Türkiye'ye ototrenle yolculuk

Güncelleme Tarihi:

Türkiyeye ototrenle yolculuk
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 08, 2008 16:25

İzin mevsiminin başladığı şu günlerde Türkiye'ye seyahat etmenin diğer bir imkanı da ototren yolculuğu. Merkezi Münih'te bulunan Optima Turizm Şirketi tarafından düzenlenen tren seferleri Avusturya'nın Villach kentinden Edirne'ye yolcu ve araç taşıyor.

Haberin Devamı

TÜRKİYE’YE otomobilli yolcu taşıyan Optima treninin ilk seferi 3 Mayıs’ta Avusturya’nın Villach kentinde başladı. Biz de içinde 102 araç ve 180 yolcu bulunan trenle yolcularla birlikte seyahat ettik. Yol boyu çogunlugu emekli gurbetçilerden oluşan izincilerle söyleşide bulunduk, kendilerine yolculuk izlenimlerini sorduk.

Önce seyahatla ilgili bazı bilgiler:

Avusturya’dan sonra ilk önce Jesenice sınır kapısından Slovenya’ya giren tren, sırasıyla Hırvanistan, Sırbistan ve Bulgaristan topraklarından geçtikten sonra Türkiye’ye ulaşıyor. Kapıkule’den giriş yapan yolcular trenden inmeden pasaport kontrolü yapılıyor. Pasaport kontrolünden sonra tekrar hareket eden tren, yaklaşık 30 saat süren yolculuktan sonra Edirne’nin ‘Ayşekadın’ tren istasyonudaki son varış noktasına ulaşıyor. Burada arabalarını vagonlardan indiren yolcular, Optima trenleri için özel olarak hazırlanmış sahada triptik ve gümrük işlemlerini yaptırıyorlar. İşlemleri biten yolcular karayoluyla gidecekleri istikamete devam ediyorlar.

Başta Almanya’dan olmak üzere Avrupa’nın çesitli kentlerinden Villach’a gelen izinciler, araçlarını kapalı vagonlara yüklüyor. Yolda ihtiyaç duyulan malzemeler alındıkan sonra otomobil vagonları kilitleniyor ve Edirne’ye varıncaya kadar açılmıyor. Bu nedenle yanında bulundurulması zorunlu olan kimlik ve pasaportların araçta unutulmaması özenle vurgulanıyor. Diğer yandan yolda alınması gereken ilaçların da beraberinde bulundurulmasına dikkat edilmesi gerekiyor. Trenin restoran bölümünde sınırötesi et ve süt mamülleri yasaya tabi olduğundan kısıtlı şekilde yiyecek servisi yapılıyor. Çorba, makarna, patates çipsi gibi yiyecekler bulunuyor. Hertürlü içecek temin etmek ise mümkün. Bu nedenle yolcuların yolda ihityaç duydukları yiyecekleri yanında getirmeleri tavsiye ediliyor.

KONTROLLER

Sınırlar geçilirken pasaport kontrolleri yapılıyor ve bu arada lokomotifler değişiyor. İlk pasaport ve gümrük kontrolü Slovenya’dan Hırvatistan’a geçilirken yapılıyor, Tüm seyahat boyunca Hırvatistan, Sırbistan ve Bulgaristan giriş çıkışlarında trene binen görevliler kısa sürede pasaport kontrollerini yapıyor, Güzergah boyunca hiç bir ülkede vize zorunluluğu artık bulunmuyor. Kapıkule sınırkapısına gelindiğinde trene binen polis memurları pasaportları topluyor ve bilgisayar üzerinden kontroller yapıldıktan sonra tren tekrar Edirne’ye hareket ediyor.

TREN KALKIŞ GÜNLERİ

Mayıs sonuna kadar Cumartesi ve Salı günleri olmak üzere haftada iki sefer düzenleyen Optima, Haziran ayından itibaren hemen hemen her gün karşılıklı olarak sefer yapacak. 10 Kasım'a kadar hizmet verecek olan Optima ototreni, yüksek sezonda günde birkaç kez sefer düzenleyecek.

ÜCRETLER

Büyük çaptaki araçlar için özel vagonlar bulunan ototren ücretleri, binek otoları için tek yön 249, yüksekliği 1.80 metreyi bulan araçlar için ise 289 Euro olarak belirlenmiş. Kişi başı yolcu ücretleri ise kuşetli veya yataklı olmak üzere, kabinde kalacak yolcu sayısına göre tek yön 126 Euro ile 376 Euro arasında değişiyor. 0-12 yaşlarındaki çocuklara yüzde 50 indirim uygulanıyor.

DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR

Türkiye’ye otomobil ile gidecek olanlar için ototren, karayoluna göre oldukça rizikosuz ve sakin bir yolculuk imkanı sunuyor. Bir yanda sınırlarda bekleme sıkıntısından kurtulurken, diğer yandan benzin ve dinlenme istasyonlarında rastlanan istenmeyen olaylardan uzak duruluyor. Ayrıca akaryakıt, konaklama, otoban ve tünel ücretleri ile duruma göre trafik cezası tehlikesi bulunmayan ototren yolculuğu nispeten daha ekonomik bir alternatif oluşturuyor. Ancak tren yolculuğunda da dikkat edilmesi gereken noktalar var. Bunların en önemlisi arabada değerli eşya bırakılmaması. Vagonlara otomobil ile girerken ve çıkarken çok dikkat edilmesi. Kişi emniyetine özen gösterilmesi. Yeterli miktarda su ve yiyecek alınması. Trendeki suyun tasarruflu kullanılması. Yeni hizmete sokulan vagonlarda bulunan vakumlu tuvaletlerin kullanımında talimatlara uyulması. Trenlerde sağlık ekibi bulunmadığı ve klima olmadığı hesap edilerek, özellikle ağır kalp rahatsızlığı bulunanların tren seyahatten önce doktoruna danışması

VİLLACH’A NASIL GİDİLİR?

