Oluşturulma Tarihi: Mart 15, 2001 00:00
Dünyada ilk uçak kaçırma olayı 1931 yılında Peru’da kaydedildi. Uçak kaçırma eylemlerinin bazıları tarihlerine göre şöyle sıralanıyor:
Şubat 1931: Tarihteki ilk hava korsanlığı Peru’da kaydedildi.
Temmuz 1948: Asya kıtasındaki ilk hava korsanlığı eylemi... Makao’dan Hong Kong’a giden Cathay (Kıtay: Çin) Pasific Catalina uçağı, Çinli 4 korsan tarafından kaçırıldı. Kaptan pilot ve ikinci pilot öldürüldü, uçak denize çakıldı, mürettebatla 25 yolcu ve korsanlar öldü.
Nisan 1958: „Küba mekiğinin“ başlaması: Küba Havayolları’na ait bir uçak Meksika’nın başkenti Mexico’ya kaçırıldı, onun ardından bu eylemi sadece 48 saat içinde birkaç Küba uçağının daha Mexico’ya kaçırılması izledi.
Ağustos 1960: SSCB’de ilk hava korsanlığı vakası... Bilgiler gizli tutulduğundan, korsanlığın nasıl geliştiğine dair hiçbir haber verilmedi.
Temmuz 1968: Araplar ile İsrail arasında ilk eylem... Üç Arap, Roma’da İsrail Havayolları El Al’a ait uçağı ele geçirerek Cezayir’e uçurdu.
Eylül 1970: Filistinli 3 gerilla, Amerikan Trans World Airlines (TWA), İsviçre uçağı Swissair, İngiliz uçağı BOAC (British Overseas Airways Company) uçaklarını kaçırdı. Tarihteki bu hava korsanlığı eyleminde, 3 uçak birden Ürdün’e indirildi. Tüm rehineler, hapisteki Filistinli gerillalar karşılığında serbest bırakıldı. 3 boş uçak, havaalanında gerillalarca havaya uçurularak paramparça edildi.
Eylül 1974: Vietnam yolcu uçağı, yalnız hareket eden korsanca kaçırıldı. Korsanın 2 el bombasını patlatmasıyla uçak, 70 yolcuyla denize gömüldü, kurtulan olmadı.
Temmuz 1976: İki Filistinli ile iki Avrupalı hava korsanı, Air France’a ait Airbus’u Uganda’ya kaçırdı. Ölen kimsenin olmadığı eylemin yapıldığı Airbus’ta 12 kişilik mürettebatla 244 yolcu vardı.
Şubat 1978: Kıbrıs Rum kesiminin Larnaka havaalanında iki Arap gerilla bir uçağa el koydu. Hava korsanlarıyla müzakereler sürerken, Mısırlı komandolar uçağa operasyon düzenlemeye kalkıştı. Rum güvenlik güçleri buna karşı çıktı ve çıkan çatışmada 15 Mısırlı öldürüldü.
Ocak 1985: İki Lübnanlı Şii, 153 yolcusuyla Atina’dan kalkan TWA uçağını kaçırdı. Eylem, 16 gün sonra Beyrut havaalanında sona erdi, ancak olayda 1 kişi öldü, 39 Amerikalı serbest bırakıldı.
Haziran 1985: Filistinliler, bir Mısır uçağını Malta’ya kaçırdı. Mısırlı komandolar uçağa operasyon düzenledi ve bu operasyon 59 kişinin ölmesine yol açtı.
5 Eylül 1986: Filistinli hava korsanlarının, Karaçi’de bindikleri Pan Am Boeing 747 uçağındaki 400 yolcu ve mürettebatı rehin almaları üzerine, 16 saat sonra düzenlenen operasyonda 22 kişi öldü.
5 Nisan 1988: Silahlı Araplar, Kuveyt Havayolları’na ait Boeing 747 uçağını kaçırdı. Uçak kaçırma olayı 20 Nisan’da Cezayir’de sona erdi, ancak bu arada iki Kuveytli öldü.
26 Ocak 1990: Silahlı 4 kişi, İran Havayolları’na ait bir Boeing 747’yi kaçırmaya çalışırken, güvenlik kuvvetleri tarafından havadayken öldürüldü.
20 Ağustos 1990: Aeroflot Tu-154 tipi uçağı 92 yolcusu ve 10 kişilik mürettabatıyla Karaçi’ye kaçırmak isteyen 11 kişi, Sovyet güvenlik güçlerine teslim oldu.
2 Ekim 1990: Hava korsanları, Çin Havayolları’na ait, içinde 94 yolcu ve 10 kişilik mürettabatı bulunan bir Boeing 737’yi ele geçirdi, ancak uçak Guangzhou’ya inerken düştü ve 128 kişi öldü.
10 Ekim 1990: İçinde 204 yolcusu ve 17 kişilik mürettebatı bulunan Tayland Havayolları’na ait bir Airbus, iki Burmalı genç tarafından kaçırıldı. Gençler Kalküta havalimanında teslim oldu.
Mart 1991: Pakistanlı hava korsanları Singapur Havayolları’na ait bir uçağı 114 yolcusuyla kaçırdı. Singapurlu komandolar, uçağa operasyon düzenledi, operasyonda 4 hava korsanı da öldürüldü.
18 Mart 1993: Etiyopya’nın doğusunda, kaçırılan Etiyopya Havayolları’na ait uçağa düzenlenen operasyonda hava korsanlarından ikisi ve bir yolcu öldürüldü.
