VW'de kim suçlu

Güncelleme Tarihi:

VWde kim suçlu
Oluşturulma Tarihi: Ekim 01, 2015 10:31

VW'de kim suçlu

Haberin Devamı

Egzoz gazı değerlerini gerçek salınımdan düşük göstermek amacıyla dizel motorlu araçlara hileli yazılım yükleyen VW’de suçlu kim araştırması başladı. Şirket içinde yoğun bir soruşturma yürütülüyor. Motor geliştirme ve egzoz bölümündeki birçok çalışanın ifadeleri alınıyor ve raporlar hazırlanıyor. 



Soruşturma sonucu, hileli bilgisayar programında parmağı bulunduğu şüphesiyle birçok menejer zorunlu izne gönderildi. Bunların başında Araştırma Bölümü Başkanı Heinz Jakob Neusser geliyor. Neusser, hileli bilgisayar yazılımının yasak olduğunu 2011 yılında yönetime ihbar eden şirket içindeki teknisyenin ifadesi üzerine zorunlu izne gönderildi. Teknisyenin, Neusser’i ihbarını ciddiye almamakla suçladığı bildirildi. Zorunlu izne gönderilen öteki menejerler ya hileli yazılıma katılmak ya da haberi olduğu halde müdahale etmemekle suçlanıyor. İzne gönderilen menejerler motor geliştirme ve egzoz bölümünden. 

SKANDAL İÇİN İLK RAPOR

VW’nin 5 kişilik yönetim kurulu, skandalın suçlularını bulmak için yeni CEO’su Matthias Müller başkanlığında dün toplandı. Toplantıya ilk ara rapor sunuldu. VW yönetimi sorumluları bulmak için ‘yoğun bir aydınlatma süreci’ başlattıklarını açıkladı. Hileli yazılım programına 2005 ve 2008 yıllarında VW’nin Wolfsburg’taki merkezinde motor geliştirme bölümünde karar verildiği sanılıyor. VW denetleme kurulu üyesi ve Aşağı Saksonya Eyaleti Ekonomi Bakanı Olaf Lies, hileli yazılımla suç işleyen sorumlu yöneticilerin yargı önünde hesap vermeleri gerektiğini söyledi. 



BAŞKAN BİLİYORDU

Alman Çevre Yardım Kuruluşu (DUH) Müdürü Jürgen Resch, istifa eden VW yönetim kurulu eski başkanı Martin Winterkorn’un skandaldan önceden haberi olduğunu söyledi. Berlin’de görev yapan yabancı gazetecilerin toplantısında konuşan Resch şöyle dedi:
“Daha skandalın başındayız. Skandal şimdilik sadece VW’yi kapsıyor. Ama buna diğer otomobil şirketleri de girecek. Egzoz gazı değerleriyle oynandığını Winterkorn biliyordu. ABD bir yıl önce test sonuçlarını VW’ye yazarak, açıklama istedi. VW yönetimi ve Winterkorn bunu ciddiye almadı. Eğer ciddiye alıp, ABD’ye sattıkları manipülasyonlu araçları geri çağırsaydılar, bu skandal patlamaz ve çok daha ucuza mal olurdu. Ancak ABD, ‘Bu araçların 2016 modellerinin ABD’ye ihracatını yasaklayacağım’ deyince, VW hileli bilgisayar programı yerleştirdiğini kabul etti. Ama bir yıl boyunca hep bazı oyunlarla salladı.”

ALMANLAR KAYGILI

Skandalın VW'ye maliyetinin ise çok yüksek olacağı hesap ediliyor. Henüz toplu davaların açılmadığı, ancak ABD'nin açacağı toplu davaların VW'ye 20 milyar dolar tazminata mal olacağı tahmin ediliyor. Bazı uzmanlar ise hileli yazılımlı araçlar için en yüksek cezanın araç başına 21 bin 800 dolar olduğundan hareketle, cezanın daha düşük olabileceğini hesaplıyor. Almanlar ise VW skandalından sadece VW markasının değil, Alman sanayisinin de zarar gördüğü görüşünde. Almanya Maliye Bakanı Wolfgang Schaeuble, “VW eskisi gibi olmayacak” dedi.



BELGELERİ İNCELİYORUZ

Savcılık, merkezi İngolstadt’ta bulunan VW’nin yan kuruluşu Audi’ye de soruşturma açmaya hazırlanıyor. İngolstadt Başsavcısı Wolfram Herrle, Audi’ye soruşturma açmak için inceleme başlattıklarını açıkladı. Başsavcı, “Soruşturmaya karar vermek için tüm belgeleri inceliyoruz” dedi. VW yönetimi, Audi’nin de dizel motorlu bazı modellerinde egzoz gazı değerleriyle oynandığını, dünya çapında 11 milyon manipüle araç sattıklarını itiraf etmişti.

HANGİ ÜLKE NE KADAR

VW, hangi ülkeye ne kadar hileli yazılımlı araç sattı? 
- Fransa: 900 bin. 
- Almanya: 2.8 milyon. 
- ABD: 500 bin. 
Belçika 400 bin. 
- Avusturya: 360 bin. 
- İsveç: 200 bin. 
- İsviçre: 130 bin.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!