Güncelleme Tarihi:
Ara? tanıma sistemiyle ilgili Genel Tebliği ge?en yıl ?ıkartan Maliye Bakanlığı, uygulama tarihi ile ilgili Tebliğ ?alışmasını ise sürdürüyor.
Çalışmaların yürütüldüğü Gelir İdaresi Başkanlığı, bugüne kadar ?eşitli ülke uygulamalarını ele aldı, sistemin oluşturulmasına talip olan firmalarla görüşmeler yaptı.
Bu ?alışmalar sonrasında da ara? tanıma sisteminde ?ipli etiketlerin kullanılması kararlaştırıldı.
Buna göre, ?ipe aracın plakası ile motor ve şasi numarası yüklenecek. Çipli etiket, aracın ön camınım üst bölümüne yapıştırılacak.
Motorlu taşıt, istasyona girdiğinde, pompacılar el okuyucusuna bu bilgileri okutacak ve söz konusu bilgiler pompadaki yazar kasaya aktarılacak.
Bu işlem yapılmadan, pompa devreye girmeyecek ve akaryakıt alınamayacak.
ETİKET PASİF Mİ, AKTİF Mİ OLACAK?
Ara? tanıma etiketinin pasif etiket mi, yoksa aktif etiket mi olacağına ise henüz karar verilmedi.
Ancak Gelir İdaresi, gü? kaynağına ihtiya? duyulan aktif etiketin, kullanımında sorun yaşanacağı gerek?esiyle pasif etikete daha sıcak bakıyor.
Pasif etiketin benimsenmesi durumunda her türlü güvenlik önlemini de i?eren ve kullanım alanlarının geniş olduğu belirtilen mikro işlemcili etiketler kullanılacak.
Ara? tanıma sisteminde, etiket üzerindeki ?ipe taşıt bilgilerinin yanı sıra farklı alanlarda kullanıma yönelik ek bilgiler de yüklenebilecek.
B?T?N ARAÇLAR ÇİPLİ ETİKET TAKACAK
Maliye Bakanlığı, ara? tanıma sistemi ?alışmalarının tamamlanmasının ardından yeni bir Tebliğ yayımlayacak.
Taşıt sahiplerine ara? tanıma etiketi zorunluluğu getiren bu Tebliğde, iller veya modelleri itibariyle ara?ların etiket uygulamasıyla ilgili bir takvim de yer alacak.
Tebliğin ardından, sistemi kurmaya talip olan firmalar Gelir İdaresine başvuracak. Hesap Uzmanları Kurulu, firmalara yönelik yeterli mali gü? ve güvenilirlik denetiminde bulunacak.
Bu denetimleri başarıyla atlatan firmaların önerdikleri sistem, oluşturulan komisyonun onayına sunulacak. Komisyonun teknik incelemelerinin ardından uygun görülen firmalara, "Ara? Tanıma Sistemi Kurma" yetkisi verilecek.
Yetki alan firmalar da, akaryakıt ve ara? muayene istasyonları ile uygun gördükleri diğer yerlerde, servisler kuracak. Ara? sahipleri, bu servislere gelerek, plaka, motor ve şasi numarasını vererek, etiketini isteyecek.
Servis görevlileri, söz konusu bilgileri bilgisayara girecek ve Gelir İdaresi Başkanlığı Bilgi İşlem Merkezine bağlanarak, girilen bilgilerin doğruluğunu kontrol edecek. Onay işleminden sonra da ara? bilgileri, etikete yüklenecek. Ara? sahibi de, ?ipli ara? tanıma etiketini alarak, arabasının ön camına yapıştıracak.
Bütün bu işlemler 10 ile 20 dakika arasında tamamlanacak.
Yaklaşık 12 milyon araca etiket takılma işlemi de tahminen 2 yıl i?inde tamamlanacak.
Etiketin bir araca uygulanmasının maliyeti ise 5 ile 10 Avro arasında olacak.
ÇOK FONKSİYONLU KULLANIM
Bu arada ara? tanıma etiketlerinin, diğer alanlarda da kullanılması üzerinde duruluyor.
İstanbul Park İşletmesi (İSPARK) Gelir İdaresi Başkanlığına uygulamadan yararlanmak istediğini bildirdi. İdare ile konuya ilişkin yapılan görüşmelerde mutabakata da varıldı.
Buna göre, ara? tanıma etiketi ?ipinde İSPARK'a da bir alan ayrılacak. İSPARK, İstanbul'daki otoparkları bu sistemde işletecek.
Emniyet Genel Müdürlüğü de, sistemden farklı şekilde yararlanmak istiyor.
Emniyet, Gelir İdaresine, trafikte herhangi bir ara? ?evrildiğinde ruhsat bilgisinin etiketten okunup okunamayacağını sordu. Emniyet Genel Müdürlüğü, özellikle ?alıntı ve sahte plakalı ara?lara sistem kanalıyla ulaşmayı planlıyor.
Gelir İdaresi, hacizli veya trafik para cezası bulunan ancak cezayı ödememiş ara?lara da sistem aracılığıyla ulaşılıp, ulaşılamayacağını araştırıyor.
Bu arada Karayolları Genel Müdürlüğü ise otobüs, kamyon gibi ağır vasıtalar i?in uygulamaya konulması planlanan "Akıllı cihaz"ların işlevini ?ipli etiketlerin üstlenip üstlenemeyeceği üzerinde duruyor.
Karayolları, akıllı alet projesi ile bu tür ara?ların kendi kanuni düzenlemelerine uyup uymadığını takip etmek istiyor.