3 hata üst üste geldi

Güncelleme Tarihi:

3 hata üst üste geldi
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 07, 2010 00:00

Hollanda Kaza İnceleme Komisyonu, 25 Şubat 2009’da Amsterdam’da düşen 5’i yolcu 9 kişinin öldüğü THY uçağının nihai kaza raporunu açıkladı: Uçak, bozuk radyo altimetre, pilotaj ve kule hatasından düştü.

Haberin Devamı

DÜŞEN THY UÇAĞININ FOTOĞRAFLARI

AMSTERDAM’ın Schiphol Havaalanı’na iniş sırasında düşen Türk Hava Yolları’nın (THY) Boeing 737-800 tipi “Tekirdağ” uçağı ile ilgili nihai kaza raporu açıklandı. Hollanda Kaza İnceleme Komisyonu, oto pilot sisteminin yanlış bilgi veren radyo altimetreden aldığı bilgilerle hareket ederek uçağı, “stall” yani süratsiz bıraktığını, üç pilottan oluşan uçuş ekibinin de bu yanlış bilgiyi hızla değerlendirememesi sonucu kazanın oluştuğunu açıkladı. Olayda, Amsterdam Schiphol Havalimanı Hava Trafik Kontrol Merkezi’nin de uçaktan hızlı yaklaşma talep etmesinin pilotların iş yükünü artırdığına vurgu yapıldı.
Pas geçmeleri gerekiyordu
İstanbul’dan 128 yolcu 7 mürettebat ile kalkan ve Amsterdam’ın Schiphol Havalimanı’na iniş sırasında pist başına 1.5 kilometre mesafede tarlaya düşen Boeing 737-800 tipi “Tekirdağ” uçağı kazası hakkında hazırlanan raporun tamamlanması sonrasında basın toplantısı düzenlendi. Kazayı araştıran Hollanda Havacılık Emniyet Kurulu Başkanı Pieter van Vollenhoven, kazanın oluşmasında sol tarafta yer alan radyo altimetre sisteminden gelen yanlış bilgilerin etkili olmasına dikkat çekerek, “Son derece istisnai talihsiz koşullar bir araya gelerek kaza meydana gelmiştir. Pilotlar 500 feet’te (150 metre) durumu fark ederek uçağı kurtarmaya çalıştılar. Böyle bir durumda pas geçmeleri gerekiyordu” dedi.
Raporda, oto pilot sisteminin yanlış bilgi alarak gaz kollarını en geriye çekip uçağın süratsiz kalmasına neden olduğuna dikkat çekildi. Raporda, pilotların bu süre içinde check-list olarak adlandırılan kuralları okuyarak uçağı inişe hazırladıkları ancak durumu çok geç fark ettikleri belirtildi. Uçağı yeniden hızlandırmaya çalışırken gaz kollarının pilotlar tarafından açıldığı, ancak pilotların gaz kollarından ellerini çekmesiyle sistemin yanlış bilgi alarak itiş gücünü minimuma indirdiği, bu durumun da 500 feet yani 150 metre yükseklikteki uçağın kurtarılmasına yetmediği belirtildi.

Haberin Devamı

Rapordaki öneriler

Toplam 228 sayfadan oluşan raporda imalatçı Boeing, Amsterdam Hava Trafik Kontrol Merkezi, THY ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün (SHGM) alması gereken önlemler şöyle sıralandı:
BOEING: İmalatçı, 737 serisi yolcu uçaklarında radyo altimetrenin çalışma sistemini gözden geçirmeli. Uçakta sağ ve solda bulunan iki farklı radyo altimetrenin yanlış bilgi vermesi durumunda pilotlara nasıl ikaz edileceği konusunu yeniden ele almalı.
KULE: Kazada THY uçağı normalden daha kısa bir yaklaşma rotasıyla getirildiğinden, olması gerekenden yüksek ve hızlı kalmıştır. Pilotlar yüksek hızı azaltmaya ve alçalmaya çalışırken gelişen olayı fark etmemiştir. Yaklaşma mesafesi yeniden planlanmalı.
THY ve SHGM: Pilot eğitimindeki standartlarını yeniden gözden geçirmeli, süratsiz kalma durumundaki prosedürler yeniden hazırlanmalı.

Haberin Devamı

THY’den rapora 2 itiraz

THY yazılı açıklama yaparak, rapordaki iki maddeye itiraz etti.  “Yaklaşmanın istikrarlı olup olmaması kazanın oluşumunda etken değildir” ve “Ekibin stall ikazı alındıktan sonra uçağı kurtarabileceği” iddialarına yanıt verilen açıklamada şöyle denildi: “Ekibin anında müdahalesine rağmen, otomatik gaz sistemi gaz kollarını beklenmedik bir şekilde geriye çekmiştir. Otomatik gaz sistemini devreden çıkaran ekip, gazı ikinci kez açmış, ancak yetersiz yükseklik nedeniyle kaza önlenememiştir.”

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!