Benim minik şirin oyuncağım

Güncelleme Tarihi:

Benim  minik şirin oyuncağım
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 14, 2007 00:00

Haberin Devamı

1958 Temmuz’un da “ Adana” yolcu gemisi Vezüv yanardağının eteklerinde ki Napolilimanınasüzülürkenkarada gördüğümrengarenk minnacık otomobilleri10 yaşında ki aklımla bir oyuncak olarak algılamıştım. O kadar küçük ve şirinlerdi ki. Gemiden inince parkta ki bir tanesinin yanına giden ağabeyimön tekerlek karoserini kaldırmaya çalışırken “ Anne bakne kadar hafif, benden de hafif” diye  coşkuyla bağırmıştı. İtalyasavaş yaralarını yeni sarmaya başlamıştı. Marshall yardımı sayesinde ayakta durabiliyordu.

Özellikle Güney İtalya yoksulluktan kırılıyordu. Çizme60’lı yılların başında yaşanacak büyük ekonomik patlamanın arifesindeydi. Sonradan dokuz yıl süre ile bu patlamaya tanık olacaktım.Ve o büyük kalkınmanın simgesiher zaman için “ Benim minik şirin oyuncağım” olarak kalan FİAT 500 otomobiliydi. Aslında böyle bir otomobiliBenito Mussolini savaş döneminde hayal etmiş, Hitler’inVolkswagen ( Halk Otomobili) nin benzerinin tasarımını çizdirmek için girişimlerde bulunurkenNazi istilasına uğramıştı ülke. FİAT 500 piyasaya sürüldüğündebüyük ilgi gördü. İtalyanlar içine girmekte zorluk çekseler de , ayakları uyuşsa da,her sarsıntıda kafalarını  tavana vursalar daayaklarını yerden kesen bu küçükyaratıktan memnundular. Çünküo bir simgeydi.

Yıllarca da simge olarak kalacak hatta efsane olacaktı.1958 yılında İtalya’dasadece 370 bin buzdolabı,72 bin çamaşır makinesi ve 100 bin binek otomobili vardı. 1955 yılında FİAT 600 piyasaya sürülmüş ama İtalyanlara pahalı gelmişti. 1957’de daha ekonomik olan FİAT 500 ile birlikte İtalya’da kalkınma start aldı. 1959 da ilk paralıoto yol Milano ile Bologna arasında açıldı. Amaç 10 yıldatüm Çizme’yi saran bir oto yol ağını tamamlamaktı ve tamamlandı da.  Bu Güneyle Kuzey İtalya’yı birleştirdi. Tabii Güneyden Kuzeye göçü de körükledi. Vasıfsız güneyli işçilerkuzeyde  eğitildi, fabrikalar ardı ardına açıldıSanayi de “ Made in İtaly” modasının engellenemez çıkışı ile ülke bir anda zenginleşmeye başladı. Bugünlere getirildiBütün bu yaşananlarda FİAT 500 maskot haline geldi.

Her ailenin bir FİAT 500’ü evin kapısında park etmesi adeta bir zorunluluk kabul edildi. 1975’e yani üretimine son verilmesine kadar tam 3 Milyon893 bin 294  FİAT 500’ün  12 değişik türü trafiğe çıktı. Bugün İtalya’da 407 binFİAT 500 hala sokaklarda caddelerde kıskandırırcasına  geziniyor. Ayrıcalıkları taşıt vergisinden muaf olmaları , ama düşük hız yüzünden paralı yolları girmeleri yasak. Geçtiğimiz  4 Temmuz’daTorino’daFİAT 500’ün yeni ve modernversiyonu tanıtıldı. FİAT yönetimiülke ekonomisine büyük katkısı olanbu minik şirin oyuncak gibi otomobili saygıyla anmak için50. yıldönümünde yenilenmişini piyasaya sürmeye hazırlanıyor. Belki geleceği fazlasıyla gören İtalyan tasarımcılar yeni birpetrol krizi arifesinde  umutlarını yüzde yüz ekonomik FİAT 500’e bağlıyorlar.          

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!