25 Ekim 1994: Rostov’a giden, içinde 27 yolcu bulunan Yak-40 tipi uçak kaçırıldı. Komandoların uçağa operasyon düzenlemesi üzerine hava korsanı kendini havaya uçurdu.
23 Kasım 1996: Kaçırılan Etiyopya Havayolları’na ait uçağın Hint okyanusuna düşmesiyle 50 kişi öldü.
10 Mart 1997: Tayvanlı bir gazeteci, üzerine benzin dökerek bir Tayvan uçağını Çin’e uçmaya zorladı.2
4 Mayıs 1998: Pakistan Havayolları’na ait uçak ülkenin güneyinden kalkışından sonra kaçırıldı. Hindistanlıymış gibi davranan Pakistanlı yetkililer, Haydarabad havalimanındaki kısa bir çatışmanın ardından üç hava korsanını yakaladı ve 29 rehinenin serbest kalmasını sağladı.
23 Haziran 1998: İberya Havayolları’na ait Boeing 727 tipi uçağı kaçıran hava korsanı, uçağı İspanya’nın Valencia kentine indirdi ve 131 rehineyi serbest bıraktıktan sonra teslim oldu.
9 Ağustos 1998: Tupolev TU-154 tipi uçak içindeki 97 yolcusuyla Sibirya’nın Ust-Ilimsk kentinden kaçırıldı.
28 Ekim 1998: Bir Çin uçağının pilotu, kendi uçağını Tayvan’a kaçırdıktan sonra bunun nedenini, Çin’deki yaşamdan hoşnut olmaması şeklinde açıkladı.
12 Nisan 1999: İçinde 46 kişi bulunan Kolombiya uçağı, Marksist gerillalar tarafından kaçırıldıktan sonra ücra piste indirildi. Yolcular ve mürettabat buradan kaçırıldı.
23 Temmuz 1999: „Havada süzülmek isteyen“ bir kişi, Japon jumbo jetini içindeki 517 yolcusuyla kaçırdı. Hava korsanı yakalanmadan önce pilotu bıçaklayarak öldürdü.
19 Ekim 1999: İstanbul’dan Kahire’ye giden ve içinde 47 yolcu bulunan Mısır Havayolları’na ait uçak kaçırıldıktan sonra Londra’ya indirildi.
24 Aralık 1999: Katmandu’dan Yeni Delhi’ye giden Hint uçağı 5 hava korsanı tarafından yolcu-mürettebat 183 kişiyle kaçırıldı. Sorun, Hint hükümeti yetkililerinin araya girmesiyle Afganistan’ın güneyindeki Kandahar kenti havalimanında çözüldü. 25-26 Aralık’ta korsanlar 28 rehine ile bıçaklanmış bir kişiyi teslim etti. Hint yetkilileri, 3 Müslüman Keşmirli gerillayı salıvermeyi kabul edince, korsanlar, 31 Aralık’ta Kandahar havalimanında tüm rehineleri serbest bıraktılar.
6 Şubat 2000: Afganistan’da Kabil-Mezar-ı Şerif seferini yapan Ariana havayollarının Boeing 727 uçağı, çelişik açıklamalara rağmen tahminen 6 korsan tarafından kaçırıldı. Korsanların, Taliban’a muhalif, sürgündeki Devlet Başkanı Burhaneddin Rabbani’ye bağlı olan Herat İli’nin eski valisi İsmail Han’ın hapisten çıkarılmasını talep ettikleri bildirildi. 173 yolcu taşıyan uçak, Taşkent-Aktyubinsk-Moskova üzerinden Londra’ya geldi. Korsanlar, kadın-çocuk ve tedaviye muhtaç kişilerden toplam 33 yolcuyu serbest bıraktı.
14 Eylül 2000: Katar Havayolları’na ait Doha-Amman seferini yapan Airbus A300 tipi yolcu uçağını kaçıran Iraklı korsan, Suudi Arabistan yetkililerine teslim oldu.
14 Ekim 2000: Cidde-Londra seferini yaparken Suudi kökenli iki hava korsanı tarafından Suudi Arabistan Havayolları’na ait Boeing 777 tipi bir yolcu uçağı kaçırılarak, 105 yolcu ve mürettebatıyla Bağdat’a indirildi. Suudi Arabistan yönetimine muhalif olduğu belirtilen hava korsanları, Saddam Havaalanı’nda yolcuları serbest bırakarak teslim oldu.
31 Ocak 2001: Kolombiya’da 34 kişinin bulunduğu bir uçak, Bogota’dan Neiva kentine giderken kaçırıldı. Uçağı kaçıran hava korsanı, pilot ve bir yolcu tarafından etkisiz hale getirildi.(aa)
İLGİLİ HABERLER
•• Korsanlar Çeçenistan'daki savaşın sona erdirilmesini istedi
• Uçağın arka kapısından 15 kişi kaçtı
• Çeçenler: "Olayla hiçbir ilgimiz yok"
• Pilotlar kendilerini kokpite kilitledi
• Korsanlar Çeçenistan'daki savaşın sona erdirilmesini istedi
• Uçakta bulunan Türk yolcuların listesi
• Uçakta bulunan yabancı yolcuların listesi
• Türkiye'de uçak kaçırmaların kronolojisi
• Dünya'da uçak kaçırmaların kronolojisi
• Bayram iznine geldiler kaçırıldılar