Güncelleme Tarihi:
Türkiye mart ayından başlayarak, Karadeniz’e savaş gemileri için giriş yasağı koymuştu. Geçen sürede Karadeniz henüz istikrara kavuşmadığı için, Türkiye kendi güvenliğini göz önünde bulundurarak yeni bir uygulamaya geçti. Buna göre,
1 Aralık 2022 itibariyle, İstanbul ve Çanakkale boğazlarından geçiş yapacak ticari gemilerden genişletilmiş P&I sigortası talep edileceği Amerikan Bloomberg tarafından duyuruldu.
MOSKOVA’DA PANİK
Sigorta konusundaki haber Moskova’da büyük yankı buldu. Rusya, boru hatları dışından petrol ihracatının büyük kısmını tankerlerle Karadeniz ve Türkiye Boğazları üzerinden gerçekleştirdiği için, yeni ek sigorta koşulu Moskova’da paniğe yol açtı.
YAPTIRIMLARA TAKILDI
Petrol tankerlerinden talep edilen genişletilmiş sigorta, İngiltere’de Londra merkezli P&I sigorta birliği tarafından sağlanıyor. İngiltere ise Ukrayna Savaşı yüzünden Rusya’ya geniş çaplı yaptırımlar uyguladığı gibi, 5 Aralık’ta petrol taşıyan Rus tankerlerine sigorta hizmeti vermeyi keseceğini ilan etti. Yaptırımlara takılan sigorta yüzünden petrol ihracatı tehlikeye giren Rusya, acilen kendi sigorta şirketini kurma adımı attı.
RUS ŞİRKETE SİGORTALATACAKLAR
“Rusya ulusal tamamlayıcı sigortası” adı verilen şirket, 750 milyar ruble (yaklaşık 12 milyar dolar) sermayeyle kuruluşunu açıkladı. Ayrıca Rusya Merkez Bankası’nın bu şirkete açık çek verdiğini duyurdu. Çarşamba günü Moskova’da gemilere genişletilmiş ek sigortayla ilgili oldukça çelişkili açıklamalar yapan Rusya Ulaştırma Bakanı Yardımcısı Aleksander Poşivkin, Türkiye’nin herhangi resmi beyanı olmamasına rağmen “Türkiye Rusya’nın milli genişletilmiş ek sigorta şirketimizin poliçesini tanıyor” dedi.
ÇİN TANIMIYOR
Poşivkin, Türkiye’nin yanı sıra Çin ve Hindistan’ın da Rus sigortasını tanıdığını belirtse de, Çin’in özellikle Rus bayrağı altındaki tankerlerin sigortasını tanımadığı anlaşıldı. Çin, Rusya’nın Batıyla ihtilafında Moskova’dan yana duruş sergiliyor görünmesine rağmen gemilerden P&I tipi Lloyd sigortası talep ettiği ortaya çıktı.