Güncelleme Tarihi:
İtalya Sivil Savunma Kurumu Başkanı Franco Gabrielli, Temsilciler Meclisi Çevre Komisyonunda yaptığı bilgilendirme konuşmasında, "Devletin elinde bir İtalyan, bir Türk çözümü var. Türkiye, 40 milyon dolarla en uygun teklifi sundu" dedi.
Concordia'nın sökümü için 13 teklif aldıklarını anımsatan Gabrielli, en uygun teklifin Norveç'ten geldiğini ancak buranın mesafe nedeniyle kapsam dışı kaldığını belirtti.
Franco Gabrielli, İtalya'dan teklif veren limanlardan Palermo'nun uygun olmadığını, geminin 13 Ocak 2012'de kalkış limanı olan Civitavecchia'nın ise 200 milyon dolarlık teklifinin Türkiye'nin 40 milyon dolarlık teklifinin karşısında kategori dışı kaldığını ifade etti. İtalya'dan Piombino ve Cenova limanlarının söküm operasyonu için yakın teklifler verdiklerini ancak Piombino'nun yakın olmasına rağmen, yeterli alanı olmadığını söyledi.
Türkiye'nin, 25 yıldır İtalyan askeri gemilerinin söküm işlerini üstlendiğini hatırlatan Gabrielli, sökümün İtalya'da yapılmasından yana olduğunu fakat enkazı dahi henüz kaldırılamamış gemi için yapılan masrafların yüksek olduğuna dikkati çekti.
Bakan, Türkiye fikrine karşı
Gabrielli'nin açıklamalarının ardından Radio24'e konuşan Çevre Bakanı Gianluca Galletti, "Ben bu konuda oldukça kararlıyım. Concordia, İtalya'da sökülmeli. Bu trajedi bizim denizimizde oldu. Kurbanlarımız var, ekonomik ve çevresel zararlar söz konusu. Concordia'nın söküm işlemleri ülkemize ekonomik fırsat da sunacaktır" dedi.
Costa Concordia'nın sahibi Carnival grubunun, gemiyi istediği yere götürme hakkına sahip olduğunu ifade eden Galletti, dev kruvaziyerin Türkiye'ye taşınmasının riskli olacağını savundu.
Carnival şirketinin geminin taşınmasına ilişkin rapor ve tekliflerini kendilerine sunacağını, buna göre de incelemelerini yapacaklarını aktaran Bakan Galletti, daha önce söz verdikleri üzere geminin taşınmasının yazdan önce halledilmesinin kendisini de memnun edeceğini kaydetti.
Adını Parbuckling yönteminden alan 19 saatlik tarihi bir operasyonla geçen eylül ayında yan yatık konumdan dik hale getirilen dev kruvaziyerin taşıyıcı "Vanguard" gemisiyle havaların düzeldiği dönemde söküm için belirlenecek uygun limana çekilmesi planlanıyor.
Costa Concordia kruvaziyeri, 4 bin 200 yolcu ve mürettebatıyla 13 Ocak 2012'de Civitavecchia kentinden kuzeybatıdaki Savona kentine doğru akşam saatlerinde başladığı seyrinde, Toskana bölgesi sahillerindeki Giglio Adası açıklarında kayalıklara çarparak kaza yapmıştı. Kazanın ardından gemi, yaklaşık 20 ay boyunca adaya paralel yatık şekilde kalmış, 17 Eylül 2013'te "Parbuckling" operasyonuyla doğrultulmuştu.