Oluşturulma Tarihi: Ağustos 22, 2009 13:35
Independent gazetesi, “Avrupa demiryolu tarihinin en ünlü tren hizmeti” olarak tanımladığı Orient Express hattından kalan son bölümün de yıl sonunda kapanacağını bildirdi.
Gazetede verilen bilgiye göre, 126 yıl önce Paris-İstanbul arasında işlemeye başlayan Orient Express şu anda sadece her gece Viyana-Strazburg hattında çalışıyor. Orient Express’in son vagonu 12 Aralık sabahı saat 8.59’da Ren kıyısındaki Strazburg’a ulaştığında, efsanevi yolculuğun 126 yıllık tarihi de sona ermiş olacak ve tren, yeni bir girişimci çıkmadığı taktirde roman,
sinema ve seyahatnamelerde yaşayacak.
Yataklı vagonlarıyla Georges Nagelmackers’in 1882’de kurduğu Orient Express’in seferleri 20’nci yüzyıl içinde özellikle savaşlar nedeniyle kesintiye uğradı. Seferlere en büyük darbeyi 1977 yılında Türkiye’deki terör nedeniyle İstanbul bölümünün iptal edilmesi vurdu. En gelişkin anında hat, İstanbul’dan Suriye’ye kadar yolcu taşıyordu. İstanbul’un devreden çıkarılmasından sonra Orient Express Paris ve Bükreş arasında işlemeye devam etti. 2001 yılında ise Viyana’dan sonraki doğu bölüm iptal edildi. Bu, demiryolu romantiklerini Viyana-Strazburg arasında yaklaşık bin kilometrelik hatta sıkıştırdı. Independent, Avrupa’nın Noel’den önce devreye girecek olan yeni demiryolu çizelgesinin doğu ve batıyı birleştiren eski bir hatta yaşam hakkı tanımamasının seyahat severler arasında şaşkınlık yarattığını yazdı.
Avrupa’da Venedik Simplon Orient Express adındaki, 1920’lerden kalan lokomotif ve vagonlarla hizmet veren lüks bir tren servisi Calais-Paris-Venedik arasında işlemeye devam ediyor. Kişi başına 1500 sterlinden fazla ücretiyle söz konusu sefer, seyahat çizelgelerinde “EuroNight” treni olarak görünen geleneksel Orient Express’ten farklı konumda bulunuyor.
Seyahat severlere kötü haberi veren Thomas Cook Timetable adlı yayını derleyen John Potter, “Paris ile bağlantılı bölüm iptal edildikten sonra Orient Express’in kapatılmasının kaçınılmaz olduğu kanısındayım” dedi. Yayının eylül sayısında yer alan bilgilere göre Avrupa’da “turistik ve kültürel amaçlı” birçok “gece treni” daha iptal edilme olasılığıyla karşı karşıya. Buna gerekçe olarak yüksek maliyetler, azalan talep olarak gösterildi. Kış ve kar turizmi tutkunlarının tercih ettiği Paris’ten Alplere gece yolculuğu yapan Rail Europa’nın “Kar Treni” seferleri de iptal edilecek.
Orient Express’in son yolculuğuna katılacağını belirten demiryolu uzmanı Christian Wolmar ise demiryolunda Rönesans çağı yaşanırken önemli bir Orta Avrupa hattının korunamamasının utanç verici olduğunu, hızlı trenlerin kır ve kentlerde unutulmaz yolculuklara imkan sağlayan buharlı lokomotiflerin yerini tutamayacağını bildirdi.