Güncelleme Tarihi:
Kuyulu, yasal düzenlemelerden yetişmiş iş gücü ihtiyacına kadar pek ?ok önemli konuda telekomünikasyon firmalarının gereksinimlerinin bulunduğunu ve sektörde şu anda bir ?ok sorun yaşandığını belirtti.
?ncelikli ?özülmesi gereken sıkıntılara işaret eden Kuyulu, ilk olarak şehir i?i arama hizmetinin serbest rekabete a?ık olmadığını, bir an önce sabit telekomünikasyon hizmeti (STH) lisanslarının verilmesiyle birlikte şehir i?i arama hizmetinin rekabete a?ılmasını beklediklerini kaydetti.
İkinci olarak Türk Telekom'un toptan hat kiralama yükümlüsü haline getirilmesi gerektiğini ifade eden Kuyulu, bunun i?in Türk Telekom tarafından abonelere faturalanan aylık sabit ücretin alternatif operatörler tarafından da faturalanabilmesinin önünün a?ılmasının şart olduğunu, ayrıca Türk Telekom'un bütün tarife paketlerinin rekabete a?ılmasını beklediklerini ifade etti.
Sektörde ?eşitli sorunlara karşın yatırımların hız kesmeden büyük bir ivmeyle devam ettiğini vurgulayan Kuyulu, uzun vadede en önemli sektörler arasındaki yerini daha da yukarılara taşıyacak telekomünikasyon alanında yetişmiş iş gücü ihtiyacının önemli bir boyuta ulaşacağına dikkati ?ekti.
"SEKT?RDE CİDDİ İNSAN KAYNAĞI AÇIĞI VAR"
Tam anlamıyla bir teknoloji devriminin ger?ekleştiği, elektronik şebekelerin hızla yayıldığı ve devletlerin sektörden ?ekildiği günümüzde, mobil telefon sanayinin de olağanüstü ivmelendirmesiyle sektörde ciddi bir insan kaynağı a?ığı olduğunun altını ?izen Kuyulu, şunları kaydetti:
"Telekom sektörü, yüksek teknolojiyle en yakından ilişkili, teknoloji devrimlerinin en sert şekilde hissedildiği sektör olma konumunu koruyor. Sektör ?alışanlarının aygıtsal bazda ve yazılım a?ısından en son gelişmeleri sürekli olarak takip etmesi gerekiyor. Bu da yetişmiş iş gücü sorununu beraberinde getiriyor. Aslında bu sorun sadece bizim sektörümüzün değil ülkemizin de en büyük sorunlarının başında geliyor. Bilhassa nitelikli telekom teknisyenleri ile programcılar ve mühendisler kolayca iş bulabiliyor. ?nümüzdeki günlerde ü?üncü nesil (3G), Wi-Max, IPTV, numara taşınabilirliği, bilgisayar-telefon entegrasyonu, ses-veri-görüntü bütünleşmesi (Triplay) gibi ileri teknolojilere yapılacak yatırımlarla birlikte telekom sektörünün önümüzdeki ü? yılda 50 bin kişiye iş olanağı yaratmasını bekliyoruz."
"NETWORK ?R?NLERİ CİRO ARTIŞI Y?ZDE 20 OLUR"
Telekomünikasyon sektöründe geniş bant erişim ?özümleri alanında faaliyet gösteren, Amerika, Çin ve Tayvan'dan sonra dördüncü merkez ofisini Türkiye'de kuran ZyXEL'in Türkiye Genel Müdürü Vefa Tarhan da, serbestleşme ?alışmalarının sektörün gelişimine büyük katkı yaptığını ve Türkiye'yi bir ilgi odağı haline getirdiğini vurguladı.
Sektörde önümüzdeki dönemde önemli gelişmeler beklendiğine işaret eden Tarhan, ülkelerin kültürel gelişmişlik oranının bilgisayarlaşmayı aşarak internet erişimiyle öl?ülmeye başlandığı bir dönemin yaşandığını, internetin artık bilgisayarlaşmayı tetikleyen bir faktör niteliği taşıdığını kaydetti.
Geniş bant internet erişiminde taşıyıcı etkenin ADSL pazarının genişlemesi üzerine kurulu olduğunu belirten Tarhan, mevcut şartlarda özellikle dördüncü ?eyrekte ge?miş dönemlere göre ADSL'de yeni abone sayısındaki hızın azalacağını düşündüklerini, Telekomünikasyon Kurulu ve servis sağlayıcı firmaların yeni fiyat politikası üzerinde anlaşarak internet erişimini daha ekonomik fiyatlara ?ekeceklerini ve pazarı kısa sürede 20 milyon aboneyi kapsayacak şekilde genişleteceklerini ümit ettiklerini bildirdi.
