ön plana çıktığı zirvede, Ä°stanbul'un toplu ulaşımına katkı saÄŸlayacak projeler deÄŸerlendirildi. UITP zirvesine, Ä°stanbul ulaşımın belkemiÄŸini oluÅŸturan Metro Ä°stanbul, Ä°ETT ve Åžehir Hatları temsilcileri de katıldı. Metro Ä°stanbul Genel Müdürü Özgür Soy, oy birliÄŸiyle Avrasya Bölgesi BaÅŸkanlığına ve UITP BaÅŸkan Yardımcılığı görevine getirildi. Åžehir Hatları Genel Müdürü Sinem DedetaÅŸ ise Uluslararası Toplu Taşımacılar BirliÄŸi'nin 2023- 2025 Suyolu Taşımacılığı Komitesi (Waterborne Transport Committee) BaÅŸkanı oldu. UITP birliÄŸindeki Otobüs Komite BaÅŸkan yardımcılığına ise Ä°ETT Genel Müdür Yardımcısı Zeynep Pınar Mutlu seçildi.Â
130 YILLIK TOPLUM ULAŞIM BİRLİĞİNE İLK TÜRK YÖNETİCİ
Metro Ä°stanbul Genel Müdürü Özgür Soy, UITP'nin önemini vurgulayarak, "Åžu anda UITP BaÅŸkan Yardımcısı seçildim. Bununla gurur duyuyorum, Türkiye'den ilk kez bir kiÅŸi bu konuma geliyor. Avrasya bölgesi kuruldu, aynı zamanda buranın baÅŸkanlığına atandım. Avrasya bölgesine üye olan 13 ülke ile toplu ulaşım konusundan geliÅŸimler planlıyoruz. Aynı zamanda Ä°stanbul, Avrasya bölgesinin ulaşım akademisi olarak belirlendi. Dünya'da 8 tane vardı, 9'uncusu kuruldu. Burada Türkiye'den ve dünyadan katılımcılara dersler verilecek" dedi.Â
“ELEKTRİKLİ ARAÇLAR GÜMBÜR GÜMBÜR GELİYOR"
Zirveyi de deÄŸerlendiren Soy, “Burada farklı ve yeni teknolojileri görüyoruz. Ulaşım, pek çok açıdan deÄŸerlendiriyor. Ulaşımın teknik tarafı kadar sosyolojik tarafı da var. Bilgi paylaşımında bulunuyoruz. Bu yüzden katkısı büyük" ifadelerini kullandı. 'Elektrikli araçlar gümbür gümbür geliyor' diyen Soy, "En çok sergilenen, elektrikli otobüsler. YavaÅŸ yavaÅŸ dünyayı sarıyor. Özellikle farklı kamera sistemleri var, farkı monitör sistemleri var. Biz de metrolardaki hareketle ilgili, insanları saymakla veya güvenlikle ilgili bir takım farklı teknolojileri burada inceliyoruz" diye konuÅŸtu.Â
Zirvede farklı ülkelerin metro müdürlerinin yer aldığına dikkat çeken Özgür Soy, şöyle devam etti:
"Birbirimize en çok sorduğumuz soru; pandemi öncesine göre neredesiniz? İstanbul'da metrolar büyüyor. Elektronik bilet kullanımına baktığımızda pandemi öncesi seviyesini yakaladık. Dünyanın birçok yerinde böyle değil. Amerika'da yüzde 40-50'lerde, Avrupa'da 75-80'ler duyuyoruz. Farklı şehirlerin uygulamalarını gördük. Her konuda herkes birbirinin yaptığı uygulamaları inceleyip daha iyisini yapmaya çalışıyor. Pandemi döneminde sudan çıkmış balığa döndük. Orada birbirimizle çok fazla konuşarak iyi bir mesafe kaydettik. UITP çatısından o dönemde çok faydalandık"
Son olarak Ä°stanbul'daki metro ağını deÄŸerlendiren Özgür Soy, "Ä°stanbul'da özellikle son dönemde metro inÅŸaatlarına önem veriliyor. Otobüsler, minibüsler, deniz taşıması bunu destekleyecek ÅŸekilde konumlanıyor. Bunları iyi bir entegrasyon ile yapılmalı. Hepsi birbirine tamamlamalı" dedi.Â