Avusturya’nın Villach kentinden kalkan ototrene ulaşmak için Almanya’dan gidecek olanlar Avusturya’ya Münih veya Passau üzerinden geçebilirler. Münih’ten gidecek olan izinciler Salzburg istikametine giden A8 numaralı otobanı takip etmeleri gerekiyor. Avusturya’ya girdikten sonra Salzburg hizasında Almanya’dan gelen otobanın devamı olan A10 numaralı otoban üzerinden doğruca Villach’a ulaşılıyor. Villach çıkışı gösteren her kavşakta ototren işaretlerini gösteren levhalar bulunuyor. Bu levhalara dikkat edilerek Optima treninin kalktığı Autozug2 isimli istasyona varılıyor. Özellikle kuzeyden gelen sürücülerin tercih ettiği A3 ile ulaşılan Passau güzergahından Avusturya’ya girenler ise önce Linz yönüne, daha sonra A1 numaralı otobanı takip ederek Salzburg’a geliyor. Buradan itibaren ise yine Münih’ten olduğu gibi A10 numaralı otobanı takip ederek Villach’a ulaşıyor.

TÜRKİYE’DEN SON TREN 10 KASIMDA

Sezon 10 Kasım'da kapatması planlanan Optima Şirketi'nin sahibi Renate Menoni-Sverko, 'Bu sezon önceki yıllara göre bir ay geç başlıyoruz. Çünkü Sırbistan ve Bulgaristan'da tren altyapı çalışmaları var. Hatlar elektrikli hale getiriliyor. Yenileme çalışmaları nedeniyle ortaya çıkabilecek gecikmeleri önlemek için bir ay geç başlıyoruz. Aynı nedenden dolayı sezonu biraz daha erken kapatmak durumundayız' dedi.
Bu sezon Villach Edirne arasında 262 tren seferi planladıklarını ifade eden Bayan Sverko, fiyatların geçen yılla aynı kaldığını, trenlerde yiyecek ve içecek temin etmenin mümkün olduğunu belirtti. Avrupa'nın her bölgesinden Villach'a kadar oto-tren seferleri bulunduğunu kaydeden Sverko, Tren seferleri boyunca Türkçe bilen personelin hizmet ettiğini, çocuklar için ayrıca eğitici programlar hazırlıklarını dile getirdi.

YOLCULAR NE DEDİ

-İlk kalkan Optima Ototreni’nin yolcularını genellikle birinci nesil Türk emekliler oluşturuyor. Otorenle sık sık Türkiye’ye gittiklerini belirten Seyfullah Varlı (72), Ahmet Akbulut (61), Recep Kitap (65) ve Himmet Alca (60), seyahatin iyi geçtiğini tek isteklerinin namaz kılacak bir bölüm bulunması olduğunu dile getirdi. Türkiye’de uzun süre kalacaklarını belirten emekliler uzun yol stresinden kurtulmak için ototreni tercih ettiklerini belirtti.

-Optima treninde bulunan Alman yolculardan Michael ve Rosamarie Happ çifti, ototrenle beşinci kez yolculuk yaptıklarını belirtti. Şile’de 1986 yılından beri yazlık evleri bulunduğunu dile getiren çift, Türkiye’de araba lazım olduğu için trenle gittiklerini söyledi.

-Tam 15 yıldır Ototrenle Türkiye’ye gittiklerini belirten Hikmet ve Aysel Yüceer çifti, 'Tren yolculuğunu kısa, seri ve güvenli olduğu için tercih ediyoruz' dedi.

-Trenin kafetarya bölümünde sohbet eden Ve iskambil oynayan yolculardan Mahmut Altıntaş, Muharrem Ünver, Nizammetin Çiçek ve Haluk Dağ, uuzn yıllardan beri Optima ile yolculuk yaptıklarını dile getirdi. Ototreni tercih etmelerinin en büyük nedenin güvenlik olduğunu belirten emekliler, "Türkiye'de altı ay kadar kalıyoruz. Bunun için otomobille gidiyoruz. Şimdiye kadar aşırı bir olumsuzluk yaşamadık. Kurallara dikkat edildiği zaman, her şey yolunda gidiyor" şeklinde konuştu.

-Trende seyahat ederken dostluk kuran, Mahmut Hakyemezoğlu, Şeref Tuygar, Herbert Mönch, Ali Osman Çabucak ve Şerafettin Şen, bazı sıkıntılar olsada tren yolculuğunun karayoluna göre nispeten rahat olduğunu vurguladı. Yaşlılar için araba ile gitmenin büyük sorunlar doğurduğuna değinen Şeref Tuygar, 'Trenle gidiyoruz, fakat Edirne’de işlemler çok uzun sürüyor. Personel yeterli olmuyor' dedi. Gerçektenden de Edirne’ye varıldığında deneyimsiz ve az sayıda görevlendirilen devlet memurları nedeniyle gözle görülür bir kargaşa yaşandığına tanık oluyoruz.


Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!