Fiyatların geri ?ekilmesinin kolay bir şey olmadığına işaret eden Tarhan, servis sağlayıcıların bir an önce internet dışı servisleri artırarak gelirlerini ?eşitlendirmeleri ve bu doğrultuda altyapı ?alışmalarını hayata ge?irmeleri gerektiğini söyledi.
?nümüzdeki iki yıllık dönem i?inde gerekli lisansların verilmesiyle birlikte geniş bant internet alanında taşıyıcı konseptin başta ADSL olmakla beraber, VDSL2, Metro Ethernet Wimax, 3G teknolojileriyle destekleneceğini vurgulayan Tarhan, servislerin de başta VoIP ve TV/video olmak üzere kiralanacak veya satılacak ?eşitli IP tabanlı i?erikler olacağını aktardı.
Bu gibi alanlarda yatırımların başlamasıyla birlikte bir önceki yıla oranla pazarda kullanılacak network ürünlerinin toplam cirosal artışının yüzde 20 civarında olmasını düşündüklerini kaydeden Tarhan, buna karşılık aynı dönemde ZyXEL'in Türkiye pazarında büyüme oranının yüzde 40'lara ulaşacağını tahmin ettiklerini bildirdi.
"TELEKOM UZMANLARI BAŞI ÇEKİYOR"
Netron Genel Müdürü Bülent Tekmen de, Türkiye'de bilgi ve iletişim teknolojileri alanında son derece nitelikli eğitimler verildiğini vurgulayarak, bilişim sektörüne her yıl dahil olan 5 bin kişinin yetişmiş iş gücü ihtiyacını karşılamaktan uzak kaldığına dikkati ?ekti.
Bilişim alanında şirketlerin en ?ok aradıkları elemanlar arasında yüzde 20 ile telekom uzmanlarının başı ?ektiğine işaret eden Tekmen, Türkiye'deki eğitimlerin dünya standartlarında olduğunu ve bunun da ülkeyi küresel boyutta bir üst seviyeye taşımak i?in büyük önem taşıdığını vurguladı.
Tekmen, burada eğitim alan kişilerin hangi ülkede olurlarsa olsunlar telekom firmaları tarafından "yetkin" kabul edildiklerini ve eğitimlerin ardından alınan sertifikaların küresel ge?erliliğinin bulunduğunu aktardı.
"SEKT?RDE 20 BİN KİŞİYE İSTİHDAM SAĞLANIYOR"
Kariyer.net Genel Müdürü Yusuf Azoz ise, bilişim sektörünü yakından izlediklerini, bir yandan sektördeki yatırımlar hızla artarken, bir yandan da telekomünikasyon alanının ülke i?in ciddi bir istihdam olanağı yaratmaya devam ettiğini vurguladı.
Yetişmiş iş gücü a?ığının ise bilişimin tüm alanlarında olduğu gibi telekomünikasyon tarafında da giderek arttığına dikkati ?eken Azoz, serbestleşme süreciyle birlikte sektörde büyük bir hareketlilik yaşanmaya başladığını ve telekom alanında bugün 20 bin kişiye istihdam sağlandığını belirtti.
Yusuf Azoz, Türkiye'de telekom sektörünün rekabete a?ılması ve serbestleşmenin başlamasının, sektöre insan kaynakları anlamında yoğun bir hareket getirdiğini ve sektörün gelişmesine olumlu etkileri olduğunu, bu alanda rekabete girişmek isteyen bir?ok telekom şirketinin hızla ekiplerini genişletmeye başladığını ifade etti.
Firmaların gelişen ve yenilenen teknolojilerden maksimum oranda faydalanmak istediğini aktaran Azoz, bunun ancak yetişmiş iş gücüyle mümkün olabilmesinden dolayı söz konusu alanda mezun veren kurumların ihtiyaca yetişemediklerini, bu nedenle nitelikli personel bulmakta zorlanıldığını belirtti.
Sektörde en ?ok eleman gereksinimi bulunan pozisyonları satış, müşteri temsilcisi, teknik, telekomünikasyon, müşteri hizmetleri, muhasebe, pazarlama, ?ağrı merkezi, insan kaynakları, yazılım geliştirme olarak sıralayan Azoz, en ?ok ilan ?ıkılan departmanların başında satış, teknik, bilgi işlem, müşteri ilişkileri ve pazarlamanın geldiğini, adaylardan en fazla başvuru alan pozisyonların satış, ?ağrı merkezi, müşteri temsilcisi, telekomünikasyon, müşteri hizmetleri, muhasebe, elektrik/elektronik, kurumsal pazarlama, insan kaynakları, teknik ve satış destek birimleri olduğunu, en ?ok başvuru yapılan departmanların başında ise satış, müşteri ilişkileri, teknik, pazarlama ve muhasebenin yer aldığını kaydetti.