Güncelleme Tarihi:
İŞTE FOTOĞRAFLARI
Çanakkale Kara Savaşları'nın yaşandığı Gelibolu Yarımadası Tarihi Milli Parkı'nda daha önce Anzak Yolu'nda yaşanan kriz, bu kez Conkbayırı Yolu'nda ortaya ?ıktı. Bir ay önce asfaltlanan yoldaki kot farkını kapatmak ve genişlik kazandırmak amacıyla iş makineleri kullanılarak yapılan ?alışmalar sırasında şehitlerin kemikleri ortaya ?ıkarken, bu durum tepkilere yola?tı. Gelibolu Yarımadası Tarihi Milli Park Müdürlüğü'nce Karayolları ekipleri'ne yaptırılan genişletme ?alışmalarının bir ?ivi dahi ?akılırken izin alınması gereken Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu'nun bilgisi dışında yapıldığı bildirildi.
Gelibolu Yarımadası Tarihi Milli Parkı'nda tek yönlü olarak hizmet veren Kabatepe Mevkisi'ndeki eski Jandarma İskelesi ile Conkbayırı arasında kalan 4 kilometrelik yol, bir ay önce ihaleyi kazanan özel bir şirket tarafından asfaltlandı. Ancak, yarımadanın diğer yollarında olduğu gibi eski asfalt kazınmadan üzerine dökülen yeni asfalt her iki tarafta da yarım metreye yaklaşan kot farkını ortaya ?ıkardı. Gelibolu Yarımadası Tarihi Milli Park Müdürlüğü, olası bir trafik kazasını önlemek amacıyla Karayolları ekiplerine kot farkını kapatmak i?in yolun sağına ve soluna ?ıkma asfalt malzemesiyle dolgu yaptırıp yola genişlik kazandırdı. Fakat genişletme ?alışması i?in yolun her iki tarafı iş makineleriyle kazıldı. Ortaya şehit kemiklerinin ?ıkması başta Avustralya Çanakkale Konsolosu Peter Rennert olmak üzere tarih?ileri ve ziyaret?ileri kızdırdı. Konsolos Rennert, durumu Vali Orhan Kırlı'ya bildirdi. Vali Kırlı, bunun üzerine bölgeye giderek bir inceleme yaptı. Olayın, Konsolos Rennert tarafından Avustralya hükümeti yetkililerine bildirildiği ve daha önce Anzak yolunda olduğu gibi Avustralya'nın Türk Dışişleri Bakanlığı'na nota verebileceği ileri sürüldü.
KEMİKLER MİLLİ PARKTA
Yaklaşık 20 gündür süren yol genişletme ?alışmaları sırasında ortaya ?ıkan ?ok sayıda şehit kemiği Gelibolu Yarımadası Milli Park Müdürlüğü'nde muhafaza altına alındı. İki torba dolusu kemiğin tutanak altına alındığı ve belirlenecek bir şehitliğe gömüleceği belirtildi. Bu arada yol ?alışması nedeniyle iş makinelerinin kazdığı yerlerde yapılan detaylı aramalarda halen şehit kemiklerine rastlandığı görüldü.
KURUL ?YELERİ B?LGEDE İNCELEME YAPTI
Gelibolu Yarımadası Tarihi Milli Parkı Tarih Danışma Kurulu ?yeleri Selim Meri?, Gürsel Akıngü? ve Cemalettin Yıldız iş makineleriyle yapılan ?alışmalar sırasında kemiklerin ortaya ?ıktığı bölgede incelemede bulundu. İş makineleriyle yapılan ?alışmalara tepkilerini dile getiren üyeler, Avustralya'nın Lone Pine anıtının ön tarafında da şehit kemiklerine rastladı. Gazetecilere kemikleri göstererek tepkisini dile getiren alan kılavuzu ve Tarih Danışma Kurulu üyesi Cemalettin Yıldız, "Şu an Çanakkale Savaş alanları Arıburnu bölgesinde Kanlısırt ve Şehitler Tepesi arasında bulunuyoruz. Burada 19 Mayıs 1915 gecesi büyük bir destan yazılmıştı. İstanbul ?niversitesi'nden gelen tıbbiyeliler ile bir gecede binlerce zayiat verildi. Bu şehitlerimize kabir ve mezar yapamadık. Siperler onların kabri olmuştur. Fakat, daha sonra torunları olarak bizler onları ziyarete geleceklere yol a?arken siperlerde onların kemiklerini rahatsız ettik. Burada savaşın izlerine yapılan bu tahribatı protesto ediyorum. Bu şehitlerimize yapılan ayıptır" dedi.
