Güncelleme Tarihi:
T?SİAD, TBMM Genel Kurulu'nda görüşülen Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası (SSGSS) Yasa Tasarısına ilişkin bir a?ıklama yaptı. A?ıklamada, sosyal güvenlik sisteminin, derin finansman sorunlarına işaret edildi. A?ıklamada, sosyal güvenlik alanında Türkiye'nin temel yapısal reform ger?ekleştirmesi gerektiği belirtilerek, 2006 tarih ve 5510 sayılı SSGSS Kanunu'nun, a?ıkları kapamaya yönelik düzenlemeleri, farklı sosyal sigorta kurumlarına tabi sigortalıları tek bir yasa kapsamına alması ve Genel Sağlık Sigortasını getirmesi bakımından önem taşıdığı vurgulandı. Kanunun 1 Ocak 2007'de yürürlüğe girmesinin beklendiği hatırlatılarak, kanunun bazı maddelerinin Anayasa Mahkemesi'nce iptali ve 2007'de yeni düzenlemenin tamamlanamamasının, reformda ciddi bir gecikmeye yol a?tığı kaydedildi.
"KAYIT DIŞI İLE M?CADELE POLİTİKASIYLA DESTEKLENMELİ"
"Yapılan ?alışmalar ve sosyal taraflarla görüşmeler sonucunda TBMM Genel Kurulu'nda bugün ele alınması beklenen yeni tasarıda, sosyal güvenlik reformunun temel parametrelerinin korunması ve Genel Sağlık Sigortasının sürdürülebilir bir yapıda olması önem taşımaktadır" denilen a?ıklamada, tasarının, emeklilik a?ısından, sosyal güvenlik sisteminin "yaş, aylık bağlama oranı ve aylıkların artışı" gibi temel parametreleri bakımından olumlu olduğu belirtildi.
A?ıklamada, halen ?alışmakta olan kamu görevlilerinin ve emeklilerinin kapsam dışı tutulmasının, öngörülen norm ve standart birliği, yönetim etkinliğini ve mali dengelerde beklenen iyileşmeyi öteleyeceği bildirilerek, "Diğer yandan ise, SSK mensupları i?in prim ödeme gün sayısının kademeli olarak 9000 yerine 7200'de sabitlenmesinin aktüeryal a?ıdan sakınca doğurmaması i?in, emeklilik yaşının kademeli olarak 65'e yükseltilmesi maddesinin muhafaza edilmesi önemlidir" denildi. Sosyal güvenlik reformunun, istihdam üzerindeki yükleri hafifletme ve kayıt dışılık ile mücadele politikasıyla desteklenmesi gerektiğinin altı ?izilen a?ıklamada, hükümetin üzerinde ?alıştığı "istihdam paketi"nin, işgücü üzerindeki prim, vergi gibi mali ve idari yükleri hafifletecek ve kayıtlı ?alışmayı teşvik edecek şekilde bir an önce gündeme getirilmesinin gerekliliğine değinildi.
"SOSYAL G?VENLİK REFORMUNDA 'ÇOK AYAKLI' YAPIYA GEÇİLMELİDİR"
A?ıklamada, sosyal güvenlik reformunda bir sonraki adımın '?ok ayaklı' bir yapıya ge?ilmesi olduğu kaydedilerek, "Birinci ayak, mevcut 'dağıtım esaslı' sistemin daha düşük prim oranları ile daraltılması, ikinci ayak, 'zorunlu bireysel hesaplara' dayanan emeklilik kurumlarının yer alması, ü?üncü ve son ayakta ise halen mevcut olan 'gönüllülük esaslı bireysel emeklilik kurumları' ile sistemin tamamlanması üzerinde ?alışılmalıdır" denildi. Bu modelin, hem köklü bir sosyal güvenlik reformu anlamına geleceğini, hem de istihdam üzerindeki prim yüklerinin hafifletilmesi yaklaşımı ile uyumlu olacağı ifade edilen a?ıklamada, modelle aynı zamanda, bireysel hesaplarda biriken tasarrufların sermaye piyasalarının gelişip derinleşmesine yol a?ması ve primlerdeki düşüşün kayıtlı ?alışmayı teşvik etmesi gibi olumlu ekonomik etkiler yaratılacağı vurgulandı.
"SAĞLIK HİZMETİNİN FİNANSMANININ HİZMETİ TALEP EDEN ESAS ALINMALI"
Genel Sağlık Sigortası'nın da değerlendirildiği a?ıklamada, sağlıktaki finansman a?ığının da mercek altında tutulması gerektiği dile getirilerek, bu harcamaları kontrol edecek gerekli düzenlemelerin yapılması ve sürekli takip edilecek bir gündem maddesinin olması gerekliliği kaydedildi. A?ıklamada, sağlık hizmetinin finansmanının sağlanmasında hizmeti sunan kurum değil, hizmeti talep eden ve prim ödeyen sigortalının esas alınmasının gerektiğine işaret edilerek, "Sosyal Güvenlik Kurumu ile sözleşme yapmamış sağlık kurumlarından hizmet alınması durumunda, acil haller dışında sigortalıya ödeme yapılmaması kuralı, yüzde 12.5 oranında zorunlu sağlık primi ödeyen sigortalıların haklarını sınırlayıcı olacaktır. Bu hallerde, 5510 sayılı kanunda olduğu gibi, sözleşmesiz sağlık hizmeti sunucusundan alınan hizmetin yüzde 70'i oranında sigortalıya geri ödeme yapılabilmesi sağlanmalıdır" denildi.
A?ıklamada, Sağlık Hizmetleri Fiyatlandırma Komisyonu'nca belirlenen sağlık hizmetleri bedelinin üzerinde ilave ücret alınması ile ilgili kuralların, 5510 sayılı kanunda olduğu gibi, kamu ve özel ayrımı yapılmaksızın sağlık kurumları arasında eşit uygulanması gerektiğine dikkat ?ekildi. Fiyatlandırma Komisyonu'nun tüm sağlık hizmetlerinin Sosyal Güvenlik Kurumu'nca ödenecek bedellerinin tavanını belirlemesi sonucunda, hizmet satış fiyatlarında sağlık hizmeti sunucularının belirleyici hale geleceği söylenen a?ıklamada, "Tavanı aşan hizmet fiyatları söz konusu olduğunda ise, kurumun ödeyeceği bedeller üzerinde artış baskısı oluşabilecektir. Bu nedenle, gerek kurumla sözleşme yapmayan hizmet sunucularından hizmet alan sigortalıya geri ödeme koşulunda, gerekse sağlık hizmetlerinin tavan bedelleri konusunda 5510 sayılı kanundaki düzenlemeye geri dönülmelidir" denildi.
A?ıklamada ayrıca, sağlık hizmetlerinin ödenecek bedellerinin belirlenmesinde ilgili kesimlerden görüş alınması ve 5510 sayılı kanunda olduğu gibi zorunlu tutularak sosyal diyalog geliştirilmesinin gerekliliğine işaret edildi.