Güncelleme Tarihi:
Taşıdığı 144 yolcu ve altı mürettebatla Barcelona-Düsseldorf seferini yaparken Fransız Alpleri'nde düşen Germanwings uçağının sırrı çözüldü.
Soruşturmada gelinen noktaya ilişkin bir basın toplantısı düzenleyen Marsilya savcısı Brice Robin, kokpitte yalnız olan ve kapıyı açmayı reddeden ikinci pilot Andreas Lubitz'in, uçağı kasten düşürdüğünü söyledi. Robin, Marsilya'daki basın toplantısında yaptığı açıklamada, "Pilotun uçağı parçalamak istediği anlaşılıyor" dedi.
Olaydan önceki son 30 dakikaya ait kokpit kayıtlarına ulaşabildiklerini ifade eden Robin, kayıtların ilk 20 dakikasındaki konuşmaların normal konuşmalar olduğunu söyledi. Fransız savcı, "Kaptan pilot uçağı otomatik pilota aldıktan sonra 'Yetki senin' diyerek kokpitten ayrıldı" diye konuştu. Fransız savcı, Alman vatandaşı olduğu belirtilen Lubitz'in, kaptan pilot yokken tek bir kelime dahi etmediğini ve bir düğmeye basarak uçağı düşüşe geçirdiğini söyledi.
YOLCULAR ÇIĞLIK ATTI
Savcı, yolcuların son ana kadar uçağın düştüğünden haberdar olmadığını ancak kayıtların sonunda çığlık seslerinin duyulduğunu belirtti.
Robin, uçağı kullanan pilotun çarpmanın son anına kadar nefes almaya devam ettiğini de söyledi.
"SÖYLEYECEK SÖZ BULAMIYORUZ"
Lufthansa'ya bağlı Germanwings şirketinin CEO'su Thomas Winkelmann, Köln'de düzenlenen basın toplantında, "İkinci pilotun yaptığı şey karşısında söyleyecek söz bulamıyoruz" dedi.
Winkelmann, "olayın hiçbir şekilde engellenemeyeceğini" belirtti.
PSİKOLOJİK TEST YAPILMIYOR
Aynı toplantında konuşan Lufthansa CEO'su Carsten Spohr, "Personelimizi çok çok dikkatli seçiyoruz" dedi. Lubitz'in neden böyle bir şey yaptığına dair öngörüleri olmadığını söyleyen Spohr, pilotlara her yıl yapılan sağlık muayenesinin, psikolojik testleri içermediğini söyledi.
Spohr, bir soru üzerine kurban yakınlarına uluslararası kurallar gereği yapılacak mali yardımın yanı sıra kendilerinin de mali destekte bulunacaklarını belirterek, “Ancak rakamı burada söylemem doğru değil” dedi ve kurban yakınlarına ne kadar tazminat vereceklerini gizli tuttu.
İLK OLARAK NYT DUYURDU
Uçağın karakutuları Fransız uzmanlar tarafından incelenirken, facianın nedenine ışık tutabilecek son iddia ABD'nin saygın gazetelerinden New York Times'dan gelmişti.
Soruşturmaya katılan askeri bir yetkili, gazeteye yaptığı açıklamada, pilotlardan birinin uçak düşerken kokpitin dışında olduğunu iddia etti. Gazeteye konuşan yetkili “Pilot kapıya hafifçe vurdu ve cevap alamadı. Sonra daha sert vurdu ve yine cevap alamadı. Hiç cevap olmadı” dedi. Kokpitin dışında kalan pilot, son çare olarak kapıyı kırmaya çalıştı. Ancak kokpitin kurşun geçirmez, çelik kapısını kırmayı başaramadı.
Uçağın 38 bin feet'ten alçalmaya başlamasından itibaren kokpitle kontrol kulesi arasında hiçbir diyalog geçmedi. Alpler'e çakılması sekiz dakika süren uçaktan acil durum ya da yardım çağrısı yapılmadı. Kokpit dışından sadece telefonla haber verilebilirdi ancak hem yüksek irtifa nedeniyle hem de Alpler'de telefon çekmediği için bu da yapılamadı.