İŞ MAKİNELERİNİ BEKLEMİYORLARDI
Alan Kılavuzları Derneği Başkanı Selim Meri? ise Kırmızı Tepe Mevkisi'nde yine yol genişletme ?alışması nedeniyle iş makinesinin zarar verdiği bir servi ağacını göstererek, şunları söyledi:
"Buraya atılan bı?ak sadece bu ağaca ve Kırmızı Tepe'nin kenarına atılan bir bı?ak değildir. Aynı zamanda Çanakkale'nin tarihine atılan bı?aktır. Burada ?arpışan kahramanlar bir destan yazmışsa bu fedakarlığın ötesinde, düşmanlarına 'Hep buradayız. Burada kalacağız. Kim gelirse gelsin, bekliyor olacağız' diyorlardı. Mustafa Kemal'in askerlerini, gen?lerini ve ?ocuklarını bekliyorlardı ama, maalesef bu iş makinelerini kesinlikle beklemiyorlardı."
KURUL ÇALIŞMADAN HABERSİZ
Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu Başkanı, Yıldız Teknik ?niversitesi ?ğretim ?yesi Prof.Dr. ?lkü Altınoluk da yarımadada yapılan yol ?alışması i?in izin alınmadığını doğruladı. Altınoluk, ?alışma yapılabilmesi i?in kendilerine Çevre ve Orman Bakanlığı'ndan proje gelmesi gerektiğine dikkati ?ekerek, "Ancak, bize gelen bir şey yok. Yapılan ?alışmalardan haberdar değiliz" dedi.
ANZAK YOLUNDA DA AYNI KRİZ YAŞANMIŞTI
Gelibolu Yarımadası Tarihi Milli Parkı'nda Çanakkale Kara Savaşları'nın 90'ıncı yıldönümü törenleri öncesinde 2004 yılı sonunda Kabatepe Tanıtım Merkezi'nden başlayıp Büyük Anafarta Köyü'ne kadar uzanan ve 'Anzak Yolu' olarak bilinen 6.5 kilometrelik Anafartalar Sahil Yolu'nun yapımı da Avustralya ile krize neden olmuştu. Çalışmalar sırasında Anzak Koyu ?evresinin doğal görünümün tahrip edildiğini ve Anzak askerlerin ait kemiklerin ortaya ?ıktığını ileri süren Avustralya hükümeti Türkiye'ye nota vererek ?alışmaların durdurulmasını istemişti. 90'ıncı yıldönüm törelerinin ardından devam etmesi gereken ?alışmalar, Avustralyalılar'ın proje üzerinde yapılmasını istedikleri değişiklik talebi nedeniyle halen tamamlanamadı. Avustralyalılar atalarına saygısından yola kazma dahi vurdurmazken, Eski Jandarma İskelesi ile Conkbayırı arasındaki yola Milli Park Müdürlüğü'nün talimatıyla Karayolları'nın iş makineleri sokularak şehitlerin aziz hatıraları hi?e sayıldı ve bölge talan edildi. Tek yönlü yolda adeta bir duble yol ?alışması yapılıyormuş?asına yolun sağ ve sol tarafları kazılarak yer yer ü?er metre genişletildi.