Güncelleme Tarihi:
ALMANYA’da demiryolu ulaşımını aylardır meşgul eden anlaşmazlık sona erdi. Alman Tren Makinistler Sendikası (GDL) ile Alman Demiryolları (DB), uzun süren görüşmelerin ardından toplu sözleşmede uzlaşmaya vardıklarını açıkladı. En başından beri toplu iş sözleşmesi görüşmelerindeki temel anlaşmazlık noktasını, GDL’nin ücret ve maaşlar aynı kalırken vardiyalı işçilerin haftalık çalışma saatlerinin 38 saatten 35 saate indirilmesi talebi oluşturuyordu. DB, önceki görüşmelerde, 2028 yılına kadar iki aşamada tam ücret telafisi ile 36 saati kabul etmeye hazır olduğunu açıklamıştı. Ancak GDL Başkanı Claus Weselsky bu teklifi reddetmişti. Bu konuda sağlanan uzlaşma kapsamında çalışma saatlerinin kademeli olarak azaltılması kararlaştırıldı. Buna göre bir ‘çalışma süresi planı’ oluşturulacak ve bu kapsamda çalışanların 2029 yılına kadar her yıl tam ücret karşılığında çalışma saatlerini azaltmalarına olanak tanınacak.
2029’DA 35 SAATE DÜŞECEK
Çalışma saati süresi 2026 yılının başında otomatik olarak 37 saate düşürülecek. Bu durumda 40 saat çalışmak isteyenler yaklaşık yüzde 2.7 daha fazla ücret karşılığında bunu yapabilecek. Anlaşmaya göre 2027 yılından itibaren haftalık çalışma süresinin 36 saate, 2028 yılından itibaren 35.5 saate ve 2029 yılından itibaren de 35 saate indirilmesi planlanıyor. Ancak bu azaltmalar otomatik gerçekleşmeyecek, sadece çalışanların talebi üzerine isteğe bağlı olacak. Ayrıca iki aşamada 420 Euro’luk bir ücret artışı yapılacak. 1 Ağustos 2024’te aylık 210 Euro ve 1 Nisan 2025’te 210 Euro daha zam yapılacak. 2 bin 850 Euro’luk bir enflasyon telafi primi de mart ayından itibaren iki aşamada ödenecek. Müzakereler sırasında GDL, toplu sözleşme sorumluluğunun DB’nin diğer branşlarını da kapsayacak şekilde genişletilmesinde ısrar etmişti. Ancak DB’nin yeni kurulan iştiraki DB InfraGO, GDL toplu iş sözleşmesine dahil edilmeyecek.