BİRİ DIŞARI ÇIKTI
Soruşturmaya yakın bir kaynak ise AFP'ye yaptığı açıklamada, kokpit kayıtlarında, pilotlardan birinin koltuğunun geri çekildikten sonra kapının açılıp kapandığının duyulduğunu söyledi.
SADECE ALARM SESİ GELDİ
Bir süre sonra kapının çalındığını ve uçak düşene kadar bir diyalog olmadığını belirten kaynak, bu süre zarfında sadece uçağın dağa yaklaştığına dair alarm sesinin duyulduğunu ifade etti.
KAPI BLOKE EDİLİRSE AÇILMAZ
New York Times'da ortaya atılan iddianın ardından açıklama yapan bir Lufthansa yetkilisi, 2001'de 11 Eylül saldırılarının ardından yapılan düzenlemeler uyarınca kokpit kapılarının dışarıdan açılamadığını söyledi. Sözcü, "İkinci pilot dışarıdan kapıyı açabilir. Bunun için şifre var. Ancak içerideki pilot kapıyı bloke ederse, kapı açılmaz" dedi.
İNTİHAR ŞÜPHESİ DİLE GETİRİLMİŞTİ
Avustralya basınına konuşan, Qantas havayolu şirketinin eski güvenlik şefi ve havacılık uzmanı Ron Bartsch, şu an için kesin bir yargıya varılamayacağını ancak pilotun intihar etmiş olma ihtimalinin, "eldeki verilerle ters düşmediğini" söylemişti.
Uçağın izlediği rota ve kuleden gelen çağrılara yanıt verilmemesinin bu ihtimali güçlendirdiğini belirten havacılık uzmanı Bartsch, "Pilot intihara meyilli ise ve bunu yapmışsa, muhtemelen bu konudaki sorulara cevap vermeyeceklerdir" demişti.
"BAŞTA BAYILMA SANDIM AMA..."
Hurriyet.com.tr'ye konuşan tecrübeli bir THY pilotu da son bilgiler ışığında, uçağın kasten düşürülmüş olma ihtimalinin kuvvetlendiğini söylemişti.
Türk pilot, "Başta bayılma diye düşünmüştüm. Ancak kapının, şifreli girişe de izin vermeyecek şekilde bloke edilmesi, geriye intihar olasılığını bıraktı" demişti.
Lufthansa düşen uçağın ikinci pilotunun, Eylül 2013'ten beri Germanwings için çalıştığını ve 630 saatlik uçuş tecrübesi olduğunu açıklamıştı. Airbus A320 ile 6 bin saatlik uçuş tecrübesi olan kaptan pilotun ise 10 yıllık tecrübe sahibi olduğu açıklanmıştı.
MOZAMBİK UÇAĞINI HATIRLATTI
Germanwings faciasıyla ilgili açıklamalar, Mozambik Havayolları'na ait bir yolcu uçağının 29 Kasım 2013'te Namibya'ya düştüğü olayı akıllara getirdi. Uçaktaki 33 kişinin de ölümüne neden olan olayın ardından yapılan soruşturmada; Embraer 190 tipi uçağın, pilotun kasten yaptığı manevralar sonucu düştüğü ortaya çıkmıştı.
31 Ekim 1999'da da Mısır Havayolları'na ait bir uçak New York'tan havalandıktan 30 dakika sonra düştü. 217 kişinin öldüğü olayda uçağı ikinci pilotun kasten düşürdüğü öne sürüldü fakat yeterli kanıta ulaşılamadı.
19 Aralık 1997' de ise Endonezya'dan Singapur'a giderken düşen uçaktaki 100 kişi öldü. Pilotun, işle ilgili sorunlar yaşadığı ve kayıt cihazlarını kapatarak uçağı düşürdüğü iddia edildi.