Oluşturulma Tarihi: Eylül 10, 2007 00:00
Fransız ajansı AFP, Türk mallarının Ermenistan’a yolculuğunun hikayesini yazdı. Gürcistan’da paravan şirketler aracılığıyla el değiştiren beyaz eşya ve elektronik cihazları Erivanlılar kapışıyor: "Malın nereden geldiği değil, kalitesi önemli" diyorlar.
TÜRKİYE’nin sınırları kapatmasına rağmen Ermenistan’a kamyonlar dolusu Türk malı eşya gidiyor. AFP’nin röportaj-haberinde, iki ülke arasındaki tarihi ve diplomatik gerginliklere rağmen Ermenistan’a akın akın Türk mallarının gittiği belirtiliyor. "Ermenistan karayollarında son süratle giden Türk malı eşya yüklü kamyonlar, Ermenilerin mal satın alma arzusunun tarihsel bir husumetten daha önemli olduğunu gösteriyor" diye yazıyor ajans. AFP’nin konuştuğu Suren adlı 32 yaşındaki Erivanlı, kısa süre önce Türk malı bir çamaşır makinesi almış, "Benim için önemli olan malların kalitesi ve fiyatıdır, nereden geldiği değil" diye konuşuyor. Ambargonun Gürcistan yoluyla delindiğini belirten AFP, bu durumu şöyle anlatıyor:
KAMYON KUYRUĞU
"Türk sınırına sadece 25 kilometre mesafede bulunan Erivan, kamyonlar için pek uzun yol değil. Ancak, Türkiye’nin Ermenistan’a ambargo uygulaması ve sınırları kapatması yüzünden, bunun yerine daha uzun ve dolambaçlı bir yolu takip ederek, beyaz eşya, inşaat malzemesi gibi malları Gürcistan üzerinden taşıyorlar. Mallar Gürcistan’da resmen el değiştiriyor. Gürcü aracılar ya da Türk ihracatçılar tarafından kurulan paravan şirketler bu malları Ermenistan’a ulaştırıyor. Türk malı taşıyan kamyon ve tırlar Gürcistan - Ermenistan sınırında bazen bir kilometreden uzun kuyruklar oluşturuyor."
Ermeni yetkililer de bu ticaretten haberdar. Ermenistan Ticaret Bakanlığı’nın dış ticaret müsteşarı Gagik Koçaryan, "Bugün Ermenistan’da epey miktarda Türk malı bulunuyor. Beyaz eşya, elektronik ev aletleri, inşaat malzemeleri, giyim ve kağıt ürünleri Ermenistan’da en çok satılan Türk mallarından. Geçen yıl Türk malları satışında yüzde 40 artış oldu. Tüketiciler, satın aldıkları eşyaların nereden geldiğine aldırış etmiyorlar. İnsanlar markaya göre alışveriş ediyor ve hangi ülkenin malı olduğuna bakmıyor, hatta birçoğu bilmiyor" diye konuşuyor.