“TEKNİK KADROYU DA KADINLARLA GÜÇLENDİRMEK İSTİYORUZ"
UITP zirvesinde yaptığı sunum katılımcılar tarafından beÄŸenilen Soy, "Cinsiyet eÅŸitliÄŸi ve kapsayıcılık konusunda sunum yaptım. Metro Ä°stanbul olarak 2019'dan bu yana çok ciddi çalışmalar yapıyoruz. Bir kültür deÄŸiÅŸimi saÄŸlamayı çalışıyoruz. Metro Ä°stanbul'u kadınların çalışmayı hayal ettiÄŸi bir yer haline getirmeyi planlıyoruz. Çalışan sayısını artırmaya çalışıyoruz ama özellikle teknik alanda baÅŸvuru az geliyor. Tren sürücüleri açısından sorun yaÅŸamıyoruz ancak teknik kadroyu da kadınlarla güçlendirmek istediÄŸimizde bunu çok fazla yapamıyoruz. Ä°nÅŸaat, makine gibi bölümleri kadınlar az tercih ediyorlar. Amacımız kadınlara hayal kurdurmak. Lisede okuyan genç kadına, ileride Metro Ä°stanbul'da çalışmayı hayat ettirebilirsek bu bizim için mutluluk" dedi. Â
“KADIN TREN SÜRÜCÜSÜ 250'YE YAKLAŞTI"
Metrolarda çalışan kadın personel sayısıyla ilgili de bilgi veren Soy, "Åžu an kadın tren sürücüsü 250'ye yaklaÅŸtı ve bunun 300'ü bulmasını hedefliyoruz. Sadece sayı olarak deÄŸil buna kültür deÄŸiÅŸimi olarak da bakıyoruz. Kadınların bulunduÄŸu ortamın havası da deÄŸiÅŸiyor. Ä°yi bir yol katettiÄŸimizi düşünüyorum. Karikatürlerle metro alanlarında, kadınlar için özgür bir ortam olduÄŸunu, toplu ulaşımda kadınların kendini rahat ve güvenli bir ortam hazırlamaya çalışıyoruz. Kadınlarla yapılan anketlerde yüzde 51-52'i toplu ulaşımda kendilerini güvende hissetmediÄŸini belirtiyor. Bunu deÄŸiÅŸtirmek lazım. Çok büyük kültürel bir deÄŸiÅŸim bunun da başından ortalarına doÄŸru ilerliyoruz" ÅŸeklinde konuÅŸtu.Â
SUYOLU TAÅžIMACILIÄžI KOMÄ°TESÄ°NE TÃœRK BAÅžKAN
Uluslararası Toplu Taşımacılar BirliÄŸi'nin 2023-2025 Suyolu Taşımacılığı Komitesi BaÅŸkanı seçilen Åžehir Hatları Genel Müdürü Sinem DedetaÅŸ ise "Yaklaşık 38 üyesi olan bir organizasyon, ilk defa bir Türk temsilci baÅŸkanlık yapacak. Hem ülkemiz açısından hem Ä°stanbul açısından bunun faydalı olacağını düşünüyorum" dedi. Zirveyle ilgili deÄŸerlendirmede bulunan DedetaÅŸ, "Büyük bir organizasyon, çok köklü bir kurum. Dünya genelinde taşımacılıkta ne olup bittiÄŸini öğrenebildiÄŸimiz pek çok konu iÅŸleniyor. Hem Türkiye hem Ä°stanbul olarak bir kıyaslama oldu" diye konuÅŸtu. Â
“HAYATIN İÇİNE DENÄ°Z TAÅžIMACILIÄžINI KATMAK İÇİN ÇALIÅžMALAR VAR"Â
