Güncelleme Tarihi:
ÇİN ve Hindistan'ın süte yönelip büyük çapta ithalata girişmesi, AB ülkelerine konulan süt üretim kotası ve gıda sektörü ile süt üreticileri arasındaki fiyat sözleşmesinin sona ermesi, Almanya'da süt sektörünü alt üst etti. Almanya Süt Sanayisi Birliği (MVİ) Başkanı Eckhard Heuser, Hürriyet'e yaptığı açıklamada, yılbaşından beri Avrupa'da süt pazarın darboğaza girdiğini belirterek, "Örneğin 250 gramlık tereyağ, 79 Cent'ten 1,29 Euro'ya çıktı. Dünden itibaren tüm süt ürünlerine yüzde 50'ye varan zam geldi. Sütün litre fiyatı da 7 ile 10 Cent arasında arttı" dedi. Süte yapılan zammın, bebek mamalarına da yansıyacağı kaydedildi.
Almanya birinci
Toplam 132 milyon ton sütün üretildiği Avrupa Birliği'nde Almanya 27,3 milyon tonla birinci, Fransa da 23,3 milyon tonla ikinci büyük süt üreticisi. AB Komisyonu süt üretiminde 1984 yılında kota koydu. 2015 yılına kadar geçerli üzere kota uyarınca, her ülke belli miktarda süt üretilmesine izin veriliyor. Fazladan süt üreten mandıralara ceza kesiliyor. AB'de 1.8 milyon mandıra bulunuyor. Almanya'da 122 bin mandıra yılda en fazla 28,3 ton süt üretebiliyor. AB'deki tarım ürünlerinin yüzde 13,8'ini oluşturan sütün yüzde 31'i, taze süt olarak piyasada satışa sunulurken, yüzde 37'si peynir, yüzde 16'sı da tereyağ üretiminde kullanılıyor. Avrupa Birliği'ndeki peynirin yüzde yüzde 75'i Almanya, Fransa, İtalya ve Hollanda'da üretiliyor.
GAZİ: Süte talep arttı
33 yıldır Avrupa piyasasında satılan süt ve süt ürünleri satan Gazi firmasının basın sözcüsü Kahraman Erdin, Hürriyet'e yaptığı açıklamada, dünya piyasasında süte talebin çok arttığını, üretimin ise talebi karşılamadığını söyledi. Erdin, "Bu nedenle sütün fiyatı litre başına 10 Cent'e kadar yükseldi. Çin, Avustralya ve Güney Amerika ülkelerinde özellikle süt tozu büyük rağbet görüyor. Talep artınca, doğal olarak bu fiyatlara da yansıyor" dedi.
"Biz ürünlerimize zam yapmadık" diyen Erdin, Avrupa ve Almanya'daki süt piyasasındaki gelişmeleri dikkatle izlediklerini belirterek, "Bizim için önemli olan ürünlerimizin kalitesinin korunmasıdır" şeklinde konuştu.
Yayla: Tüketiciye nankörlük olmaz
Avrupa'nın 11 ülkesinde et, süt ve süt ürünleri satan Yayla şirketinin işletme müdürü Cemal Gürkan, süte yapılan zammın sinyali önceden verilmeye başlandığını belirtirken "Ancak biz bu zammı, ürünlerimize yansıtmadık. Üretim şirketlerimizle görüşme halindeyiz. Bizim fiyat politikamız bu" dedi. Gürkan, diğer sektörlerde olduğu gibi gıda sektöründe de fiyat ayarlamasının piyasa şartlarına göre yapıldığını da hatırlattı.
Çiftçi 40 Cent istiyor
Mandıralar ile süt toptancıları arasında belli bir süre için fiyat sözleşmesi yapılıyor. Biten sözleşmeleri yenilemek için dün masaya oturuldu. Çiftçi geçen yıl sütü toptancıya litresi 27 ile 29 Cent arasında satıyordu. Yapılan pazarlıkta, çiftçi süt için litre başına 40 Cent istiyor.
Çiftçiler, margarinin ana ham maddesi olan kolzayı, daha karlı olduğu için ağırlıklı olarak bio-enerji üretimi için kullanıyor. Bu nedenle margarinin fiyatı da son dönemlerde beşte bir oranında artış kaydetti. Benzer gelişme soya ve diğer ürünlerde de söz konusu.