Güncelleme Tarihi:
Otapan, Türkiye'den sonra hiçbir ülke tarafından temizlenmek ya da satın alınmak üzere kabul edilmediği için geri dönmek zorunda kalmıştı.
Eski yük gemisi, Hollanda'da asbestten arındırılacak ve sökülecek. Söküm ve temizlik masraflarını hükümet karşılayacak, ancak bu işlemlerin hangi tersanede yapılacağı henüz kesinleşmedi.
1965 yılında Rotterdam'da inşa edilen Otapan adlı yük gemisine, yapısındaki asbestin çevreye ve insan sağlığına verebileceği zarar nedeniyle 1999 yılında Amsterdam limanında el konulmuştu.
Bir Meksika şirketine ait olan gemi uzun süre Amsterdam limanında demirli kaldıktan sonra bu yıl İzmir Aliağa'da özel bir şirkete satılmış, Temmuz ayı sonunda Türkiye'ye hareket etmişti. Ancak resmi belgelerde, geminin yapısında bir ton asbest bulunduğu bildirilmesine karşılık, gerçekte bu sayının 55 ton dolayında olduğu sonradan öğrenilmişti.
Yapısındaki asbest miktarının bildirilenden fazla olduğunun anlaşılması üzerine çevre örgütlerinin de desteği ile gemi, Türk karasularına sokulmayarak, Akdeniz'de bekletilmiş, eylül sonunda tekrar Hollanda'ya doğru hareket etmişti.
PROBA KOALA
Öte yandan Hollanda için Otapan'dan sonra ikinci "sorunlu yük" taşıyan gemisi Probo Koala'nın Estonya'dan ayrılmasına izin verildiği bildirildi.
Probo Koala, Hollanda'ya ait bir şirketin zehirli atıklarını taşıdığı için geçen aydan beri Estonya'da tutuluyordu.
Geminin hareketine, taşıdığı yüke ilişkin örneklerin araştırılmak üzere alınmasından sonra izin verildiği bildirildi.
Probo Koala, Ağustos ayında kimyasal ve petrol atığı içeren 500 ton dolayında zehirli çöpü Batı Afrika ülkelerinden Fildişi Sahili'nin başkenti Abidjan çevresine bırakmış, bırakılan bu atık 8 kişinin ölümüne, on binlerce kişinin de zehirlenmesine yol açmıştı.
Trafigura Beher BV adlı, merkezi Amsterdam'da bulunan çok uluslu bir Hollanda firmasına ait gemideki atıkların, şirket tarafından Hollanda'da yarım milyon Avro tutacak temizleme işlemi yerine, 15 bin avroya Fildişi Sahili'ndeki bir yerel şirkete satıldığı öğrenilmişti.