Güncelleme Tarihi:
Almanya’da havaalanlarında taksi işletme izni almak bir ayrıcalık. Ancak havaalanlarında müşteri almak için girilen alana ödenilen harçlar taksicileri ayağa kaldırdı. Taksiciler Münih ve Berlin’de bir araya gelerek, harçların kaldırılması için harekete geçti.
Münih Havaalanı’nın taksicileri Domuzlar Körfezi adını verdikleri bekleme alanı için 1.20 Euro, Berlin’deki taksiciler ise 1.50 Euro ödüyor. Münih’te yaklaşık 5 bin taksi çalışıyor. 8 bin kişi de ekmeğini taksiden kazanıyor. Münih Havaalanı’nda çalışabilmek için yıllık 250 Euro aidat ödenmesi gerekiyor. Münih bölgesinde kayıtlı 5 bin taksinin yarıya yakını, havaalanı lisansını almış. Limana giriş izni bulunan taksicilerin yüzde 60’ı ise Türk. Taksicilerin en büyük şikayetleri İsarfunk isimli aracı kuruluş. Kendi taksi grubu, ayrı şirketi ve kendine ait özel telsiz ağı bulunan İsarfunk, bir süre önce havaalanındaki taksi bekleme yerlerini kiralamış ve tüm taksicilerden tur başına 1 Euro 20 Cent alıyor.
AİDAT VAR, HİZMET YOK
Münih’te Taxi EG isimli resmi taksi kurumuna bağlı çalışan taksicilerin büyük çoğunluğu İsarfunk tekeline karşı çıkıyor. Bu sıkıntıdan kurtulmak isteyen taksiciler, önce Türk Taksiciler Derneği, şimdi de Bavyera Taksiciler Birliği’ni kurdu. Yeni kurulan birliğin yönetim kurulu üyesi Miktat Koyuncu, “Önceki derneğin sadece 90 üyesi vardı. Sesimizi tam olarak duyuramıyorduk. Aramıza diğer milletlerden taksicileri de alalım, haksızlığa karşı daha etkin mücadele edelim dedik ve bu derneği kurduk. Tam 600 üyemiz oldu. Sıkıntılarımızı daha rahat çözebilmek için ayrıca sendikaya üye olduk. Üyelerimizin büyük çoğunluğu Türk. Yönetimde Almanlar, Türkler ve diğer uluslardan taksiciler var. Ayrıca bir dergi çıkarıyoruz. Bizden burada çalışabilmemiz için bir sürü aidat alınıyor ama karşılığında hizmet yok. Bekleme odası hücre gibi. Tuvaletler pis. Koskoca Münih Havaalanı’na yakışmıyor. Her şeyi İsarfunk belirliyor. Havaalanı yönetimi antlaşmaları onlarla yaptı. Onların tek derdi de para” dedi.
Neden ‘Domuzlar Körfezi’ deniliyor
MÜNİH’te taksiciler, müşteri almak için girdikleri yere Almanca ‘Schweinebucht’ adını vermiş. Bu adı kimin verdiği bilinmiyor. Bu yerin koya benzetildiği ve havaalanının kanalizasyon merkezinin üzerinde bulunduğu için bu adın verildiği sanılıyor. Münih Havaalanı taksicileri birbirleriyle telsizle konuşurken, bulunduğu yeri tarif etmek için “Domuzlar Körfezi’ne giriyorum”, ya da “Domuzlar Körfezi’nden çıkmak üzereyim” veya “Domuzlar Körfezi sırasındayım” deyimi kullanıyor.
Sefer başına 1.50 Euro perişan ediyor
BERLİNLİ taksiciler, inşatı bir türlü bitmeyen Berlin Brandenburg Willy Brandt Havaalanı’ndaki (BER) belirsizlik nedeniyle yeni yıla sorunlu giriyor. Akaryakıt fiyatlarının artması ve havaalanı işletmesinin sefer başına 1.50 Euro almasının Δ sektörü perişan ettiğini belirten Berlin Taksiciler Birliği (Taxibund) Başkan Yardımcısı Fikret Arık, “Yeni havaalınının hizmete açılmasındaki belirsizlik bizleri zora soktu. Berlin toplu taşıma şirketleri, özel şirketler havaalanından yolcu aldıklarında herhangi bir ücret ödemezken, bizlerden 150 Cent talep edilmesi kabul edilemez. Korsan taksicilerle mücadele edilmezse, sektör daha da büyük yara alacaktır. 7 bin 400 taksinin bulunduğu Almanya’nın başkentinde, bu sektörden yaklaşık 30-50 binin üzerinde kişi ekmek yiyor. Yetkililer bunu düşünerek, sektöre kalıcı çözüm üretmelidir” dedi. Süleyman SELÇUK / BERLİN