"Özellikle biz Ä°stanbul olarak deniz taşımacılığında diÄŸer ülkeler içinde neredeyse birinci sıradayız" diyen DedetaÅŸ, "Pek çok konuda rol modeliz. Burası, denizi görünür kılacak projeler üretebileceÄŸimiz bir yapılanma. Ä°stanbul özelinde denizi geliÅŸtirme ve payını artırma yönelik projelerimiz var. 13 ilave hat yaptık. Çevre etki deÄŸerleri bakımından deniz taşımacılığı en düşük diyebileceÄŸimiz deÄŸerlere sahip. Aynı zamanda Ä°stanbul için son derece ikonik, nostaljik ve aslında ulaşımının en keyifli tarafını temsil ediyoruz. Hayatın içine deniz taşımacılığını katmak için çalışmalar var. Özellikle Avcılar gibi, Ä°stanbul'un uzak bölgelerine yeni hatlar açarak. Özellikle raylı sistemlerle entegrasyonu önemsiyoruz. Böylelikle bireysel taşımacılığı Ä°stanbul için azaltabiliriz. Ulaşımda iki unsur var süre ve bütçe. Ä°nsanlar en hızlı ve en ekonomik neresi olacaksa onu tercih ediyorlar" dedi. Pandeminin toplu ulaşıma etkisini deÄŸerlendiren DedetaÅŸ, "Pandemi, birtakım yolculuk alışkanlıklarını deÄŸiÅŸtirdi. Konu, zirvenin de gündeminde. Tüm araçların elektrikli olması toplu ulaşımı nasıl etkileyecek? burada bir paradoks var. Yüzde 85-90 geri dönüş var. Pandemi öncesi yolculukları yakalamada yüzde 10-15 geriye düştük" diye konuÅŸtu.Â
Ä°ETT'YE ULUSLARARASI TOPLU TAÅžIMA ÖDÃœLÃœÂ
UITP birliÄŸindeki Otobüs Komite BaÅŸkan yardımcılığına seçilen Ä°ETT Genel Müdür Yardımcısı Zeynep Pınar Mutlu da "UITP, Ä°ETT için önemli bir kurum. BaÅŸkan yardımcısı olarak seçildim. Dünyadaki örnekleri görmek paydaÅŸlarla bir araya gelmek yeni vizyon kazanmak açısından çok önemli. Yeni dönemde daha aktif rol alacağımızı düşünüyorum. Biliyorsunuz Ä°stanbul'da metro ağı geliÅŸiyor. Ancak otobüsü olan ihtiyaç hiç bitmiyor. Metro olsa da otobüs her yerde olmak zorunda. O yüzden yeni dönemde de otobüs ağırlıklı projelerimiz devam edecek" dedi. Zirvede aldıkları ödülle ilgili de bilgi veren Mutlu, "M4 Metrosuna entegre, Tuzla -Maltepe arasındaki hatlarımızda yaklaşık 120 araçla hizmet veriyorduk. Burada bir optimasyon çalışması yaptık ve araçların neredeyse 3'te 1'ini keserek baÅŸka bölgelerde deÄŸerlendirdik. Bu hem yaptığımız kilometreyi azaltmak hem metro entegrasyonunu saÄŸlamak açısından önemliydi. Bununla jüri özel ödülünü kazardık. O araçları da Ä°stanbul'un farklı bölgelerinde deÄŸerlendirdik" diye konuÅŸtu. Pandemi döneminin etkisiyle ilgili bilgi veren Mutlu, "Pandemi döneminde çok büyük zorluklar yaÅŸasak da vatandaÅŸların en iyi hizmet alması için çalışmalar yaptık. Yeni dönemde de metro sayısı artsa da metroyu destekleyecek projeleri yapmaya devam edeceÄŸiz" dedi.Â
METROBÃœS YOLCUSU BÄ°R MÄ°LYONU AÅžTI
Metrobüste yolcu artışının sürdüğünü ifade eden Mutlu, "Yolcu sayısında bir milyonu aştık. Bir milyonu aşan yolcuyu taşımak çok önemli. Geçen yıl UITP'nin zirvesinde, bu kadar otobüsle ve sıklıkla hizmet verilmesine inanamadılar. Metrobüs kapalı bir sistem, otobüs sayısını arttığınız zaman konvoy oluşuyor. Düşük kapasiteli araçlar yerine yüksek kapasiteli araçlarla sistemi destekliyoruz" değerlendirmesinde bulundu.