Güncelleme Tarihi:
Dünyanın üretim üssü olarak görülen Asya’da genç neslin fabrikalarda çalışmak istememesi, şirketleri çalışma ortamını daha ilgi çekici hale getirmeye yönelik uygulamalara itiyor. Amerikan Wall Street Journal gazetesinde yayımlanan bir analize göre, bölgedeki ucuz iş gücüne dayalı modelin değişmesi ve bunun da bir süre sonra tüketim mallarındaki fiyatlara yansıması ihtimali var. 20’li yaşlardaki çalışanların büyük kısmının şirketin eğitim evresinde ayrıldığı, çalışmaya başlayanların ise yalnızca birkaç yıl devam ettiği belirtiliyor.
APPLE OFİSİ GİBİ
Şirketler, sosyal medyanın aracılığıyla küresel kültürün etkisinde kalan ve fabrikalarda çalışmak istemeyen genç neslin ilgisini çekebilmek için bazı düzenlemelere gidiyor. Malezya’da fabrikaları daha çekici hale getirmek için üniforma giyme zorunluluğu kaldırılırken, aynı zamanda Apple ve Google merkez ofislerini baz alarak binalarda daha fazla cam kullanımı, çalışma ortamının güneş alması ve fabrikada müzik yayını yapma gibi yeniliklere başvuruluyor.
YOGA VE DANS DERSLERİ
Bazı fabrikalar ise fiziksel koşulları daha da ilgi çekici hale getirme yoluna gidiyor. Özellikle hazır giyim üretimi yapan bazı fabrikalar, maaşları ve yemek ücretlerini arttırmanın yanı sıra çalışanların çocukları için kreş hizmeti, yoga ve dans dersleri, bowling geceleri ve partiler düzenliyor. Bazı işletmeler kafeteryalarını New York’taki şık bir kahveciye benzer şekilde dönüştürüyor.
ÜCRETLER VE MALİYETLER ARTTI
- Asyalı işçiler için sevindirici olan bu girişimler maliyetlerin artmasıyla sonuçlanıyor. Bölgede büyük üretim üslerine sahip olan Barbie bebeklerin üreticisi Mattel ve Nike geçtiğimiz dönemde işçilik giderleri nedeniyle ürün fiyatlarını arttırma kararı aldı. Birleşmiş Milletler verilerine göre; Vietnam’da fabrika işçilerinin ücretleri 2011’den bu yana iki kattan fazla artarken, Çin’de ise 2012-2021 arasında yüzde 122 artış gösterdi. Uzmanlar, şirketlerin lojistik ve altyapı sorunları nedeniyle geçmişin aksine fabrikalarını daha ucuz bölgelere taşıyarak yeni duruma yanıt veremeyeceği görüşünde. Önümüzdeki yıllarda tüketim mallarının fiyatlarının ve tüketim alışkanlıklarının değişeceği öngörülüyor.