Güncelleme Tarihi:
Türkiye İhracat?ılar Meclisi (TİM), şubat ayı ihracat rakamlarını, Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) ile birlikte düzenledikleri basın toplantısıyla İstanbul ?niversitesi Ulaştırma ve Lojistik Yüksek Okulu Avcılar Kampusu'nda düzenledikleri basın toplantısıyla a?ıkladı. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın telekonferansla katıldığı toplantıya, Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen, TİM Başkanı Oğuz Satıcı, UND Başkanı Tamer Din?şahin ve TOBB Ulaştırma Lojistik Sektör Meclisi Başkanı Çetin Nuhoğlu'nun da aralarında bulunduğu ?ok sayıda ihracat?ı ve ulaşım sektörü temsilcisi katıldı.
T?ZMEN:"HER AY İTHALAT RAKAMLARINI DA AÇIKLAYACAĞIZ"
Tüzmen, burada yaptığı konuşmada, Türkiye'nin aramalı ithalatının olduk?a yükseldiğini, yerli aramalı kullanılması gerektiğini belirterek, daha akıllı ithalat yapılmasının şart olduğunu söyledi. Şubat ayında ithalatın 14 milyar dolar düzeyinde ?ıkmasını beklediklerini ifade eden Tüzmen, bundan sonraki süre?te her ay a?ıklanan ihracat rakamları gibi ithalat rakamlarını da a?ıklayacaklarını kaydetti. Tüzmen, ihracatın ithalatı karşılama oranının şubat ayında yüzde 70'ler düzeyine geldiğine dikkat ?ekerek, genel ortalamanın gittik?e yükseldiğini dile getirdi.
Türkiye'nin gittik?e kabaran enerji ithalatının olduğunu belirterek, 3.5-4 milyar doların enerji ithalatına harcandığını, bu yıl ise enerji ithalatının 35-40 milyar dolar seviyelerinde olmasını beklediklerini kaydetti.
"LOJİSTİKÇİLER HİÇ BİR ZAMAN ESARETE GELEMEZ"
Tır i?inde hazırlanmış kürsüden konuşma yapan Tüzmen, tır i?ine konulan ve lojistik sektörünün yaşadığı kota sorununu sembolize eden pranga ve zincirleri eline alarak, "Lojistik?iler hi?bir zaman esarete gelemez, Türkiye gibi" diyerek, zincirleri kırdı.
Tüzmen, bütün sektörün el birliğiyle Türkiye'nin haklı kota mücadelesini hem AB ülkelerinde hem de diğer ülkelerde sonuna kadar götürmeleri gerektiğini söyledi.
YILDIRIM: "TAŞIMACILIK SEKT?R? BAŞARILI DURUMDA"
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, telekonferans aracılığıyla yaptığı konuşmada, ulaşım sektörünün ve ihracatın önemine değinerek, AKP iktidarı döneminde ulaştırma alanında ger?ekleştirdikleri ?alışmaları anlattı. Yıldırım, ihracat?ıların ulaşım sıkıntısını ?özmek amacıyla üretim merkezleri, Organize Sanayi Bölgeleri'ni demiryollarına, deniz yoluna bağlanmasının önemine değinerek, bu yönde ?alışmaların devam ettiğini söyledi.
Yıldırım, yaşanan olumsuz şartlara rağmen taşımacılığın ihracat ve ithalattan aldığı payı artırmayı başardıklarını belirterek, Türkiye'de taşımacılık sektörünün her türlü engellemeye rağmen başarılı bir durumda bulunduğunu ifade etti. AB yolunda taşımacılığın her türlü şartta rekabet gücünü artırmak hedefinde olduklarını belirten Binali Yıldırım, engellerin olmadığı, tamamen serbest ve kotasız taşımacılığın yaygınlaştırılması i?in başlatılan harekete de Bakanlık olarak destek verdiklerini bildirdi.
SATICI: "T?RKİYE FAKİRLEŞTİREN ENFLASYON YAPIYOR"
TİM Başkanı Oğuz Satıcı da, Türkiye'de ihracat?ıların bir limanının olmadığını, İzmir limanı konusunda kara nakliyecilerinin kendi sıkıntıları gibi tavır koyması gerektiğini söyledi. Satıcı, ihracat?ılarla, karayolu taşımacılarının etle tırnak gibi olduklarını vurgulayarak, kotasız taşımacılık i?in verilen mücadelede ulaştırma sektörünün yanında olduklarını ifade etti. Satıcı, Türkiye'nin fakirleştiren bir ihracat yaptığını ve artık zenginleştiren bir ihracat ger?ekleştirebilmek i?in doğru teşhisin konulması gerektiğini vurguladı.
DİNÇŞAHİN: "TAŞIMACILIĞA Y?NELİK ENGELLER ARTTI
UND Başkanı Tamer Din?şahin ise, Türkiye'nin 43 bin ?ekici sayısıyla Avrupa'nın en büyük ve modern taşıma filosuna sahip olduğunu söyledi. Türkiye'nin uluslar arası karayolu eşya taşımacılığı sektörünün, toplam yatırımının 5 milyar doları ve yan sektörleriyle birlikte istihdam hacminin 400 bini aşan bir yapıda olduğunu belirten Din?şahin, ihracat yapılan ülkelere yıllık 1 milyon ihra? seferi yaptıklarını kaydetti.
Sektörün yaşadığı bütün zorluklara rağmen gelişmeye devam ettiğine işaret eden Din?şahin, taşımacılık sektörüne uygulanan "tarife dışı ve rekabeti bozan" engellerin de arttığını vurguladı. Din?şahin, engellerin başında nakliyecilerin tabi tutulduğu ge?iş belgesi kotaları geldiğini dile getirerek, 57 ülkeden 43'ünün Türkiye'ye, kendi ülkelerine yönelik ya da ülkeleri üzerinden transit ger?ekleştirilen taşımalar i?in ge?iş belgesi kotası uyguladığını kaydetti. Din?şahin, "?lkelere yönelik ihracatımız hızla artarken; bu ülkeler tarafından Türk nakliyecilerine tahsis edilen ge?iş belgesi kotalarında aynı oranda artışlar ger?ekleşmemektedir" dedi.
Mal taşımacılığındaki 1 günlük gecikmenin, ticaret hacmini yüzde 1 oranında azalttığını aktaran Din?şahin, kotaların zamanından önce tükenmesinden dolayı yeni siparişlerin alınamaması, yetersiz kota nedeniyle ortaya ?ıkan ek taşıma maliyetlerini ve uzayan taşıma sürelerinin olumsuz yansımalarının sektörü rekabet?i olmaktan ?ıkardığını söyledi. Din?şahin, bunun toplam ihracata yıllık 5 milyar dolar kayıp olarak yansıdığını vurguladı.
Çetin Nuhoğlu ise, bu yılın haksızlığa karşı bir hareket yılı haline geldiğini, kotalar yüzünden iş?ilerin, sanayicilerin zor durumda kaldığını belirterek, kota sorununun Türkiye'nin yabancı sermaye a?ısından da zor durumda bıraktığını söyledi. Kota probleminin Türkiye ekonomisinin sorunu olduğuna dikkat ?eken Nuhoğlu, kotanın bir engel ve miktar kısıtlaması olduğunu, buna karşı mücadele etmek gerektiğini ifade etti.
Konuşmaların ardından, Tüzmen ve diğer katılımcılar, tır i?inde yaşanan sorunları sembolize eden zincirlerle toplu fotoğraf ?ektirdi.