Güncelleme Tarihi:
Rum Yönemiti'nin Baf'a Eyfel'i gölgede bırakacak büyüklükte dev bir Afrodit heykeli dikme projesi, Güney Kıbrıslı sanatçıları ayağı kaldırdı. ‘Kaba, saldırgan ve kitsch’ olduğunu savunan Rum sanatçılar, ortak bildiri yayınlayıp ‘Heykel, Helen kültür mirasımıza darbe vuracaktır’ dedi.
Güney Kıbrıs Hükümeti'nin Baf'a, Eyfel Kulesi'ni gölgede bırakacak büyüklükte dev bir Afrodit heykeli dikme projesi Rum sanatçıları kızdırdı..
Rum Güzel Sanatlar Odası (EKATE), dev heykel fikrini, Turizm Bakanı'na hakarete varan ağır ifadelerle eleştirdi. 112 yıl önce sanat tarihinin utanç abidesi olarak niteledikleri Eyfel Kulesi'nin yapımına karşı çıkan 300 Fansız aydının manifestosunu andıran bir çıkış yapan Rum sanatçılar, Afrodit heykelinin adanın kültür mirasına ağır bir darbe vuracağını öne sürdüler.
Projeden vazgeçilmesini isteyen Rum sanatçılar önceki gün yayınladıkları bildiride şöyle dedi: ‘Turist çekmeyi amaçlayan bu proje, adi, barbarca, hastalıklı, tuhaf, kışkırtıcı, zevksiz, zavallı, kaba, gaddar, uygunsuz, grotesk, saldırgan, haddini aşan, ucuz, anlamsız ve kitsch bir fikirdir. İnsanoğlu, mağara devrinden beri çevresi ve kaygılarıyla örtüşen bir estetik arayışı içinde olmuştur. Helen uygarlığı da incelik, denge ve doğal çevreye saygıyla örülmüştür. Dev Afrodit heykeli, tarihsel dengeyi yıkacak ve Ada’nın kültürel tarihi için büyük bir yıkım olacaktır.'
Bildiriye öfkelenen Turizm Bakanı Nikos Rolandis ise, Eyfel Kulesi yapılırken de benzer tepkilerin gösterildiğini anımsatarak ‘Bunların hiçbirini dikkate almıyorum’ dedi. Afrodit heykelinin, aşk ve güzellik tanrıçasının doğum yeri olduğuna inanılan Baf'a dikilmesi planlanıyor. Afrodit'in denizin köpüklerinden çıkarak ayak bastığına inanılan kayalar (Gavur Taşı) Güney Kıbrıs'ın en önemli turizm merkezlerinden birini oluşturuyor.
Eyfel Kulesi'ni de istememişlerdi
PARİS'in sembolü olan ve yılda ortalama 6.5 milyon turist tarafından ziyaret edilen 324 metre yüksekliğindeki Eyfel Kulesi'nin yapımına da karşı çıkılmıştı.
Fransız Devrimi'nin 100'üncü yıl kutlamaları çerçevesinde açılan bir fuar için dikilen kuleye aralarında Alexandre Dumas Jr, Charles Gounod, Joris-Karl Huysmans, Charles-Marie Leconte de Lisle, Guy de Maupassant, Sully Prudhomme ve Paul Verlaine'in de bulunduğu aydınlar şiddetli tepki göstermişti.
Yazar ve sanatçılar, manifesto yayınlayarak Eyfel Kulesi'ni, bir makinacının ticari fantezisinin ürünü olan, kentin tüm sanatsal değerlerini aşağılayan tiksindirici bir metal yığını olarak nitelemişlerdi.
Protestocu yazarlardan bazılarının fikri daha sonra değişmiş ve yazılarını ‘Eyfel Kulesi’nin görünmediği tek yer olarak' tanımladıkları Eyfel Kulesi'ndeki kafeteryada yazmaya başlamışlardı.