Güncelleme Tarihi:
Pferschyinin Türkiyede yaşayan kızı Astrid von Schelle bıraktığı 1714 adet negatif ve 1293 adet basılmış fotoğraftan oluşan arşivin İstanbul Modern Sanat Müzesine bağışlandığı bildirildi.
İstanbul Modern Sanat Müzesi Handan Şenköken, 1894 -1984 yılları arasında yaşayan Othmar Pferschyinin belge fotoğrafının Cumhuriyet dönemindeki ilk ve en önemli temsilcilerinden biri olduğunu belirterek, genç Türkiyenin yenilenen yüzünü tüm dünyaya tanıtmak için ülkemizi dolaşarak çektiği binlerce fotoğrafın büyük bir bölümünün kızı Astrid von Schell tarafından İstanbul Modern sanat müzesine bağışlandığını söyledi.
Türkiyenin görsel tarihi olarak da nitelenebilecek Pferschyi arşivinin Engin Özendesin küratörlüğünde iki ayrı sergiyle bugüne kadar İstanbul Modern ve Ankara Palas Devlet konuk evinde sergilendiğini anımsatan Şenköken, Avusturya Lisesi Mezunları Derneği ve Türkiyenin Viyana büyük elçiliğinin girişimleri sonucu bu kez de Viyana müzesinde sanatseverlere sunulduğunu belirtti.
Serginin açılışını yapan Türkiyenin Viyana başkonsolosu Sedat Önal, fotoğraf sergisinin Türkiyenin modernleşme çabasının ne kadar enerjik, kapsamlı ve dinamik olduğunu ortaya koyduğunu dile getirerek, "Mustafa Kemal Atatürk liderliğinde gerçekleştirilen reformlar gerçekte devrimin karakterini oluşturuyor. Çünkü bu reformlar kısa sürede uygulamaya konulduğu ve bir takım iniş çıkışlara rağmen Türkiyenin kuruluş ilkelerine hep bağlı kaldı' dedi.
Konuşmasında Türkiyenin modernleşme çabalarının bugün de güncelliğini koruduğuna işaret eden Önal, Özellikle ABDdeki 11 Eylül terör eylemlerinin ardından doğu ile batı arasında ortaya çıkan sorunlarla Türkiyenin deneyimlerinin her zamandan daha fazla anlam kazandığını kaydetti.
Avusturya Lisesi Mezunları Derneğinin, Türkiyenin Viyana büyük elçiliği ve İstanbul Modern Sanat müzesi işbirliğiyle açılan 'Türkei Modern ' (Modern Türkiye) fotoğraf sergisinin Viyana müzesinde halka açık olarak 9 Kasıma kadar açık kalacağı bildirildi.
Kent merkezindeki Viyana müzesinde bugün açılan "Türkei Modern" fotoğraf sergisini çok sayıda Türk ve Avusturyalı sanatsever ilgiyle izledi.
PFERSCHYNİN TÜRKİYE MACERASI
Kurtuluş savaşının ardından kurulan genç Türkiye Cumhuriyeti, kurucusu Mustafa Kemal Atatürkün, kadın erkek eşitliği, kadın hakları, latin harflerinin kabulü gibi reform çabalarıyla döneme damgasını vurmaktadır.
Modernleşme atılımını ve ortaya çıkan öz güveni fotoğrafçılıktan daha iyi aktarabilecek bir araç yoktur. Ancak profesyonel fotoğraflara piyasada kolayca rastlanmadığından Avusturyanın Graz kenti doğumlu Othmar Pferschy bir fırsat yakalar.
İstanbulda yaşamakta olan Avusturyalı fotoğrafçı Pferschy, Türk olmayanlara çalışma yasağı bulunmasına rağmen 1935 yılında dönemin Devlet Basın Ajansı olarak anılan Basın Yayın Genel Müdürlüğü tarafından 'Kemalist Türkiye' ve 'Fotoğraflarla Türkiye' gibi yayınlar için fotoğraf çekmekle görevlendirilir.
Perschy, tüm Türkiyeyi karış karış gezer. Yeni iktidarın merkezi Ankarada teknik ressamlar ve ticaret okulu öğrencileri, Türk ulusunun egemenliğine sadık gençlik, devrimi yaşayan canlı İstanbul, aynı zamanda da arkeolojik açıdan görülmeye değer yerler, arkaik manzaralar, kültürel çekim merkezleri, balıkçılar ve köylüler.
Avusturyalı sanatçının fotoğrafları milyonlarca kez broşürlerde, takvimlerde, kartpostallarda ve pulların üstünde yer alarak, yayılır. Perschyi bu arada, Türkiyede evlenir ve bu evlilikten bugünkü ismiyle Astrid von Schell adında bir kızı olur.
Halen Antalyada Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olarak yaşamını sürdüren Astrid von Schell, babasının kendisine miras olarak bıraktığı 1714 adet negatif ve 1293 adet basılmış fotoğrafı İstanbul Modern Sanat müzesine bağışlayarak günümüzdeki "Modern Türkiye fotoğraf sergisi" için ilk adımı da atmış oldu.