Güncelleme Tarihi:
Şimdi 4 Haziran ‘da Kahire ‘de yapacağı konuşma tartışılıyor.
Gerçek konuşma budur diyenler var.
Beyaz Saray ‘ın basın sekreteri Robert Gibbs henüz bu konuşmanın yapılacağı ülke ve şehir konusunda başkan tarafından kesin karar verilmediğini ileri sürüyor...
Bu açıklama TBMM’de B.H. Obama’nın yaptığı konuşmanın İslam Dünyası’na bir sesleniş olmadığını kanıtlıyor..
Bu Türkiye ve sayın Tayyip Erdoğan ‘ın İslam Dünyası’nı temsil etmediği anlamını mı taşımaktadır ?
Bilmiyoruz ..
Bildiğimiz tek konu Mr.Robert Gibbs’in İslamDünyası tabiriyle Mısır ‘ı ve konuşmanın yapılması için yönetimi Kahire’deki El-Ezher Cami’sine yönlendirdiği doğrultusundadır .
El –Ezher Cami İslam dünyasının çok yakından tanıdığı kutsal bir mekandır .,(1)
Öte yandan Mısır’da etkili olan “Müslüman Kardeşler “ örgütünün “ Sünni “ olması ve bu camide yapılacak bir konuşmanın İslam ‘ın Sünni kesimi tarafından farklı algılanabileceği endişesini de taşımaktadır .
Adı geçen diğer mekan ise El Akmar Camii’dir .(2)
Bu camii de Fatimi (3) geleneğini taşımaktadır.
Bu koşullar altında B.H. Obama ‘nın Mısır ‘da yapacağı konuşmanın nerede yapılması gerektiği büyük bir tartışma konusu olduğu kadar ; ne söyleyeceği ve hangi mesajları vereceği de ayrı bir merak konusudur .
Mısır’da doğan ve tüm ortadoğuda ,özellikle de Filistin’de etkisi artık Hamas iktidarı ile kanıtlanmış olan “Şeriat “ isteyen Müslüman Kardeşler örgütü’nün nasıl bir mesajı duymak isteyeceği bilinmektedir.
Eğer B.H: Obama Fatimi geleneğinden gelen camiilerden birinde bir konuşma yaparsa bu konuşmanın İran ‘a bir mesaj göndermek anlamını taşıyacağına kesin gözüyle bakılmaktadır .
ABD ‘nin ortadoğuda barış mesajını iletmek istediği kitleler arasında önemli bir cephe olan Müslüman Kardeşler , Taliban ve El Kaida ötesinde Sünni Wahabi geleneğini taşıyan Sudi Arabistan ‘ın yaklaşımı da önemsenmektedir.
(1) El-Ezher Camisi : Kahire’deki ilk cami ve ilk dini bilimler okuluydu ve yapımından bugüne kadar hep önemli bir yer tutmuştur. Fatımi (Şia ) halife El-Muiz tarafından yaptırılmıştır. 972 yılında yapımı tamamlanan cami, 989 yılında “okul” statüsü kazandı ve Fatımiler’in içinde bulunduğu İsmaili Şii ilahiyatına göre eğitim vermeye başladı. Zaman içerisinde barındırdığı İslam ilim adamşları sayesinde el-Ezher, İslam dünyasının en önemli merkezlerinden biri haline geldi. El-Ezher Camisi, pek çok genişletme ve restorasyon çalışması geçirdi.Camii avlusunun üç tarafında, “Korint” sütun başlıklı İslam öncesi kolonlarla taşıtılan sütunlar ,Helen ve Roma uygarlığının ve hatta Kadim Mısır Dininin izlerini taşımakta olduğu da söylenmektedir.
(2) El-Akmar Camisi, Fatımi kentinin merkezinde, önceleri büyük bir Fatımi sarayının konumlandığı alanda yer alır. Halife El-Emir’in veziri Memun el-Bataihi tarafından yaptırılmıştır.
(3) Fatimi Devleti : 909-1171 yılları arasında Kuzey Afrika, Mısır ve Suriye’de hüküm süren bir Şiî devletidir. Fâtımî Devleti, Müstansır Billâh’ın zamanında (1036-1094) en geniş sınırlarına ulaştı. Müstansır’ın ölümüyle çöküşe geçen Fâtımîler, el-Adit (1160-1171) döneminde Kudüs Haçlı Krallığı ile Halep ve Şam Atabeyi Nusrettin Zengî’nin denetimine girdi. El-Adit’in ölümünden hemen sona erdi.